Mogelijkheden ingeslape paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PintoNatal

Mogelijkheden ingeslape paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:49

Wat zijn de mogelijkheden wat je met een ingeslapen paard kunt doen?

edit: het gaat om een paard van +-1.73/1.75
bvd
Laatst bijgewerkt door PintoNatal op 30-12-05 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:53

Af laten voeren of cremeren (kan volgens mij sinds kort). Begraven in je achtertuin mag volgens mij niet, alleen met kleinere huisdieren.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:00

Cremerene kan met een groot paard nog steeds niet. Er schijnt 1 crematorium in Limburg te zijn dat kleinere ponies aankan. Formeel mag je huisdieren ook niet in je tuin begraven. Zelfs de kanariepiet nog niet.

Af laten voeren door de destructie is het makkelijkst (en het goedkoopst). Oh, enne, bij de destructie wordt je paard ook verbrand, net als bij een crematie. Er wordt dus geen lijm van gekookt of kunstmest van gemaakt.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:02

Toen onze kat ingeslapen werd, zei de DA dat in de tuin begraven wel mocht. Je mag je dier alleen niet in het bos o.i.d. begraven.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:04

Cremeren kan idd alleen bij pony's. Maar je kan volgens mij ook je paard laten doen, alleen maken ze die wat kleiner zeg maar.

En bij de Rendac wordt er wel zeker vanalles gemaakt van de reststoffen van dode dieren. Ik ben er ooit geweest.

En een paard begraven mag hier in Nederland niet.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:29

Tegenwoordig kan je ook grote paarden laten cremeren. In Rotterdam. Ze hebben daar ovens waar ze ook in hun geheel inkunnen. (sorry voor de lugubere gedachte, maar niet geheel onbelangrijk) Paard cremeren kost 1400 euro. Dus je moet er wel wat voor over hebben. (Dat is als je m er zelf heen brengt, anders komen er nog kosten bij)
Zie mijn eerder geplaatste topic hierover: viewtopic.php?f=12&t=509893&hilit=

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:43

Vonnie84 schreef:

En bij de Rendac wordt er wel zeker vanalles gemaakt van de reststoffen van dode dieren. Ik ben er ooit geweest.

Ja, en? Ik zie niet in wat het probleem is dat we nog iets nuttigs doen met dieren die toch al dood zijn. Mijn paard is gewoon door Rendac opgehaald. Als je dat een beetje handig aan de steel steekt met je dierenarts, dan wordt hij vrij snel opgehaald.
Als ze hem komen halen hoef je daar helemaal niet bij te zijn, dus dat enge beeld van paard-in-kraan is voor anderen. Je weet wanneer ze ongeveer komen, dus je kunt ervoor zorgen dat je er niet bent.
Die 1400 euro (2800 gulden!!!) besteed ik dan liever aan mijn nieuwe paard. Verdorie, mijn nieuwe paard heeft nauwelijks meer gekost.........

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:46

Rustig maar hoor. Ik zeg niet dat het een probleem is dat ze iets doen met de reststoffen. Ik reageerde alleen op iemand anders. En ik ben bij de rendac zelf geweest, op het terrein zelf. Met uitleg enzo. Dat bedoelde ik daarmee.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:55

Vonnie84 schreef:
Rustig maar hoor. Ik zeg niet dat het een probleem is dat ze iets doen met de reststoffen. Ik reageerde alleen op iemand anders. En ik ben bij de rendac zelf geweest, op het terrein zelf. Met uitleg enzo. Dat bedoelde ik daarmee.

Was ook niet persoonlijk bedoelt hoor Welliswaar ben ik er nooit geweest, maar weet van anderen dat het inderdaad zo is.
Ik vind het alleen vals sentiment dat dat niet zou kunnen/mogen met dode dieren.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:01

Ik geef die 1400 euro ook liever uit aan wat anders. Niet banketstaaf bedoeld, maar dood is dood.

