kunststof zadel, ook kunststof beugelriemen/beugels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

kunststof zadel, ook kunststof beugelriemen/beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:10

Is het beter voor een kunststof zadel om hier ook kunststof beugels en riemen bij te gebruiken? of maakt het niet uit. In leer zitten natuurlijk wel olien, maar zijn die verkeerd voor kunststof? Je zit immers ook met je leren laarzen op het zadel, en die worden ook onderhouden met vet/balsem.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-12-05 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:13

Waarom zou je perse kunststof beugels willen gebruiken? Ik kan me voorstellen dat kunststof beugels lichter zijn dan gewoon metalen beugels, heb je die dan zo weer te pakken als je er eentje kwijt raakt?

Elanor

Re: kunststof zadel, ook kunststof beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:16

Ik neem aan dat je hier beugelriemen bedoeld?

germie

Re: kunststof zadel, ook kunststof beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:19

elanor schreef:
Ik neem aan dat je hier beugelriemen bedoeld?

eh ja.
Heb het al veranderd. Het gaat mij om beugels+riemen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:23

Ik zou zelf toch liever leren beugelriemen gebruiken, op de een of ander manier vertrouw ik de kunststof dan toch niet.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:25

Volgens mij is het wel beter, want leer beschadigd inderdaad het kunststof. Maar het zijn zulke ondingen!!!! Mijn zusje heeft een kunststofzadel met leren beugelriemen, maar ze heeft ze onder haar zweetblad. Punt 1 omdat ze haar benen iets stiller houdt dan en punt 2 omdat de bovenkant van het zweetblad dan mooier blijft. Haar singelstoten gaan scheurtjes vertonen en daar komen dus binnenkort ook leren singelstoten op. Verder zijn we heel tevreden over kunststof, maar die kunststof beugelriemen en singelstoten zijn ondingen.

Elanor

Re: kunststof zadel, ook kunststof beugelriemen/beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:40

Ik heb een wintec zadel, alles d´r op en d´r aan van kunststof. Hij is al jaren van mijn pony, we hebben hem dus overgenomen toen we haar kochten.
Ik ben er erg tevreden mee. De singelstoten houden bij mij prima, geen scheurtjes of wat dan ook. De beugelriemen zien er inmiddels een tikje aftands uit, maar verkeren ook nog in prima staat.
Het nadeel van een kunststof singel vind ik alleen dat het zweet er zo intrekt, maar met zo nu en daneen keertje de tuinslang erop is dat ook geen probleem.
Of leer het kunsstof aan kan tasten? Ik heb geen flauw idee, misschien een keertje bij de zadelmaker vragen?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:41

ikheb mijn wintec nu een jaar en altijd gewoonleren(zelfs de goedkoopste die ik kan vinden, dus lekker stug) en ik zie vrijwel nix aan mijn zweetblad hoor.

maar het maakt me verders ook niet uit, wintecjes leveren toch bijna nix op 2e hands, dus mooi houden voor een eventuele verkoop hoef ik hem toch niet en ik heb geen last van een lelijke plek.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:50

Maar kavalkade beugelriemen rekken toch niet en slijten toch ook niet zo hard? Heb ooit die kavalkade dingen in m'n handen gehad en die zagen er goed degelijk uit. Slijten deze sneller dan leren riemen?

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:36

Ik heb een Wintec zadel. Daarbij gebruik ik gewoon roestvrijstalen beugels.
Ik heb een soort stoffen beugelriemen, moeilijk om uit te leggen . Alleen daar ben ik niet tevreden over..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:53

Ik heb een Thorowgood zadel en daarbij ook Thorowgood beugelriemen, zijn van nylon geloof ik. Ik heb nu nog rvs beugels maar ik heb al wel kunstof beugels op het oog. Past beter bij het geheel en ik vind het zo krom als het zadel lichtgewicht is en dat je dan van die zware rvs beugels eraan hebt wat haast nog meer dan het zadel zelf weegt

[edit: typo's]

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:58

he, ik had hier toch al gereageert? Of lopen er twee dezelfde topics?
iig. Kunststof is bagger. Ze zijn stug en moeilijk verstelbaar en daarnaast piepen wanneer ze langs het zadel schuiven.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:17

Hier heb ik 2 dagen terug ook een topic over geopend. Ik heb mijn kunstof zadel kaal gekocht en heb er uiteindelijk toch maar leren beugelriemen bij gekocht. Door leer slijt het kunstof wel sneller, daarom ga ik ze ook onder het zweetblad dragen. Ik heb er wel beugels van kunstof bij gekocht.

