Vraagje: paard met ijzers in de sneeuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Vraagje: paard met ijzers in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 08:55

Even een vraagje: zou een paard met alleen ijzers voor de sneeuw in kunnen of blijft het risico van uitglijden dan toch nog te groot? Ik wil mijn merrie graag naar buiten doen, maar uiteraard niet dat ze d'r nek breekt. Hoe doen jullie dat?

Natasjavegas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 08:58

hoihoi,

met mijn paardje ben ik met sneeuw erg voorzichtig hij heeft ook ijzers en is een keer uitgegleden in de sneeuw.
maar hij ging met sneeuw wel altijd het land in vroeger op zijn oude stal. ik vetten zijn ijzers en hoeven helemaal in met hoeven vet zodat het sneeuw losliet en dan naar buiten gezet en doordat hij toen neit over steen heen hoevde en zo het land in kon is dat eigenlijk altijd goed gegaan. verder nu ik op een andere stal sta en hij op steen meot lopen doe ik dat niet mee omdat hij dan snel onderuit gaat.

Manon15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:35

hallo,

mijn fries staat ook op ijzers en in het land, je hebt kans dat ze gek gaan doen maar als er niet zoveel sneeuw ligt is er geen probleem hoor, doe trouwens wel voorzichtig met buitenrijden want mijne is ook al een keer uitgegleden.

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:49

Toen mijn pony nog ijzers had, gleed hij vaak uit..
Heb nu geen ijzers er meer onder en vind het stukke beter zo!
Maar ja wel voorzichtig zijn met alles, want een kans op uitglijden is best groot!

simodi

Re: Vraagje: paard met ijzers in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 09:54

Ik begrijp uit jullie reacties dat het toch wel een risico blijft met ijzers in de sneeuw, dus ik geloof dat ik d'r maar niet in de wei zet. Volgende week is de sneeuw toch weer weg. Mijn merrie is ook al ouder en dus toch al niet meer zo flexibel, dus waag ik het maar niet.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:56

Ik heb mijn twee pony's met ijzers ook gewoon in de wei staan.
Ze krijgen alleen wel sneeuwklonten in de ijzers. Rijden doe ik nu niet in de buitenbak en in de bos.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:56

In de winter heft mijn paard zooltjes onder de ijzers, dan kan krijgt hij geen ijsklompen en kan dus veiliger in de wei.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:23

Je kan er ook gewoon de ijzers af halen, dan is het probleem ook opgelost.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:42

Het is volgens mijn hoefsmid niet verstandig om midden in de winter de ijzers eraf te halen: je paard heeft als ie voor het eerst zonder ijzers is nog heel gevoelige voeten en dan is een koude, hard bevroren (ongelijke) grond extra pijnlijk om te wennen. Ijzers eraf moet je dan al in het najaar doen, dus voor de eerste nachtvorst (aldus mijn hoefsmid).

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:45

Ik zou mijn paard niet met ijzers in de sneeuw willen hebben, als ze geen sneeuwbeslag onder heeft.
Afgezien van het feit dat ze uit kunnen glijden, kunnen de pezen ook gigantisch op hun donder krijgen als ze op stelten gaan lopen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:47

Wat bedoel je met "op stelten lopen"?

Peetjuh_Amir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:49

ik heb gehoord dat paarden met ijzers sneller uitglijden dan paarden zonder ijzers... ik zou het even navragen,, want zelf weet ik niet of je met sneeuwbeslag de weg op kan...

NiNa_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:52

hoord dit hier??

