zoutblok

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nan

zoutblok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:36

ik heb een vraag moet een paard een liksteen ?
mijne vindt het niet lekker en omdat in mueslie toch al mineraal brokjes zitten lijkt het meniet echt nodig en hij krijgt ook nog zeewier

ellepel

Re: zoutblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:40

als hij ook zeewier krijgt, lijkt het me niet nodig.

je kunt voor de zekerheid een zoutblok halen, dan zie je vanzelf of hij eraan gaat likken ja of nee

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:22

Het moet niet. Mijn oude pony had er een en deed er niks mee en dagt ging prima zo. Hij kreeg daar niks van Mijn nieuwe paard echter vindt het heerlijk. Het gaat niet echt heel snel op ofzo, maar hij likt er wel aan zo een keer op een dag ofzo...

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:24

Mijn paard komt er niet aan, die van mn zusje heeft zo`n blok in no-time op. Dus ik denk dat het per paard verschilt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:32

In de winter kan een paard al snel zonder, maar in de zomer, als hij erg transpireerd, heeft hij er toch snel een nodig. Niet zo zeer voor de mineralen, als wel voor het zout.

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:37

Cassidy schreef:
In de winter kan een paard al snel zonder, maar in de zomer, als hij erg transpireerd, heeft hij er toch snel een nodig. Niet zo zeer voor de mineralen, als wel voor het zout.

Jemig, mijn zoutblok van mijn paard vind ik heel erg hard gaan. Dat ding vond hij eerst niks, maar nu zit er al een heel gat in en is hij bijna op. Teken van zouttekort?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:39

Zou kunnen. Of een mineralentekort. Soms likken ze er aan omdat ze zich vervelen. En soms vinden ze het alleen maar lekker.

En wat vind je snel? Een dag? Een week? Een maand?

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:43

Cassidy schreef:
Zou kunnen. Of een mineralentekort. Soms likken ze er aan omdat ze zich vervelen. En soms vinden ze het alleen maar lekker.

En wat vind je snel? Een dag? Een week? Een maand?

Ja binnen een paar dagen kon je al bijna de bodem zien van dat ding, terwijl hij helemaal nieuw was. Nou staat mijn paard wel dag en nacht op stal en komt hij er alleen uit om te lopen en als er gemest wordt, dus misschien kan het verveling zijn idd. Is het dan verstandig als die op is om er dan weer eentje in te leggen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:54

Je kunt de steen er in leggen en na een uurtje er weer uithalen.
Als hij wel behoefte heeft aan zout, kan hij dan likken, maar hem niet ineens wegwerken.

Vaak is het zo dat paarden de eerste liksteen erg snel wegwerken, omdat ze tekort ergens aan hebben, en gaan de daaropvolgende stenen veel langer mee.
Hoe zwaar is de steen die je er nu in hebt? Is het een rode steen?

Blewlish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:58

Cassidy schreef:
Je kunt de steen er in leggen en na een uurtje er weer uithalen.
Als hij wel behoefte heeft aan zout, kan hij dan likken, maar hem niet ineens wegwerken.

Vaak is het zo dat paarden de eerste liksteen erg snel wegwerken, omdat ze tekort ergens aan hebben, en gaan de daaropvolgende stenen veel langer mee.
Hoe zwaar is de steen die je er nu in hebt? Is het een rode steen?

Nee is het is een witte, echt een zoutsteen. Gewoon zo`n langwerpige die in een steun past. Wat is een rode dan? Mineralen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:04

Ja, de rode is mineralen. Het feit dat hij die witte al zo snel weg weet te werken is denk ik een teken van verveling.
Overigens heb je die grote witte ook in een grotere maat (volgens mij 10 kilo....als je paard die in een paar dagen weet weg te werken heb je toch echt een probleem!

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:10

ik had zo'n kleine himalaya liksteen, mijn pony heeft er vd zomer tot nu toe niks mee gedaan.
en hij hangt nu bij mijn shet, die er soms aanlikt als ze er zin in heeft of nodig heeft.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:08

Je kunt het ook gewoon merken als ze een te kort hebben. Mijn haflinger zweette heel erg veel, en likte alsmaar aan mijn handen. (op je hand zit zout) Toen heb ik een blok aangeschaft en is het duidelijk veel minder geworden.