Gevaarlijk paard op stal..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Gevaarlijk paard op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:50

Sinds (ik denk) 2 maanden geleden staat er een nieuw paardje bij ons op stal. Het is een hardstikke leuk beestje, behalve in haar box (en er omheen begint ze ook). Als je langs haar box loopt vliegt ze je soms bijna aan. Oren in haar nek, tanden bloot en happen maar.. Ikzelf vind het niet zo eng maar er lopen ook wel eens kleine kinderen langs.
Soms ga ik wel eens bij haar staan en praat ik zachtjes tegen haar en aai ik haar. Even doet ze dan haar oren naar voren maar (alsof ze zich vergist) gaan de oren weer naar achter en probeert ze echt te bijten. Je hoort echt haar tanden op elkaar klapperen en ze maakt soms ook een raar geluidje erbij.

Als er water wordt geven, moet 1 iemand haar uit de stal halen en de ander kan dan water bijvullen. Als je dit niet doet draaid ze haar kont naar je toe en drijgt ze te gaan trappen.

Dit paardje staat naast de mijne. Nicky (mijn paard) is altijd super braaf en doet geen rare dingen op stal. De laatste tijd begint ze wel steeds iets meer vervelend te worden, vooral als ze eten krijgt. Normaal deed ze alleen even haar oren in haar nek zodat de buurvrouw het niet afpakt (denkt ze, zitten tralies tussen maar goed), maar ik zag vanmiddag dat buurvrouwtje (paardje van het begin dus, noem verder geen namen) tegen het schot aan vloog en probeerde nicky te pakken. Nicky werdt hierdoor ook gek en ze stijgerde bijna samen tegen het schot op.. Dit bleek vaker voor te komen zei de eigenaar (zij voert altijd).

Als we Nicky haar stal aan het uitmesten zijn, komt de buurvrouw ook even haar tanden in de tralies zetten en soms ben ik blij dat er uberhaupt nog tralies tussen zitten..

Ze drijgt ze schoppen, bijt, 'stookt' mijn paard op enz.
Weet iemand misschien of hier iets aan te doen is? Helaas moeten ze wel naast elkaar blijven staan omdat er geen andere stal vrij is..

Sorry voor dit lange verhaal maar ik wordt er een beetje niet goed van straks wordt Nick ook zo gek?
Laatst bijgewerkt door Coconuts op 30-12-05 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:51

Volgens mij heeft dit paard behoorlijk last van
stalondeugden...
Zou er niet zo happig op zijn om dit naast mn
paard te hebben.

Sasjuh89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:53

Een houten plaat tegen de tralies aan monteren?
Zodat ze elkaar niet meer zien?

taverno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:54

Kunnen jullie het tussenschot niet dichtmaken zodat jouw paard haar buurvrouw niet kan zien?

Het lijkt me voor jou paard ook niet prettig zo.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:55

PaysBas schreef:
Volgens mij heeft dit paard behoorlijk last van
stalondeugden...
Zou er niet zo happig op zijn om dit naast mn
paard te hebben.

Ik ben er ook echt totaal niet blij mee. Eerst was het nog niet zo erg, alleen een beetje happerig enzo maar verder viel het wel mee. Maar het wordt steeds erger lijkt wel. En nu ik heb gezien dat Nicky ook zo raar gaat doen, vind ik het dus echt niet leuk meer.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:56

Ja een tussenschot zou kunnen maar ik weet niet zeker of de staleigenaren zoiets accepteren. We staan op een pensionstal.. Ik denk niet dat ze er zo blij mee zijn.
Kijk is het nou een vervelende pensionstal dan wist ik het wel, maar ik heb het er verder reuze naar mn zin

judithh

Re: Gevaarlijk paard op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:11

Ik zou het voorleggen aan de eigenaar van de stal en kijken of je samen tot een oplossing kunt komen, bij ons op stal zitten er ook tussen bepaalde paarden houten schotten tussen de paarden.
succes ermee!!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:28

Inderdaad een schot er tegen maken, of kun je niet een andere stal krijgen?

Sasjuh89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:30

Natuurlijk wel eerst met de pensioneigenaren overleggen
voordat je er een schot tussen plaatst . Als je twee houten
platen met bijv 4 gaten erin hebt en 4 tyrippen *zoiets? *
is het volgens mij best makkelijk te plaatsen

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:36

Tyrips zijn volgens mij niet sterk genoeg omdat dat gevaarlijke paard tegen alles aanvliegt (als ik het goed begrijp) je hebt ook van die dingetjes die je om de tralies heen kan doen, zo'n half rondje met twee rechte stukje waar je schroeven in kan doen, dat is steviger. (ik hoop dat je het snapt want ik weet niet hoe die dingen heten)

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:41

gewoon dicht maken tuusen de boxen in.. met van dat kunststof bijvoorbeeld dat je door de tralies kan rijgen

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:07

Sommige paarden worden zo bijterig als ze in een stal staan waar veel mensen en paarden langskomen.
Ze kunnen dan niet rustig hun ding doen.

Bij ons op stal zijn om die reden al een aantal paarden verhuisd van een drukke box aan een doorlooppad naar een rustige box elders op het terrein.

Eventueel een plaat tussen de boxen kan ook schelen. Je kan de plaat vastzetten met slangenklemmetje (die halfronde dingen).

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:10

Ja idd een plaat er tussen doen.. Meer kan je er niet aan doen denk ik..
Wel vervelend..

