paard alleen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

els35

paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 10:26

Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met een paard alleen thuis.

Bij ons hebben ze twee huizen verder ook paarden, die zou ze dus kunnen zien en voor ons huis lopen ook heel veel paarden langs, die kan ze dus ook zien.

Graag wat reacties van jullie, graag ook van mensen die zelf een paard alleen hebben staan of alleen hadden staan. + en -, dan kan ik het afwegen tegen elkaar.

Vast bedankt voor de moeite

naiade

Re: paard alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:31

Die van mij staan niet alleen.
Een vriendin van me had haar pony aan huis, alleen.
Beestje is daar behoorlijk apatisch van geworden, is bang voor andere paarden nu en is helemaal niet meer dominant.
Onze oude Dinky heeft de laatste 2 jaar bij haar gestaan en dat ging goed, die kon ze de baas.
Nu staat ons a welshje Nikita bij haar, maar daar was ze eerst ook heel bang voor, wilde de uitloopstal niet meer in, wilde niet eten ....
het word nu gelukkig beter maar ik vind het dus geen aanrader.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 10:48

bedankt voor je reactie

vind je het niet uitmaken dat er ongeveer 15 meter van haar paddock een andere bak is met paarden erin?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:49

Ik denk dat dat alleen maar frustrerend voor je paard zal zijn. Ik vind het ook niet kunnen, een paard alleen... Je kunt als mens nooit een ander paard vervangen en het zijn nu eenmaal kudde-dieren. Kun je geen shet erbij zetten ofzo?

Arsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:50

Mijn verzorgpaard stond ook alleen (12 jaar ongeveer) met een paard in het land ernaast. Toen ik Arsen kocht kwam die bij haar staan en in het begin was ze aardig contactgestoord. Arsen kwam uit een kudde dus die heeft haar aardig heropgevoed.
Nu staan er meer paarden in het land en reageert ze normaal. Ook met poetsen enzo is ze veel socialer.
Het is gewoon een heel ander paardje geworden waar je nu weer echt contact mee kunt maken.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:51

@Arsen: met andere woorden, jij hebt ervaring en raadt het ook af, toch?

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 10:54

oke, ik hoor het al.....
er staat nu een shet bij, maar de grote is vrij dominant naar haar toe, en ik vraag me weleens af wat ze aan elkaar hebben en of het wel leuk is voor de kleine.
dus vandaar dat ik het vraag. ben blij met jullie reacties hoor.
maar euhhh ook nog positieve reacties???

Arsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:54

Ja zeker! Hier in de buurt staat een paard met een geit, dat schijnt ook erg goed te gaan, maar niet alle paarden zijn het zelfde.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 10:56

is een hond en vier katten ook goed ??hahahahha

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:56

Die van mij staat alleen sinds januari van dit jaar, omdat mijn andere paard is overleden. Waar ze bijna altijd mee samen is geweest.

Dil vindt het geloof ik wel fijn, want alle aandacht is voor haar.
Tot 2 weken terug liep de pony van de buren naast haar wei en trok ze daar een beetje mee op, maar omdat deze overleden is, is ze nu helemaal alleen.

Aan haar merk je totaal niks dat ze zich alleen voelt ofzo

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:02

bedankt, nog meer reacties???
ik ben er heel blij mee, want ik zit er wel mee in mijn maag

x_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:53

mijn ponytje kon er niet goed tegen ze stond eerst ook eventjes alleen met aan de andere kant van e weg een weiland met paarden maar daar kon ze niet goed tegen ze mocht nog niet bij ze staan omdat het hek te hoog was (dan kon ze eronderdoor) daarna heeft ze een tijdje met geitjes gestaan we moesten haar staart toen wel insmeren met een soort spul anders aten die geiten haar staart op de geiten vond ze best oke, niet zo geweldig als paarden. Dus als je paard er niet zo goed tegen kan een paard heeft nog liever geiten/schapen of andere dieren in de wei dan alleen staan en soms gaat dat ook fantastisch (bij ons in de buurt waren eerst een paard en een geit onafscheidelijk geworden) nou succes ermee

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:00

Een paard is en blijft een kuddedier, dus een soortgenoot erbij zal voor het paard het fijnste zijn. Een shetje hoeft tegenwoordig niet veel te kosten. Voor een paar tientjes heb je al een veulentje. In het onderhoud kosten ze ook niet veel, dus als je de mogelijkheid hebt zou ik daar voor kiezen.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:02

ik heb er al een, maar zij is best dominant, en ik vraag me af of het dan wel zo leuk is.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:12

