Nu rij ik zeker al een maand niet meer ivm met tijdgebrek. Ze werd tot voor kort 4x per dag gelongeerd en kwam hele ochtenden in de wei. Omdat ze eind april dag en nacht de wei op gaat in een kudde, zijn we gestopt met longeren en hebben we de dagen in de wei langer gemaakt en krijgt ze meer hooi om zo langszaam te wenen aan de overgang naar de andere weide.
Soms ga ik nog met haar stappen en mag ze op een veld van het hoge eten, ik doe dan de longeerlijn eraan zodat ze iets van me weg kan lopen bij het grazen. En nu komt het probleem:
Ze krijgt af en toe te kriebels, springt dan opeens omhoog en draaft dan vlak langs mij zodat ik moet wegspringen anders loopt ze me omver. Als ik zie dat ze weer zo'n "aanval" krijg stel ik me dominant op en jaag ik haar bij me vandaan. Maar telkens probeerd ze het weer en draaft ze gewoon mijn kant op. Ik probeerde eens om gewoon stil te staan en haar met de longeerijn van me weg te slaan maar ze liep me zo omver!! Brutaal beest.
Een andere keer had ik haar een flinke mep met de longeerlijn gegeven, wou ik haar kort nemen en voor straf mee naar stal nemen. Toen stijgerde ze, sloeg ze met haar voorbenen naar mij, trok zich weer lang en ging gewoon staan eten!! En elke keer als ik haar dan weer kort wou nemen om terug te gaan deed ze hetzelfde totdat ik het zat werd en de longeerlaan om haar neus wikkelde en keiharde druk op haar neus zette. Toen liep ze wel mee.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Zo is ze al die jaren niet geweest en ik ben niets veranderd in de omgang met haar. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ze is vorig jaar geinsimineerd en dat is niet gelukt, maar soms heb ik zo mijn twijfels als ik haar zie tegen anderen sinds die tijd.
Ze heeft genoeg beweging de hele dag. Misschien omdat ze nu veel minder aandacht krijgt van mensen als eerst?
Ik heb geen flauw idee, en ben benieuwd hoe ik haar terug krijg na die 5 maanden in de kudde
Zou ze dan helemaal wild geworden zijn?
dat helpt nooit.
Je moet echt zorgen dat weer grip krijgt op de situatie
Je gaat in ieder geval de goede kant op. Succes! 
)