Endurance met fjord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

showteam

Endurance met fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:25

Er staat mij iets bij dat er een centraal endurance topic is maar dat kan ik niet vinden vandaar mijn post hier.

Ik wil graag endurance gaan rijden met mijn fjord. Wat zijn de beste trainingstechnieken (om conditie op te bouwen) en waartoe moet hij in staat zijn.
En weet iemand misschien waar ik me kan aanmelden of wie ik moet bellen om een soort proefwedstrijd te mogen rijden?

Alvast bedankt

Kusia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:38

Je moet even op HK kijken, daar heb je dat topic.
Ik ben ook van plan om een kennismakingsrit (proefwedstrijd) te gaan rijden met mijn verzorgpony (halfFjord).

Ze zeggen dat vrijwel ieder gezond paard met een beetje training wel mee kan doen. Ik ben al bezig met conditieopbouw. Ik rij eens in de week of 2 weken een ronde van 12 kilometer, iedere keer probeer ik die afstand in een kortere tijd te rijden. Daarbuiten rij ik een kleine ronde van 5-8 kilometer of longeer ik. Daarnaast lest de eigenaar 1 keer in de week, en rijdt ze 3 keer in de week, maar meer recreatief.
Ik hoop in de nabije toekomst vaker en langer te kunnen rijden, maar dat ligt aan het weer en mijn werk.
In januari wil ik een hartslagmeter huren, zodat ik ook weet met welke waardes en herstel ik rekening moet houden.

Het belangrijkste vind ik, is dat je echt moet kijken naar je paard, hoe die onderweg loopt, wat zijn herstel is, hoe die na een rit is, etc.

Ik ben natuurlijk een leek op het gebied van endurance, dus voor ervaringen kan je helaas bij mij niet terecht

Op www.deronline.nl staat de meeste informatie die je nodig hebt, er staan daar ook veel links op waar je echt veel aan hebt.

Ibbel

Re: Endurance met fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:49

Voor Fjorden is het heel belangrijk heel veel basiskilometers te maken in een langzaam tempo. Een jaar lang alleen maar stappen en korte drafreprises is een goede basis. Wel grote afstanden, geen hoge snelheid. Deze trainingsmethode staat bekend als LSD - Long Slow Distance. Long time, Slow speed, and Distance spreekt voor zichzelf.

Andere vuistregel bij de training: je houdt ongeveer een week min of meer rust aan voor een wedstrijd, en in de 7-10 dagen dáárvoor rijd je de dubbele wedstrijdafstand in wedstrijdtempo.

Voorbeeld om het duidelijker te maken: stel, je wilt 26 km in Austerlitz rijden op 4 april, dan rijd je in de periode 20-27 maart 52 km, verdeeld over 2-3 trainingritten met 9-10 km/h. In de periode 28 maart-4 april doe je rustig aan, en rijd je nog een ritje van bv 15 km in stap, of half stap/half draf (dus iig onder de 10 km/h), en je doet wat dressuur of longewerk.

Meer links naar topics staan trouwens in de FAQ op WD.

Kusia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:56

Ah, eindelijk de betekenis van LSD
Wat wordt er verstaan onder "hoge snelheden"? Persoonlijk vind dat mijn verzorgpony een vrij lage snelheid heeft (5-stap, 11-draf, 22-galop). Daarvoor neem ik haar ook niets kwalijk, aangezien ze maar 1.35m is.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:58

Kusia schreef:
Ze zeggen dat vrijwel ieder gezond paard met een beetje training wel mee kan doen.

Dat vind ik altijd een erg gevaarlijke uitspraak!

Ik ben van mening dat je, als je een fit paard over wilt houden na de wedstrijd, met een koudbloed zeker wel wat training moet doen.

Ik rij zelf niet met een fjord maar met Merenspaarden. Eerst met de een, nu met de ander die we hebben. Ik train ook wel degelijk voor klasse I wedstrijden.

Ganna op bokt rijd endurance met een Fjord (mag klasse IV starten!!! erg knap!)

In het wedstrijdseizoen maakte ik om em op conditie te krijgen/houden ongeveer 50-60 km per week. Verdeeld over 3 ritten, met elke keer minimaal 1 'rustdag' (dan ging ze in de wei, en wat licht dressuur). Natuurlijk niet in een keer, maar goed opgebouwd.
Ik begon met een week in elke rit 10 min draf, 5 min stap, 10 min draf, 5 min stap, 10 min draf, 5 min stap etc.
Dan een week lang per rit 15 min draf, 5 min stap etc
Dan een week lang per rit 20 min draf, 5 min stap etc
en ga zo maar door.

