Wie heeft er ervaring met hoefschoenen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Wie heeft er ervaring met hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 10:34

Wie gebruikt er hoefschoenen of heeft er ervaring mee? Werkt het of is het niets?

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:48

Ik

Ik heb marquis hoefschoenen, voor alleen zijn voor voetjes. En het is super, perfecte pasvorm dmv. de luchtkamer achtertin die je zo op kan pompen dat de schoen mooi aansluit. En ze zien er mooi uit. Hij kon nooit op de straat lopen zonder ijzers en met de schoenen wel!
Maar ik heb wel 1 probleem en dat hij ze in een iet wat heftig galopje trapt hij ze uit. Ben aan het heen en weer mailen voor een oplossing. Maar verder vindt ik ze super en ben erg blij mee
Alleen marquis is denk dan ook wel de duurste van allemaal, maar het is je geld echt waard, en alles is vervangbaar aan de schoen. Ze kosten € 199,-- per paar ex verzending. Ik was voor 1 paar € 204,50 kwijt incl. verzending kwijt.
Kijk ook eens op http://www.horsebalance.nl
Succes!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:52

Ik heb met Dallmers gereden ,volgens mij juist weer de goedkoopste!

www.Dallmer.de (onder Clog kijken)

Beviel me heel erg goed.

Jol1

Re: Wie heeft er ervaring met hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:16

Hebben jullie de hoefschoenen op maat laten maken, of zijn het standaardmaten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:34

Smit Rijssen is de enigste die op maat maakt, de rest is allemaal confectie met meer of mindere mate van aanpassen.
Ik vind het een goed idee en zal tzt ook zeker kijken naar de mogelijkheden, als mijn paardje bescherming nodig zou hebben. Het probleem met hoefschoenen is echter dat wat de een geweldig vindt, de ander een wereldramp vindt. Van alle verkrijgbare schoenen ken ik mensen die het geweldig vinden en die het helemaal niks vinden. Als het mogelijk is, leen dan eens schoenen en kijk wat voor jouw het beste werkt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:45

Ik heb weleens gehoord dat bij Marquishoefschoenen het afwikkelen van de hoef minder is. Dat afwikkelen is voor een paard met artrose (en dat is bij ons het geval) heel belangrijk. Heeft iemand toevallig nog het artikel over hoefschoenen in de BIT?

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:48

nee, ik heb dat artikel niet. En ik heb daar geen probleem mee gehad. De zool zit juist iets meer naar achteren zodat de hoef beter afgerold kan worden, je moet gewoon even die site goed doorlezen, daar staat een hoop op.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:52

Citaat:
Wat is er zo speciaal aan de Marquis Supergrip® hoefschoenen?

De Marquis Supergrip®is de enige hoefschoen waar wetenschappelijk onderzoek naar is verricht. De schoen is ontwikkeld door de Duitse dierenarts Helmut Marquis. Hij heeft het glij- en stopgedrag van het paardenbeen onderzocht, door middel van computer-kinematografie. Met de resultaten van dit onderzoek is een synthetische zool ontwikkeld die de natuurlijke situatie van de blote voet bijna perfect nabootst. Verder is er zeer veel aandacht besteed aan een optimale pasvorm en bescherming van de hoef.

Je leest het de enige schoen waar onderzoek naar is verricht, ze zullen daar heus wel op gelet hebbe dan. Je kan ook gewoon naar hun e-mailen voor meer info. Heb ik ook gedaan, ze zijn heel vriendelijk en behulpzaam!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:19

sidneey schreef:
Je leest het de enige schoen waar onderzoek naar is verricht, ze zullen daar heus wel op gelet hebbe dan. Je kan ook gewoon naar hun e-mailen voor meer info. Heb ik ook gedaan, ze zijn heel vriendelijk en behulpzaam!

Doe mij eens een link naar de uitslag van dat onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek is wel leuk, maar dat wil niet zeggen dat het dan per defenitie goed is!!
Wie heeft dit onderzoek uitgevoerd en met welke methodiek?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:34

@ikke even een mailtje naar de dames van Marquis en je krijgt het, ik heb ooit een demo avond bijgewoond waar ze alle gegevens op sheet hadden staan

Ik heb 4 marquis schoenen staan die ik al meer dan een jaar niet meer gebruik, ik wacht tot de hoeven goed genoeg om blootsvoets voor de kar te kunnen lopen. Die schoenen waren bij mijn paard een ramp om aan- en uit te trekken en ik verloor 1 schoen steeds. Dat ging beter toen mijn natuurlijk bekapper de schoen wat had aangepast, maar toen was ik er al van overtuigd dat ik beter geduld kon betrachten dan weer naar hulpmiddelen te grijpen.

Dat de hoeven van mijn paard in te slechte conditie waren om te mennen betekent overigens NIET dat hij gevoelig of met pijn heeft gelopen, geen stap, voor we die discussie weer gaan krijgen.

De hoef was door ijzers en trad. bekappen alleen niet in goede conditie en moest helemaal uitgroeien

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:57

Wij hebben smitjes, echt geweldige schoenen!
Worden opmaat gemaakt, dus hebben perfecte pasvorm, niet heel erg moeilijk aan te doen. Het is natuurlijkwel ff wennen in het begin, het gaat natuurlijk steeds makkelijker.

Wij betaalden iets van 58 euro per schoen (volgens mij) weet ik neit zeker meer.
De site van smit uit rijssen is een beetje vaag, als je googled meot jed e 2e hebben (deze link http://www.smit-rijssen.nl/htm/paarden7.htm)

Als je vragen heb over smitjes kan je me altijd pmen!