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:16

je moet plastic zeil heen en weer door die tralies zetten en dat oogt netter uit dan houten plank erop timmeren

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:21

Wij gebruiken in ons bedrijf heel vaak tie-rips en je hebt ze in allerlei uitvoeringen. De dikkere soort is echt oer en oersterk. Als je zo'n schot met een paar van die tie-rips vastmaakt, dan krijgt zelfs zo'n lastig paard dat niet los. Gewoon proberen. Het is een snelle en goedkope oplossing waar de staleigenaar vast geen bezwaar tegen zal hebben.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:30

helaas komt dit mij heel bekend voor!

mijn pony staat nu naast 2 paarden die allebei lastig zijn in de box.

aan de ene kant een oud manege paard die de veel staat te maaien en met de neus tegen de tralie staat aan haar kant,
en aan de andere kant een 3jr die voernijd heeft.

toen ik cheyenne net had had ze wel al voernijd,maar dat was een stuk minder geworden.
nu in het laatste jaar zijn er wat wisselingen van paarden geweest en helaas veel in de boxen naast mijn pony
waardoor ze wat gestressd is,steeds een ander naast haar
nu trapt ze tegen de wand waardoor ze vaak kapotte sprongen heeft ze vliegt af en toe even in de tralies,vindt ik niet zo leuk kan ik je zeggen

ik ben blij dat het over paar mnd weer wei tijd is,ze gaat zo snelmogelijk weer op de wei.

succes met Nick

Laurierhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:25

Bij mij op stal was dat ook zo. Ik voer altijd de paarden, en dat was niet altijd zo veilig bij dat paard. Zodra ze me zag vlogen de oren in de nek. Gelukkig is het nooit zover gekomen dat er gewonden vielen.
Er stond ook een ander paard langs haar, die werd ook vervelend met het voeren. Ik wilde niet dat die ook zo werd als dat andere paard, en daarom hebben we tralies gelast zodat ze elkaar niet zagen.
De stallen hebben betonnen muren dus ze konden elkaar niet zien, behalve als ze boven de deur uitkeken. Die tralies hielpen heel goed. De rust is weer terug in de stal

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:31

Meschien kan je hem in en andere stal zette of ook een schot...
Ik heb ook een schot want kwam een nieuw paardje naast mijn paard te staan.. Nou is een merrie en mijne is een ruin, dus ik dacht gaat wel goed..
Maar al keek mijn paardje al naar haar gaf ze een schop en heel de wand ging heen en weer en me paardje die werd dat zat dus ging ook trappen en heel gek doen... Dus ja ik heb me paardje tijdelijk in een andere stal gezet omdat ik bang was dat het kapot ging, nu zit er een schot tussen dat ze elkaar niet kunnen zien.. en nu is alles goed!! Heel raar maar nu kunnen ze haastniet meer zonder elkaar..
Dus meschien is een schot ee n goed idee

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:37

Kun je niet wisselen met iemand anders? Zet naast die bazige merrie maar een leuke ruin, merries vinden ruinen vaak veel leuker en misschien klikt dit wel en kan jouw paardje lekker rustig staan. Ik zet op mijn stal ook niet zomaar 2 paarden naast elkaar, vaak probeer ik een merrie en ruin naast elkaar te plaatsen en dit gaat vaak goed. Vraag maar aan de eigenaar of je wat mag wisselen met de paarden.

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:02

Misschien erg zweverig maar klinkt alsof de buurvrouw ergens last van heeft, neem aan dat de eigenaar dit gedrag ook niet zo prettig vind. Want lijkt me niet dat het paardje zo gelukkig is. Misschien een idee om een consult aan te vragen bij iemand die telepatisch is. (bijv. www.pratenmetpaarden.nl , maar er zijn ook bokkers die het kunnen.)

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:22

Evelijn schreef:
Misschien erg zweverig maar klinkt alsof de buurvrouw ergens last van heeft, neem aan dat de eigenaar dit gedrag ook niet zo prettig vind. Want lijkt me niet dat het paardje zo gelukkig is. Misschien een idee om een consult aan te vragen bij iemand die telepatisch is. (bijv. www.pratenmetpaarden.nl , maar er zijn ook bokkers die het kunnen.)

Kan het proberen, maar ik ken het verhaal. Ken ook paar paarden die gewoon geen rust hebben. Wij zetten die paarden dan ook vaak ergens achterin, zodat er weinig mensen/paarden langslopen en vaak gaat het dan stuk beter, met de paarden die het over kunnen gaan nemen en het paard zelf wordt ook rustiger.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:27

paard heeft last van stal nijd!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:33

Dat dier heeft denk ik een sterke territoriumdrang en hecht bijzonder aan haar privacy. Echt normaal paardengedrag is dat natuurlijk niet, maar ik denk dat je iedereen een groot plezier doet door het schot dicht te maken. Soms scheelt het al een stuk als je alleen het deel naast de voerbak dicht maakt.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:42

Onze pony heeft ook stalnijd, maar zal nooit trappen of bijten, alleen als je haar negeert, daar kan ze dus niet tegen. Tegen veel mensen op stal kan ze ook heel erg slecht. Naast haar staan ook een pony met hetzelfde gedrag, alleen zodra je die uit de stal haalt is het over.

Idd wat Margreet zegt, "eigen plek" creeeren voor haar denk ik zo.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:14

er staat aan de andere kant van har een ruin en daar doet ze ook raar tegen. dus dat zal niet uitmaken denk ik.
ik zal eens voorstellen of we een schot ofzo ertussen kunnen zetten.