En dan ook nog de totale tijd dat je rijdt opvoeren (dus een half uur, de week erna ritten van 45 min, de week erna een rit van een uur en twee van een half uur ofzo. Wees creatief!)

showteam

Re: Endurance met fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:59

Ibbel schreef:
Voor Fjorden is het heel belangrijk heel veel basiskilometers te maken in een langzaam tempo. Een jaar lang alleen maar stappen en korte drafreprises is een goede basis. Wel grote afstanden, geen hoge snelheid. Deze trainingsmethode staat bekend als LSD - Long Slow Distance. Long time, Slow speed, and Distance spreekt voor zichzelf.

Andere vuistregel bij de training: je houdt ongeveer een week min of meer rust aan voor een wedstrijd, en in de 7-10 dagen dáárvoor rijd je de dubbele wedstrijdafstand in wedstrijdtempo.

Voorbeeld om het duidelijker te maken: stel, je wilt 26 km in Austerlitz rijden op 4 april, dan rijd je in de periode 20-27 maart 52 km, verdeeld over 2-3 trainingritten met 9-10 km/h. In de periode 28 maart-4 april doe je rustig aan, en rijd je nog een ritje van bv 15 km in stap, of half stap/half draf (dus iig onder de 10 km/h), en je doet wat dressuur of longewerk.

Meer links naar topics staan trouwens in de FAQ op WD.

Bedankt, ik ga zeker goed trainen en rustiger trainen dan ik nu doe.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:00

Kusia schreef:
Wat wordt er verstaan onder "hoge snelheden"? Persoonlijk vind dat mijn verzorgpony een vrij lage snelheid heeft (5-stap, 11-draf, 22-galop). Daarvoor neem ik haar ook niets kwalijk, aangezien ze maar 1.35m is.

Is niet zoveel anders dan mijn pownies
In draf gaan ze iets harder (13 ongeveer) [EDIT!: niet gemiddeld dus over een rit, maar als ik in draf rijd geeft de GPS ongeveer 13 km/uur aan] maar dat is ook wel enigzins te leren. Cyclame draafde met een dikker lichaam en minder conditie een stuk langzamer dan nu. (ze kan ook 8 km per uur draven )

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:12

Kusia schreef:

Indicatie voor hoge snelheid - als je net begint en met een 'koudbloedje' traint: een gemiddelde snelheid van meer dan 11-12 km/h. Over de hele rit dus, en dan tel ik in- en uitstappen even niet mee. Dat wil niet zeggen dat je niet een stukje galop van 20 km/h mag rijden, maar het wil wel zeggen dat je niet een half uur galoptraining moet inlassen. Galop is voor Fjorden sowieso een moeilijke gang, waar ze al snel een hartslag van 150-160 bij hebben. Ter vergelijking, mijn Arabier galoppeert met een hartslag van 120 of lager, en loopt dan al ruim 20 km/h

Kusia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:20

Merens schreef:
Kusia schreef:
Ze zeggen dat vrijwel ieder gezond paard met een beetje training wel mee kan doen.

Dat vind ik altijd een erg gevaarlijke uitspraak!

Zoiets stond op de site van DER
Ik ben het wel met je eens. Iedereen kan wel mee doen, maar zal de gevolgen vroeg of laat er van in zien. Vandaar dat ik toch min of meer wil trainen. Ik wil de eigenaar na de kennismakingsrit nog wel haar eigen pony kunnen teruggeven

Waar ik voornamelijk bang voor ben, is voor blessures. We hebben voornamelijk te maken met dijken, en af en toe een omver-gegalopeerde grasstroken. Ook is er een 'natuurgebied', maar dat bestaat ook uit gras.
We galoperen dus alleen op de verharde weg en nemen een galopje over een recht stuk gras, mits het droog is. Komen we in het 'natuurgebied', dan draven we ook wel over het gras, als het niet nat is.
Is het nou niet slecht om lange stukken over de verharde weg te draven?

Kusia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:27

Ibbel schreef:
Indicatie voor hoge snelheid - als je net begint en met een 'koudbloedje' traint: een gemiddelde snelheid van meer dan 11-12 km/h.

Hmmm, dan ben ik pas aan het begin van de training? Jammer, ik vond dat we al aardig goed op weg waren
We hadden een tijdje geleden een rit van 12 km in 75 minuten gereden, dat vond ik al heel wat. We hebben dus nog heel wat te doen voor Austerlitz

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:12

Als je echt tips wilt van een ervaren Fjordenenduranceruiter, stuur dan Ganna een PB. Die rijdt al wat jaartjes mee en mag inderdaad inmiddels afstanden toto 160km starten!
Ilonka de Turbo Diesel Fjord!