manenboog knippen bij een fjord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

manenboog knippen bij een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 09:28

hoi,

sinds gister staat hier een fjordje op stal,maar ze heeft echt mega lange manen,nu ben ik altijd een groot fjordenliefhebber geweest,maar vind dan wel de manenboog erg mooi.

hoe kan ik deze nu knippen??moet ik echt alles eraf scheren??of kan ik een cm laten staan??

hoe kan ik het het beste doen???

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:30

Als de manen nu niet omhoog staan moet je het eerst kort afknippen. Anders groeit het niet omhoog. Dus dat is dan de eerst keer vrij kort ja.
Daarna moet je het dan bijknippen, dat het zwart net wat langer is dan het wit.
De eerste paar keer zal het best moeilijk zijn, maar daarna krijg je de handigheid er wel in.

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:31

volgens mij word het het mooiste als je inderdaad alles eraf scheert. Een cm laten staan zal denk ik niet zo heel erg veel uitmaken tenzij zelfs die cm al helemaal hangt... succes

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 09:51

daantje,vrij kort,is dat radicaal alles eraf??zoals rianta zegt??ik zat er zelf ook aan te denken alles eraf te halen,maar ze staat hier voor verkoop,dus echt mooi is dat niet,al die manen eraf,vandaar dat er mss mensen zijn die ervaring hebben met ong 1 a 2 cm te laten staan...

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:12

Ja kan het eventueel wel afknippen en dan 1 of 2cm laten staan. Alleen het is wel moeilijk. Ik zou het er gewoon afscheren..

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:13

ik ga een poging wagen,ik zal wel foto's maken voor en na(krijg straks alle lange manen freaks op mijn nek...beestje heeft echt een bos manen)

Amber_

Re: manenboog knippen bij een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:14

Idd, eerst helemaal afscheren / knippen. En als t 3 a 4 cm is ofso nog een keertje doen, anders blijven ze heel slap ! (*Zoals bij mijn fjord)

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:26

kimmie261 schreef:
ik ga een poging wagen,ik zal wel foto's maken voor en na(krijg straks alle lange manen freaks op mijn nek...beestje heeft echt een bos manen)

haha, hier zit er al eentje te zeggen; Laten staan!! geen schaten
nee, je moet het zelf weten. Bij sommige (lees; mijn fjord) staat kort niet
iig succes met knippen, scheren, kortwieke

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:47

kimmie261 schreef:
daantje,vrij kort,is dat radicaal alles eraf??zoals rianta zegt??ik zat er zelf ook aan te denken alles eraf te halen,maar ze staat hier voor verkoop,dus echt mooi is dat niet,al die manen eraf,vandaar dat er mss mensen zijn die ervaring hebben met ong 1 a 2 cm te laten staan...

De manen groeien vrij snel hoor. Ik moet altijd na 4 a 6 weken opnieuw knippen.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:48

nou ze is kaal hoor,het ging inderdaad niet,1cm laten staan,hing dan helemaal plat,dus ze is helemaal kaal geschoren...

zal even de foto's uploaden,en dan mogen jullie commmentaar leveren

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:12

ik moet zeggen dat een hoop haar een hele boel verbergen,haar conditie is echt heel slecht,maar ja,ze krijgt hier goed te eten,dus ze zal wel snel bijkomen,daarnaast heeft ze een veulentje gehad die nog niet zo heel lang geleden is afgespeent,die heeft haar ws toch redelijk leeg gezogen...

voor...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

na....

Afbeelding

Afbeelding

anders???

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:14

wow dat is een verschil ja, door de vacht zag je niet dat er inderdaad nog best een hoop mag aan veranderen.
De manenboog is best moeilijk om te knippen alhoewel dat wel aan het paard ligt. Pony waar ik de manen altijd van deed kan echt voor geen mogelijkheid stilstaan dan is er nog een optie scheren en opnieuw beginnen.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:07

zo,dat scheelt een pak haar!!
nu nog wat meer vlees en spieren eraan,wanbt ze is erg schraal(mager!)

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:09

dat hadden ze al gezegd,het veulen is er pas afgehaald,en ze is slecht bijgevoerd geweest,maar hier krijgen ze goed eten,dus de kilootjes komen wel...

dan wat spiertjes erop,en ze kan echt leuk lopen,dan kan ik een nieuwe baas voor haar zoeken...