Myrthe1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:52

@cassidy dus jij doet je paard niet naar buiten?
Ik dacht namelijk ook dat het niet goed is. dus hij staat al de hele week binnen. Dat vind ik echt irritant voor m maar ja beter gezond op stal als geblesseerd buiten.
Het gaat zo alleen wel heel lang duren, want vanmiddag schijnt er nog meer sneeuw bij te komen.
Gelukkig komt de hoefsmid volgende week, dan krijgt ie sneeuwbeslag. Wat een ellende die sneeuw!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:53

Op stelten zal wel slaan op de ijsklompen die tussen de hoefijzers komen. Ze kunnen zo wel zo'n 5 cm of meer hoger staan en aangezien ze rond zijn kunnen ze zich zo wel 'verzwikken'.
Die van mij hebben ook ijzers, 1 ervan heeft idd ook zooltjes en die heeft er geen last van. Is wel duur grapje (hij heeft ze het hele jaar door om andere reden). Mijn paarden gaan wel naar buiten in de sneeuw, maar niet langer dan nodig is om de stal te doen en even wat te bewegen en een frisse neus te halen. We hebben geen binnenbak oid, dus heb geen andere keus, binnen houden tot de sneeuw weg is dan ontploffen ze..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:21

duur grapje?

een paar euro per voet

En een paard met een blessure kost meer.
Een paard dat een blessure krijgt door meppen in de stal
koliek krijgt door te weinig beweging of dikke stalbenen, dat word allemaal niet mee genomen als risico?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:25

Als je wilt glijden moet je vanavond gaan rijden. Het gaat ijzelen.........

IK ga met sneeuw niet rijden. Zou het wel kunnen, mijn paarden staan namelijk niet op ijzers. Maar ik waag het er niet op. De bodem is best hard. Ik wil geen blessures.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:26

rijden doe ik trouwens ook niet met dit weer

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:33

Hier is weinig sneeuw en de wei hadden ze al modderig gelopen.
Saar loopt wel voorzichtiger dan de 2 zonder ijzers, maar het gaat prima.
Ze hebben altijd buiten gelopen welk weer het ook was dus zijn wel wat gewend op dat gebied, zoals nu de veulens.
Die kwamen net in volle galop naar me toe over bevroren ongelijk land met sneeuw.
Ik heb trouwens wel zout gestooid op de stoep voor de stal, daar gleed ze wel uit.

epona12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:35

Hoj... het lijkt me het beste als je niet met ijzers in de sneeuw gaat lopen. En vooral niet op sneeuw!!! bijvoorbeeld gras is beter

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:46

De mijne staat ook op ijzers en gaat wel het land in.
Rijden doen we niet.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:48

onze paarden lopen 24/7 buiten. 1 daarvan heeft ijzers aan. ze mogen nu niet op de wei omdat daar teveel sneeuw ligt. ze lopen nu in de bak.we krabben de hoeven wel 2 keer per dag uit bij die ene met ijzers. waarschijnlijk worden ze er binnekort onderuit gehaald door de smid als dit weer aanhoud.
rijden doen we niet met dit weer en nu zeker niet aangezien ze al vollop bezig zijn met vuurwerk. dat is vragen om ongelukken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:03

mijn vzfries heeft ijzers, en ik heb vanmorgen alleen maar kunnen stappen in de bak, vanwege de ijsklopmpjes. Dus met hoevenkrabber en dikke sjaal de bak in, en ach t er waren er meer,dusnog wel gezellig ook ( voor een dagje)

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:44

Wanneer je je paard echt naar buiten wilt doen, zou je sokken om haar benen kunnen doen. Het schijnt tegenuitglijden te helpen. er komen in ieder geval geen klompen sneeuw in de ijzers.
Ik zelf zou een paard op ijzers niet naar buiten doen, als ze eenmaal beginnen te glijden..... lijkt me niet echt prettig.

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:12

paarden met ijzers krijgen van die klompen ijs onder hun hoeven. als diel klompen groot genoeg zijn vallen ze er weer af, en vormt er zich weer een nieuwe klomp ijs. je moet er niet mee gaan rijden in de sneeuw, maar gewoon in de wei zetten moet kunnen. het paard voelt zelf wel aan hoe het loopt, of het glad is oid.

greetzZz to ya all peepzZz