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:16

Ja ieder heeft zijn meningen daar in.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:07

Tuurlijk. En daarom is het best fijn dat er tegenwoordig wat meer opties zijn.

palmiro

Re: Mogelijkheden ingeslape paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:07

He is helemaal je eigen keus,, ik zou hem zelf laten ophalen,, ook al is dat iets minder eerbiedig (zeg maar) maar dan heb je nog wel geld over,,

Zorg er voor dat je nog veel foto's hebt brand ze meteen op cd ofzow of laat ze in een fotoalbum zitten ,, je zult er trots mee zijn

xxx karin

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:08

Ik heb wel eens gehoord dat je je (dode) paard ook aan de faculteit kunt aanbieden als studie-object. Of is dat gek ???

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:12

Kan hoor, weet alleen de procedure niet...studenten hebben toch iets nodig om te beginnen? Dacht je dat geneeskunde studenten gelijk op levend mogen snijden?

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:13

Bij ons werd er respectvol met de doden omgegaan en hebben we er enorm veel van geleerd. Dus als het even kan maak je er heel wat studenten"blij" mee.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:20

Nou dat bedoel ik en dat studenten zich niet direct uit mogen leven op levende beestjes weet iedereen (denk ik). Ik perssonlijk zou er meer vrede mee hebben om ze aan zoiets beschikbaar te stellen dan dat ze in de overige voeders terecht komt. Het klinkt misschien luguber maar toch....

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:32

Dan raad ik je aan om naar het departement diergeneeskunde van een universiteit bij jou in de buurt te bellen. Ze zullen iig wel een telefoon nummer kunnen geven van iemand die voor dat soort dingen instaat (practicumverantwoordelijke,assistent?).

Sorry als je je paard verloren hebt... nooit fijn maar ik denk dat een goede oplossing is...en we leren er echt veel van(dus alvast bedankt om aan ons te denken).

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:49

Goh bedankt voor de tip. Maar gelukkig heb ik mn Appie nog hoor al is mevrouw behoorlijk aan het tobben geweest dit jaar. Kan er nu weer een beetje mee beginnen met rijden, lekker langzaan opbouwen en dan zien we wel weer. Ben er erg zuinig op het is dan ook beslist geen makkelijke dame, maar maakt het ook wel leuk. Nogmaals, je moet er altijd rekening mee houden dat er ook iets kan gebeuren wat niet zo leuk zal zijn, maar zoals ik al eerder zei dat ik liever heb dat er studenten zijn die er veel van kunnen leren dan dat ze in de "brokjes" verdwijnd. Maar das mijn mening

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:33

Als mijn paarden dood gaan (hopelijk nog lang niet) laat ik ze ook gewoon ophalen. Cremeren vind ik veel te duur en begraven mag niet (onze hond ligt wel in de tuin). Ik heb in Deurne op school gezeten en daar moesten we altijd dod hoeven van slachtpaarden bekappen. Een stank dat daar vanaf kwam!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:45

Het is inderdaad ieder zn eigen keuze.. Olympia is opgehaald door de Rendac.. Was niet op stal toen ze werd opgehaald, gelukkig..

En wat ik met mn volgende paardje zou doen.. Ik weet het niet, ik denk Rendac.. Het beessie is toch al dood.. En om zoveel geld aan een crematie te besteden...

Kellyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:29

Anoukie schreef:
Toen onze kat ingeslapen werd, zei de DA dat in de tuin begraven wel mocht. Je mag je dier alleen niet in het bos o.i.d. begraven.

Ik zag laatst in het bos een kruis met Wanda erop..
Ik dacht gelijk aan een..hond?
Groetjes Kelly

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:34

Ja, je kan idd nu in rotterdam je paard laten cremeren, moet je wel het geld er natuurlijk voor over hebben.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:50

ik zou mijn paard nooit laten cremeren. Het lichaam is niet meer dan een verpakking. Als het dier dood is is het een lege verpakking. Klinkt misschien raar hoor.
Ik moet er niet aan denken om mijn paard in te moeten laten slapen, maar ooit zou het gebeuren. Er zijn nog maar weinig paarden die via de natuurlijke weg doodgaan. Al hoop ik dat mijn paard bij daarbij hoort en dat het nog lang niet zover is.