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:40

Leuk projectje Als ze er straks net zo uit gaan zien als je andere paarden komt het zeker goed Ze inderdaad flink mager en korte manen staan haar veel beter, de lange manen maakten haar nek nog dunner dan dat hij al was... Ze heeft wel een heel lief koppie, hoe oud is ze?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:43

Ik vind het er veel verzorgder uitzien. Eerst was het meer een weidepony. Nu een veel mooiere pony!!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:47

ik zal het nog eens navragen,maar volgens mij een jaar of 6..

en ze is echt heel lief,heb haar zo kunnen scheren,had zelfs haar oortjes uit kunnen scheren als ik wilde,en ze kroelt heel graag...echt een vriendelijk meisje..

nou ja,als ze er straks wat beter uitziet,krijgt ze vast wel een nieuw baasje...

OemmiejO,dank je wel,ik vind het er zelf ook beter uitzien...

hier zijn nog 2 foto's hoe ze er u uitziet,mijn ervaring is dat na een maandje goed eten de paarden gaan glimmen,en dat ze al flink aangekomen zijn...

Afbeelding

Afbeelding

maar zeg eerlijk,best bezonder om een "magere"fjord te zien,de meeste rollen haast om....

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:52

Ja, ze is wel wat te mager, maar als ze wat aangekomen is enzo, word het volgensmij best een mooi Fjordje. Ze heeft een lief hoofd.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:55

Wat een lieverd, inderdaad, zo slank, dat ziet er heel apart uit! Die ogen zijn trouwens zó vriendelijk, lijken ontzettend op die van Room. Wie is haar papa?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:58

zover we weten zit er geen papier bij...maar dat gebeurt wel vaker bij fjorden heb ik gehoord ,dat de papieren kwijtraken en dat ze dan papierloos door het leven gaan..

ze heeft inderdaad enorme grote lieve ogen,en het is echt een lieve fjord..heel rustig en ja,een kroeler...

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:16

kimmie261 schreef:
maar zeg eerlijk,best bezonder om een "magere"fjord te zien,de meeste rollen haast om....

Nou het spijt me geweldig maar hier vind ik niks bijzonder aan hoor.
Dit dier is gewoon veel te mager. En de meesten rollen om is dus
absoluut geen waar
Er zijn genoeg slanke fjorden die goed in hun spieren zitten en
zeker niet te vet zijn en ook niet te mager.

Zie hier een voorbeeld van een gezonde, slanke en zeker niet te
magere fjord.
Afbeelding

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:22

sorry hoor,weet echt best wel dat er ook normale fjorden zijn...
loop al een poosje mee op deze aardkloot zeg maar...en ben al jaaaren fjordenfan,en heb allerlei paarden behalve een fjord...

was dus maar een beetje een grapje om de ellende wat te verzachten,maar ze krijgt hier echt genoeg te eten en hoop dat ze er binnenkort net zo uitziet als de fjord op jou foto...

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:35

kimmie261 schreef:
zover we weten zit er geen papier bij...maar dat gebeurt wel vaker bij fjorden heb ik gehoord ,dat de papieren kwijtraken en dat ze dan papierloos door het leven gaan..

ze heeft inderdaad enorme grote lieve ogen,en het is echt een lieve fjord..heel rustig en ja,een kroeler...

Kan je haar niet laten controleren of ze een chip heeft? Als ze wel papieren heeft is altijd mooi meegenomen dan! (en weer een papierloze Fjord minder) Ik ben benieuwd hoe ze er over een paar maanden uitziet!

@ Dreeke

Tuurlijk ziet Vinga er beter uit en is de Fjord van Kimmie261 veel te mager, maar dat weet ze zelf ook al. Ze heeft haar juist gekocht om haar op te knappen Wij zitten in het Fjordenwereldje en weten dat tegenwoordig de Fjorden lang niet allemaal meer zo vet als een nijlpaard zijn, maar veel mensen die niet vaak met Fjorden te maken hebben zien ze nog steeds zo.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:40

ze was anders slachtpaardje geworden....dit diertje verdiend strakjes gewoon een lieve eigen baasje...

o0marije0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:04

vind het heel goed van je dat je haar voor de slacht behoed

je wou manen knippen...maar besloot dr maar helemaal te scheren?!?
je paardje is ondervoed dus ze moet eerst weer lekker op gewicht zijn voordat je haar zware arbeid kan laten doen..dus vraag me af waarom je haar geschoren hebt?

vind het wel een schattig dier met dat uber liefe koppie