Vonnie84 schreef:Cremeren kan idd alleen bij pony's. Maar je kan volgens mij ook je paard laten doen, alleen maken ze die wat kleiner zeg maar.
En bij de Rendac wordt er wel zeker vanalles gemaakt van de reststoffen van dode dieren. Ik ben er ooit geweest.
En een paard begraven mag hier in Nederland niet.
Even op de site van Rendac geweest en daar staat de volgende informatie (wel een beetje luguber allemaal):
Nieuwe categorie-indeling destructiemateriaal
Met ingang van 1 mei 2003 is nieuwe Europese destructiewetgeving van kracht. In de nieuwe EU-verordening (EG 1774/2002) is bepaald dat destructiemateriaal als categorie 1-materiaal, als categorie 2-materiaal, of als categorie 3-materiaal moeten worden beschouwd. Tot 1 mei werd in de destructiewetgeving destructiemateriaal als Laag Risico Materiaal (LRM) of als geSpecificeerd hoog Risico Materiaal (SRM) gekwalificeerd.
Op hoofdlijnen is hieronder een opsomming gegeven van de destructiematerialen die, zoals beschreven in EU-verordening EG 1774/2002, als categorie 1-, categorie 2- of als categorie 3-materiaal aangemerkt dienen te worden. Een volledige opsomming vindt u uiteraard terug in de betreffende EU-verordening.
Dierlijke (rest)materialen die niet meer mogen worden hergebruikt en dus vernietigd moeten worden zijn aangemerkt als categorie 1- of categorie 2-materialen. Met grote zorg dienen deze materialen gescheiden ingezameld en verwerkt te worden. Alle kadavers zijn aangemerkt als categorie 1-materiaal, zo ook honden en katten.
Rendac vernietigt dierlijk restmateriaal en kadavers
Voor de duidelijkheid: Rendac verwerkt uitsluitend categorie 1- en 2-materiaal tot veilige en bruikbare brandstoffen. De melen en vetten, die overblijven na verwerking, hebben als eindbestemming: vernietiging door middel van verbranding.
Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.
Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.
Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.
Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.
Stickers
Alle recipiënten (bakken, containers, silo’s, kliko’s) waarin destructiemateriaal opgevangen en aangeboden wordt, dienen volgens de EU-verordening 1774/2002 voorzien te zijn van een duidelijke, goed leesbare aanduiding. De recipiënten voor categorie 1-, categorie 2- en categorie 3-materiaal dienen respectievelijk te zijn voorzien van onderstaande teksten.
Categorie 1 “uitsluitend geschikt voor verwijdering”
Categorie 2 “niet voor dierlijke consumptie”
Categorie 3 “niet voor menselijke consumptie”
De stickers met de hierboven vermelde tekst zijn verkrijgbaar bij de chauffeurs van Rendac.
Zoals ik het lees worden paarden dus ook gewoon verwerkt en verbrand en wordt er niet van alles van gemaakt. Eigenlijk ook een soort crematie dus.
Een kennis van me heeft haar oude paard met een speciale service door Rendac op laten halen. Deze service houdt in dat je paard met een soort van "gewone" trailer opgehaald wordt. Het dode paard hoeft dan niet aan de weg onder plastic te liggen. Je krijgt uitgebreid de tijd op afscheid te nemen en het paard worden niet met zo'n grijper, maar met een lier in de trailer gelegd (heel netjes allemaal).
Bij de rendac wordt het paard uiteindelijk verbrand (volgens mij wel samen met andere dieren). Deze service koste volgens mij iets van 350-400 euro ofzo, maar dat weet ik niet zeker.