Wat moet ik met mijn paard aan???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Wat moet ik met mijn paard aan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:42

Hallo allemaal
Ik zit met een klein probleempje en heb geen idee meer hoe ik dit ga oplossen.
Mijn E-pony is de laatste tijd (maanden) stierlijk vervelend onder het zadel. Zodra je aan het bit komt gaat hij meteen al in protest wat zich ook uit in bokken en steigeren en andere rare situaties.
Aan zijn gebit is zo snel niets raar te zien, maar komt voor de zekerheid toch binnenkort een tandarts om te vijlen. Ook in een paar weken geleden een fysio geweest en heeft hem behandeld. Hij heeft wat dingetjes gedaan, maar niet zo veel dat het zoveel weerstand kan geven.
Ik heb gewoon geen idee meer wat ik als volgende stap kan doen om uit deze dip te komen. Iemand ideeen????

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:51

Ik zou gewoon eerst even afwachten totdat de tandarts is geweest. Als het daaraan ligt kun je het oplossen. Als echt alle andere medische oorzaken zijn uitgesloten kun je het rijtechnisch op gaan lossen.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:55

Ja, dat snap ik. Ik wacht de tandarts ook wel af. Maar dat zal waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak zijn. En dat is dus het grote probleem, want rijtechnisch krijg ik het ook nog niet opgelost...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:00

Is hij je niet gewoon een beetje aan het uitproberen?
Is ie wel lief met opzadelen, of issie dan ook al aan het vervelen?
Zo niet, dan issie je gewoon aan het testen, denk ik.
Vraag of iemand hem longeerd, met jou erop. Die kan hem voorwaarts houden met de zweep, zodat hij niet kan steigeren/ bokken.
Als dat goed gaat, zonder lijn, maar wel met iemand erbij. Ik denk dat ie het dan niet meer zo snel zal doen..

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 19:08

Het is zeker een vorm van uitproberen, want hij probeert op alle mogelijke manieren onder het werk uit te komen. Met zadelen en op stal is hij over het algemeen lief. Soms wat kribbig als ik met het zadel kom aanzetten. Jouw idee met longeerlijn klinkt logisch, maar zal niet werken. Omdat hij in overgangen en met halthouden toch de punten vindt om te etteren. Verder doet hij ook niets als ik niets doe, zodra hij echt moet werken en ik aan bit kom begint hij pas. Als ik hem flink voorwaarts hou scheelt het zeker iets, maar dan haalt hij wel weer een andere truc uit om eronder uit te komen. En met de 'gewone' rijtechnische aanpak blijft hij het doen, hoe hard ik hem soms ook aanpak.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:36

Je oppert onbewust zelf al een andere eventuele oorzaak van het probleem:
Citaat:
... Soms wat kribbig als ik met het zadel kom aanzetten. ...

Als je het bit aanneemt krijg je automatisch dat een dier zijn lichaam gaat gebruiken. Stel, er ligt een slecht passend zadel op de rug van het dier. En jij gaat dat lichaam in beweging zetten. Da's niet bepaald fijn voor zo'n dier - die heeft pijn in zijn bast.

Een paard kan niet praten maar kan zich alleen door middel van gedrag uiten. Zaak voor jou, als paardeneigenaar, om deze gedragingen te signaleren en te plaatsen.
Een paard wat 'vervelend' is en je 'uitprobeert' kan wel krom lopen van de pijn. Kijk dus altijd wat voor signalen je paard afgeeft.

Mijn advies: sluit álle lichamelijke oorzaken uit (waar je dus al mee bezig bent) en laat ook eens een goede zadelmaker naar je zadel kijken. Wie weet past je zadel niet of is het kapot.

Heb je álle lichamelijke oorzaken uitgesloten, en heb je nog steeds problemen, dan zou je eens kunnen proberen om hem door iemand anders te laten rijden. Maar nogmaals, kijk eerst naar mogelijke lichamelijke oorzaken en laat ook je zadel eens goed nakijken.