Mijn paard staat ook alleen. De buren hebben wel een paard, de 2 kunnen elkaar niet aanraken, maar hebben wel een soort contact met elkaar... dat merk je.
Voorderest rijdt ik wel eens buiten met andere paarden.
Duncan is opgegroeid in een grote kudde, maar ik merk eigenlijk helemaal niet dat hij het erg vind alleen te staan.
Hij was in de kudde altijd 1 van de laagste in rang, en hij was graag alleen om in een hoekje wat te staan smikkelen.
Denk wel dat hij het leuk zou vinden om een vriendje in de wei te hebben, maar zolang hij contact heeft met andere paarden, doet hij gewoon normaal hoor.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:18

ook als er 15-20 meter tussen de bakken is??

nan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:19

hey mijn paard staat ook alleen maar komt 3 keer per week bij andere paarden .maar gaat heel goed,hij vindt het volgens mij wel fijn.alle aandacht is voor hem.ik heb wel wat speeltjes in de stal en in de wei en naast zijn wei is en weitje met geitjes en kippen en aan de andere kant een wei met schaapjes.maar die staan niet bij hem dus hij staat alleen in de wei.en twee weien verder stat ook een paard maar ze kunnen elkaar niet zien ze hinkeken wel met elkaar.ik ddnk niet dat het uit maakt als er 15 meter tussen de bakken is

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:20

Zet er een schaapje /geitje bij..

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:24

ze kunnen elkaar wel zien, soms niet, dat ligt eraan waar de paarden staan. En uiteraard als ze op stal staan kunnen ze elkaar ook niet zien.
Zou het een idee zuijn om het eens een week uit te proberen, of zou dat te kort zijn om een indruk te krijgen? Dan zet ik de shet tijdelijk ergens anders voor die week

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:26

Ik zou een paard niet alleen willen houden, zelfs niet met een geit of schaap erbij. Minimum is een soortgenoot, maat maakt dan verder niet uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:31

Kawa kan absoluut niet alleen en vind ik dan ook een duidelijk voorbeeld hoe een paard in elkaar steekt.

ik heb even op een pensionstal gestaan waar ze niet samen in een groep stonden, maar ieder hun eigen wei hadden.

Dat duurde niet lang goed.
Binnen de kortste keren sprong hij over de draad, naar zijn buurvrouw toe.
Toen hebben we dat verhoogd naar 140 en deed hij het nog.
Later 160 en toen sprong hij niet meer.
Nee toen hij kroop onder 50 cm hoog lint door.
en daar stond veel stroom op.
Hij telde met zijn voel haren 1...2....3-tjoep eronder door

je zag hem ook de twinkle uit zijn ogen verliezen, tid om daar dus op te hoepelen

Nu staan ze aan huis en heb ik direct een maatje voor hem gekocht

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:33

oh wat is het toch lastig om zo'n beslissing te maken.
Ben blij dat ik jullie om jullie meningen vraag. Liefst zoveel mogelijk.
Zowel positief als negatief, dan kan ik een zo eerlijk mogelijke keuze voor mezelf maken.
bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe. Ik hoop dat er nog veel andere mensen reageren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:35

sinds een maand staat mijn pony ook alleen...
zijn weide maatje is onlangs overleden op 30-jarige leeftijd aan koliek..

ik merk niks aan hem, hij is niet onrustig, roept niet naar andere paarden ,eet goed en is zelfs een heel stuk blijer geworden..

de oude merrie bij hem was niet echt zijn vriendinnetje, als ze bij elkaar vandaan waren riepen ze wel naar elkaar, maar dat was alles.

een stukje verderop staat wel een paardje, hij kijkt er naar,maar word niet onrustig, op buitenrit vind hij andere paarden interresant,maar ook daar weer weinig reactie dat hij er bij wil zijn..

hij vind het geloof ik wel goed zo, hij hoeft geen hooi meer te delen, zit niet met een oude merrie die boos naar hem doet..

okee, een speelmaatje zou voor hem perfect zijn,maar als er een ander paardje zou komen waar hij totaal niet mee overweg zou kunnen??

dan staat hij denk ik liever alleen dan sjaggerijnig te zijn van een weidegenootje die hij niet mag.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:48

bedankt

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:53

Het hangt denk ik een beetje van het karakter van je paard af.
Mijn shetje heeft een jaar alleen gestaan en vond dat niet erg.
Mijn merrie kan nog geen 5 minuten alleen staan.
(de merrie is een beetje een rare hoor, een shetje was in haar ogen namelijk geen paard. )