Ik wil dat hij tijdens het inslapen zo min mogelijk lijdt en merkt. Dat hij op een rustige manier kan gaan, het liefst in z'n eigen omgeving.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:04

Vonnie84 schreef:
Cremeren kan idd alleen bij pony's. Maar je kan volgens mij ook je paard laten doen, alleen maken ze die wat kleiner zeg maar.

En een paard begraven mag hier in Nederland niet.

Even op de site van Rendac geweest en daar staat de volgende informatie (wel een beetje luguber allemaal):

Nieuwe categorie-indeling destructiemateriaal

Met ingang van 1 mei 2003 is nieuwe Europese destructiewetgeving van kracht. In de nieuwe EU-verordening (EG 1774/2002) is bepaald dat destructiemateriaal als categorie 1-materiaal, als categorie 2-materiaal, of als categorie 3-materiaal moeten worden beschouwd. Tot 1 mei werd in de destructiewetgeving destructiemateriaal als Laag Risico Materiaal (LRM) of als geSpecificeerd hoog Risico Materiaal (SRM) gekwalificeerd.

Op hoofdlijnen is hieronder een opsomming gegeven van de destructiematerialen die, zoals beschreven in EU-verordening EG 1774/2002, als categorie 1-, categorie 2- of als categorie 3-materiaal aangemerkt dienen te worden. Een volledige opsomming vindt u uiteraard terug in de betreffende EU-verordening.

Dierlijke (rest)materialen die niet meer mogen worden hergebruikt en dus vernietigd moeten worden zijn aangemerkt als categorie 1- of categorie 2-materialen. Met grote zorg dienen deze materialen gescheiden ingezameld en verwerkt te worden. Alle kadavers zijn aangemerkt als categorie 1-materiaal, zo ook honden en katten.

Rendac vernietigt dierlijk restmateriaal en kadavers
Voor de duidelijkheid: Rendac verwerkt uitsluitend categorie 1- en 2-materiaal tot veilige en bruikbare brandstoffen. De melen en vetten, die overblijven na verwerking, hebben als eindbestemming: vernietiging door middel van verbranding.

Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.

Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.
Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.
Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.
Stickers
Alle recipiënten (bakken, containers, silo’s, kliko’s) waarin destructiemateriaal opgevangen en aangeboden wordt, dienen volgens de EU-verordening 1774/2002 voorzien te zijn van een duidelijke, goed leesbare aanduiding. De recipiënten voor categorie 1-, categorie 2- en categorie 3-materiaal dienen respectievelijk te zijn voorzien van onderstaande teksten.
Categorie 1 “uitsluitend geschikt voor verwijdering”
Categorie 2 “niet voor dierlijke consumptie”
Categorie 3 “niet voor menselijke consumptie”
De stickers met de hierboven vermelde tekst zijn verkrijgbaar bij de chauffeurs van Rendac.

Zoals ik het lees worden paarden dus ook gewoon verwerkt en verbrand en wordt er niet van alles van gemaakt. Eigenlijk ook een soort crematie dus.

Een kennis van me heeft haar oude paard met een speciale service door Rendac op laten halen. Deze service houdt in dat je paard met een soort van "gewone" trailer opgehaald wordt. Het dode paard hoeft dan niet aan de weg onder plastic te liggen. Je krijgt uitgebreid de tijd op afscheid te nemen en het paard worden niet met zo'n grijper, maar met een lier in de trailer gelegd (heel netjes allemaal).
Bij de rendac wordt het paard uiteindelijk verbrand (volgens mij wel samen met andere dieren). Deze service koste volgens mij iets van 350-400 euro ofzo, maar dat weet ik niet zeker.