Een paard vertelt je meer dan je denkt, kijk maar eens goed. Sterkte ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:44

Ik ben wel benieuwd wat je instructeur hier van zegt. Is het echt wel etteren wat je paard doet? Mijn ervaring is dat paarden over het algemeen echt wel met je mee willen werken, mits ze het werk aankunnen en LEUK vinden. Zit er voldoende afwisseling in je training? Zit je 'm zelf niet in de weg? Of z'n tuig?
Wat doet 'ie als je eens totaal wat anders met 'm gaat doen? Keertje alleen maar balkjes lopen en sprongetjes maken, lekker naar het bos, keertje helemaal leeglopen op het strand, of gewoon eens een tutteldagje in plaats van werken?

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 19:59

Porscherider: Ik snap helemaal wat je bedoeld, probeer dus ook wijs te worden uit wat er nou de oorzaak van is. Maar goed, in dit geval makkelijker gezegd dan gedaan. Het zadel is ergens in augustus opgevuld en dus ook bekeken door die man. Ook hebben diverse mensen op stal al naar de ligging van zijn zadel gekeken en zagen niets raars. Ruggegraat lag gewoon vrij en geen rare drukplekken. Eind januari wordt er op stal een clinic gegeven over paardenfysiotherapie. Ik ben daarin wel de gelukkige dat mijn pony dus proefpaard word. Vind ik echt geweldig en ook dan wordt zadel weer gecontroleerd. Dus ik probeer zeker de lichamelijke dingen op te zoeken. Maar het spreekt elkaar allemaal beetje tegen zeg maar. Want reageert dus wel zo op zadel. Maar ligt goed, klappert niet en als ik ga doorzitten ofzo reageert hij niet anders.
Sindskort rijd er ook een ander meisje op. Die heeft opleiding in Deurne gedaan en dus de nodige ervaring. Ook rijd ze er vaak op onder toeziend oog van mijn instructrice (die heeft last van dr rug en kan zijn geklier dus niet hebben). Ook zij heeft moeite met hem en is er laatst zelfs afgestapt. Dus , ergens is het jammer, komt het niet zozeer door mijn rijden alleen.

Sonja, van mijn instructrice heb ik hierboven al wat toegelicht. Ik besef dat ik momenteel dingen doe met rijden die hij niet leuk vind maar wat gewoon wel moet. En ik wissel het zeker af. Buitenritje, springen, longeren, aan lange teugel alle gangen afwerken. Ik merk wel dat hij het waardeerd als ik iets anders doe. Laatst met springen werkte hij uiteindelijk wel mee om neerwaarts te rijden, maar goed hij heeft wel vaker een betere dag. Dus of het nou alleen daardoor komt, durf ik nog niet te zeggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:15

Phynix schreef:
Laatst met springen werkte hij uiteindelijk wel mee om neerwaarts te rijden

Super, dan heb je iets gevonden waarmee je z'n humeurtje kunt bewerken Waarom zou je niet elke dag een klein sprongetje in de bak zetten (zeg 2 cavelettis op elkaar, huppelhoogte), en die in je dressuur(?)training betrekken? Niet om 100 keer overheen te gaan, maar om stomweg trainingtechnisch in je programma te betrekken. Of wat te denken van een paar kleine inuitjes achter elkaar? Heerlijk om de rug te ontspannen en het achterbeengebruik te bevorderen...

En soms, maar dat klinkt niet zo fijn, zul je ze gewoon een keer aan hun zieltje moeten komen om verbetering teweeg te brengen. Niet fijn, maar no pain no gain. Als je de grenzen niet af en toe een klein stukje verlegt, zul je nooit verder komen. Dus ergens zul je d'r toch doorheen moeten.