@Barvrouwke, ja dat topic had ik geopend

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:49

Famke_a4pje schreef:
Hier heb ik 2 dagen terug ook een topic over geopend. Ik heb mijn kunstof zadel kaal gekocht en heb er uiteindelijk toch maar leren beugelriemen bij gekocht. Door leer slijt het kunstof wel sneller, daarom ga ik ze ook onder het zweetblad dragen. Ik heb er wel beugels van kunstof bij gekocht.

Ik heb ze er idd ook onder

Want ik kreeg er plekken van bij mijn knie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:03

Haffiej_gurl schreef:
Famke_a4pje schreef:

Ik heb ze er idd ook onder

Want ik kreeg er plekken van bij mijn knie

En slijt dan de boel onder het zweetblad niet sneller? Ik heb namelijk een eenvoudig kunststofzadel op het oog om m'n paard mee in te rijden (van Global). (moet wel passen natuurlijk, maar lijkt zo op het oog niet verkeerd te liggen). Hier zit wel een 'gaatje' om je beugels onder het zweetblad door te doen. Maar zelf hou ik er niet zo van, ik vind het prettiger op het zweetblad.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:23

germie schreef:
En slijt dan de boel onder het zweetblad niet sneller? Ik heb namelijk een eenvoudig kunststofzadel op het oog om m'n paard mee in te rijden (van Global). (moet wel passen natuurlijk, maar lijkt zo op het oog niet verkeerd te liggen). Hier zit wel een 'gaatje' om je beugels onder het zweetblad door te doen. Maar zelf hou ik er niet zo van, ik vind het prettiger op het zweetblad.

Ja, het slijt wel sneller.
Maar dat doet het ook als je de beugelriemen over het zweetblad hebt. Zo ziet het er wel netter uit vind ik, je krijgt geen plekken op het zweetblad

Laurierhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:38

Ik heb ook een kunststof zadel, maar ik heb gewoon leren beugelriemen.. is toch wel het fijnst.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:22

germie schreef:

Ja ik denk het dat wel wat sneller slijt, maar je ziet het dan niet.

Als ik weer wat gespaard heb ga ik er ook kunstoffen bijhalen .

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:43

ik zou gewoon leren beugelriemen gebruiken, daar voel ik me toch altijd iets veiliger mee als met kunststof

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:36

Mijn antwoord staat in dat andere topic waarnaar verwezen wordt. Kort : Ik rijd het liefst met Wintec webbers eraan, kan dat niet, doe dan de leren beugelriemen onder het zweetblad, zo blijft je zadel mooi Kunststof beugelriemen heb ik op de Webbers na geen ervaringen mee

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:47

Zoals ik ook in het andere topic schreef:

Ik heb nu anderhalf jaar een Wintec met kunststof Wintec Webbers er aan.

Makkelijk te verstellen, liggen mooi vlak en met 4 á 5 keer per week rijden is er nog geen plekje op het zweetblad te zien.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:29

En die thorowgoodriemen? Die vind ik wat mooier dan de webbers. Zijn die goed?

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:21

ik heb een wintec zadel met van die kunststof beugelriemen erbij (ook van wintec)
ik heb hem nu anderhalf jaar en ben er og steeds tevreden over, overigens nooit met leren geprobeerd

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:55

germie schreef:
En die thorowgoodriemen? Die vind ik wat mooier dan de webbers. Zijn die goed?

Ik heb ze donderdag wel in mijn handen gehad. Ze waren wel redelijk soepel, maar ik vond ze wel erg smal en best duur