Groetjes

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:28

ma_rie_tje schreef:
Wij hebben smitjes, echt geweldige schoenen!
Worden opmaat gemaakt, dus hebben perfecte pasvorm, niet heel erg moeilijk aan te doen. Het is natuurlijkwel ff wennen in het begin, het gaat natuurlijk steeds makkelijker.

Wij betaalden iets van 58 euro per schoen (volgens mij) weet ik neit zeker meer.
De site van smit uit rijssen is een beetje vaag, als je googled meot jed e 2e hebben (deze link http://www.smit-rijssen.nl/htm/paarden7.htm)

Als je vragen heb over smitjes kan je me altijd pmen!

Groetjes

Ik heb deze ook en met 1 woord : geweldig!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 17:18

Ik heb op de site gekeken en het voordeel van de Smit-schoenen is dat ze voor een paard met artrose een soort"half-zachte"uitvoering hebben. Het voordeel van de Marquis is weer dat je die nog voor een ander paard kan gebruiken. Ik neem aan dat dat met die Smit-schoenen niet kan?

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:36

nee met smit kan dit niet, omdat ze op de mm precies op jouw paardjes hoef de schoenen maken (beetje rare zin geworden). En er is genéén paardenhoef hetzelfde. Ze zullen misschien wel bij een ander paard passen, maar dan moet de hoefmaat wel bijna identiek zijn. En ik vindt nog een voordeel dat je bij marquis alles kunt vervangen (ik weet niet of dit met smitjes ook kan??)

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:44

ik loop hier ook al een tijdje over te denken en heb toch ook een paar vragen
hoe zit het met de pasvorm binnenin? zitten ze iets ruimer of pcs gelijk met de hoef, zo ja kan je ze ook nog gebruiken als de hoef groeid of moet je iedere 4 weken de smid laten komen omdat de schoenen niet meer passen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:04

wyona schreef:
hoe zit het met de pasvorm binnenin? zitten ze iets ruimer of pcs gelijk met de hoef, zo ja kan je ze ook nog gebruiken als de hoef groeid of moet je iedere 4 weken de smid laten komen omdat de schoenen niet meer passen?

Het is het handigst als je zelf de vijl er even langs haalt

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:10

wyona schreef:
1.hoe zit het met de pasvorm binnenin?
2.zitten ze iets ruimer of pcs gelijk met de hoef,
3.zo ja kan je ze ook nog gebruiken als de hoef groeid of moet je iedere 4 weken de smid laten komen omdat de schoenen niet meer passen?

Ik heb het dan over de Marquis.

1. dus pasvorm binnenin is goed, je kan hem goed verstellen, en op maat maken. Er zit voor straal een zacht kussentje, dit komt weer ten goede voor de doorbloeding van de hoef.
2. Als je twijfelt tussen twee maten moet je altijd de kleinste nemen, de schoenen rekken altijd iets en kunnen ruim versteld worden. De smitjes zitten dus wel precies gelijk.
3. Nee, je hoeft niet iedere 4 weken een smid te laten komen. De schoen is ruim verstelbaar en past dus (bijna) altijd. Mocht het toch zo zijn dat de hoef erg veranderd doordat het paard bijv. lang op ijzers heeft gestaan, mag je ze ruilen voor andere gebruikte. Ik zou adviseren om om de 2-3 mnd. een smid te laten komen.

Succes!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:22

oke bedankt voor alle info. hier kan ik wel wat mee.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:25

Graag egdaan als je nog wat wilt weten PB me maar. Heb nogal veel onderzoek gedaan, omdat ik wel wou weten waar ik en mijn paardje aan begonnen En wat het beste zou zijn, en vooral in de marquis (kwam voor mij het beste uit de bus)

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:35

ik heb al het 1 en ander gelezen. je hebt die goedkope easy boots die vallen al af. de smit lijkt me wel wat maar het gedoe eromheen hoeft voor mij niet. dus hou dan de marquis en boa's over. ben er alleen nog niet over uit welke nou de beste van de 2 is.
weet jij wat het verschil tussen die 2 is?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:44

vergeet de Dallmers niet!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:52

wyona schreef:
ik heb al het 1 en ander gelezen. je hebt die goedkope easy boots die vallen al af. de smit lijkt me wel wat maar het gedoe eromheen hoeft voor mij niet. dus hou dan de marquis en boa's over. ben er alleen nog niet over uit welke nou de beste van de 2 is.
weet jij wat het verschil tussen die 2 is?

verschil tussen marquis en boa's.
Volgens mij is daar bar weinig verschil tussen.
Maar van de boa's weet ik niet veel, qua hoe ze eruit zien (binnenkant bedoel ik dan).
De enigste twee verschillen die ik kan bedenken zijn:

-marquis is duurder
-bij de marquis kan je alles vervangen en zal je er dus langer van doen, bij de boa's kan dit niet.

Vooral dat laatste gaf voor mij de doorslag om de marquis te nemen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:08

zou je die zooltjes niet kunnen laten vervangen door een schoenmaker?

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:11

nee, dat denk ik niet. Het heeft een speciaal profiel, die gemaakt zijn op de bewegingen van de hoef. Ik denk niet dat je die zomaar even kan laten maken bij de schoenmaker.

http://www.horsebalance.nl zegt:

Afbeelding
De zool aan de onderzijde van de schoen is vervaardigd van polyurethaan, een sterke en duurzame kunststof die voor een uitstekende schokabsorptie zorgt. In de zool kunnen e.v.t. kalkoenen of widia puntjes worden gezet.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:15

Ik weet niet waar je woont?
Maar als je in de buurt woont mag je best die van mij uit proberen
Niet iemand bij jou in de buurt met hoefschoenen?