Is jouw paard niet gewoon net zo'n truttebol als die van mij? Kan een vreselijk probleem maken van nieuwe dingen die ze aangeboden krijgt en die ze moeilijk vindt, maar als ze het dan eenmaal doorheeft, doet ze 't weer met plezier voor me.... Je had 'r moeten zien toen ze een pasje wijken moest leren.... }>

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:17

Je zegt dat hij het met overgangen en halthouden doet.
Sta zo min mogelijk stil. Of zet hem stil, 1 seconde ofzo, en stap daarna meteen weer aan. Dan krijgt hij niet de kans op iets te doen.
Heb je je been er wel genoeg bij in de overgang terug?
Het klinkt raar, maar je "drijft" je paard terug. Misschien rijd je hem teveel op de teugels, en te weinig op je zit.
Ik kan dat vanuit hier niet zien, natuurlijk. Maar het is een idee.

Ik heb met mijn eigen paard ook wat problemen (gehad). Ook vooral halthouden en overgangen. Ik reed teveel met de teugels, en hij is best gevoelig in zijn mond. Hij reageert erg op mijn zit, en heb mijn teugels bijna niet meer nodig. De mijne wilde soms steigeren als ik stilstond (teveel teugelhulp). Ik ben minder gaan stilstaan, en nu doet hij het niet meer.

Wat voor bitje heb je erin, als ik vragen mag?

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:27

Sonja: Ik ben ook zeker van plan om het vaker te doen, dat springen. Daarom gaf ik aan dat ik niet weet of het komt door het springen of dat hij gewoon een goede dag had. Een nadeel is alleen, zodra hij een sprong ziet, springt hij er 3x zo hoog in volle galop overheen!! Dus heb nogal moeite om zijn aandacht dan weer bij de dressuur te houden. Maar ik ga zeker proberen of ik niet op deze manier wat vooruit gang krijg. En ik weet ook dat het ook iets is wat hij gewoon moet gaan accepteren. Maar het is al maanden zo dat we bokkend, steigerend, draaiend, voorwaarts of achterwaarts door de bak gaan. En krijg het af en toe niet meer opgebracht om er met volle moed op te stappen.

Miriano: wat je zegt over zit en drijven is zeker zo. Ik moet er ook goed aan denken om mijn been eraan te houden. Het stomme is, als ik ge halthouden en hou mijn been eraan, heb ik juist meer kans op geklier. Als ik ga halthouden en doe niets, is er niets aan de hand. Hou ik been- en teugeldruk eraan, komt hij of omhoog of loopt net zolang naar achter totdat ik hem zijn zin geef. Ik heb een dubbel gebroken bitje erin hangen en denk iets smaller dan gemiddeld. Hij is totaal niet gevoelig in zijn mond, maar soms echt een blok beton.

Hij kan ook leuk en lief zijn hoor

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:05

Nou, heb vandaag gereden met een sprong erbij in de bak. Weer was het zo dat ik eerst een paar keer flink kwaad moest worden voordat hij een beetje mee werkte. Het springen vond hij wel leuk, maar zodra hij de sprong alweer ziet, komt hij met zijn hoofd omhoog en kan ik weer opnieuw beginnen.
Dus hij vind het zeker wel leuk, maar denk nou nog niet echt dat het me helpt.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:01

Hm... Laat er eens een vakman naar kijken. Die kunnen dit soort problemen oplossen.
Misschien heeft ie wel iets meegemaakt vroeger, en doet hij daarom zo.
Sta maar zo min mogelijk stil nu. Alleen vanuit stilstand kunnen ze steigeren.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:10

Ja, hij is sowieso vroeger wel verwaarloosd, maar paar maanden geleden liep hij normaal
Maar ja, wat versta je onder een vakman, die ernaar kan kijken. Hebben al diverse personen op gereden en naar gekeken, dus geen idee wat ik als volgende zou kunnen nemen.
Met rijden werk ik alles voorwaarts, maar soms krijgt hij het toch voor elkaar om langzamer te gaan en dus ook omhoog te komen. Dan gaat hij gewoon draaien, bit vastpakken en mijn been negeren enzo. Ik geef dus toe, een voordeel hiervan is dus wel dat je er verdomd goed van leert rijden, want 1 klein foutje en daar gaan we weer!!

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:55

wacht eerst tot de tandarts is geweest. mijn pony had dat owk een tijdje we zijn er meej naar de veearts geweest en die heeft zijn tanden bijgevijld en daarna ging het weer goed