Paard trapt voorste hoefijzers er af, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanjake13

Paard trapt voorste hoefijzers er af, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:33

Mijn verzorgpaard Stormer trapt enorm veel met zijn achterste hoeven op zijn voorste hoefijzers, en vaak trapt hij zo een hoefijzer er af.
Zijn er middelen om dit tegen te gaan?
En zouden springschoenen helpen?
xXx
Tanja

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:37

Waarschijnlijk is ie te ruim beslagen en zijn de "takken" van z'n voorijzers te lang.
Even met je smid overleggen dus.

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:38

Dat doet de pony van mijn vriendin ook altijd. Ze doen er nu geen hoefijzers meer onder.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:39

Springschoenen helpen wel ja! Die heb ik ook, en peesjes en strijklappen.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:40

Peesbeschermers en strijklappen helpen hier niet voor hoor :S

Tanjake13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 19:09

De hoefijzers passen wel perfect, ik weet niet hoe hij het klaarkrijgt om het elke keer er af te trappen..
Hij trapt zijn springschoenen ook stuk, maar liever dat dan dat hij zijn ijzers er af trapt..
En we doen wel ijers aan, want het is een ijslander, en met zijn hoefijzers zou het makkelijker gaan om tölt te leren.
Maar springschoenen helpen dus blijkbaar?
Want dan kan ik dat altijd aandoen he..
Aleen op wedstrijd ofzo dan niet..

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:22

Misschien anders beslag. Achter een klapijzer? Heeft mijn pony ook en het gaat nu heel goed.
Springschoenen kunnen helpen.
Maar het ligt ook weleens aan de bodem waarop je pony staat. Als hij veel in modder komt, kunnen zijn ijzers los gaan zitten.

Veel succes ermee!

Debortje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:25

dat doet mijn pont ook
ik heb springschoenen maar ik hoor dan nog steeds dat die met zijn achterhoefijzers zijn voren raken
maar volgende week gaan de ijzers eraf .. en dan krijgt die het weer zomers

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:28

Ik had het ook, toen bleken de ijzers rond de hoef goed te passen, alleen staken ze van achter te ver uit, Nu weten we dat en 'knipt' de smid er altijd een stuk af aan de achterkant. nu geen problemen meer mee. Springschoenen helpen ook wel, alleen je kan hem natuurlijk niet 24/7 met schoenen aanzetten .

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:33

Ja hoor, springschoenen helpen goed. Die van mij heeft in de wei altijd springschoenen aan om dezelfde reden. Heel af en toen bij een ontzettend gekke actie zit er nog wel eens een ijzer aan 1 kant los, maar ik hoef ze niet meer iedere maand te rapen
Dat van de springschoenen stukjes afgaan geeft aan dat hij ze gebruikt Als er een hap uit is moet je hem vervangen, anders is het effect weg. En zorg dat de springschoenen goed passen, als ze te smal zijn blijven ze te hoog en kan hij nog bij het ijzer komen.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:35

die van mij trapt ze er ook met spring schoenen af.....nu staat hij op blote voeten en dat vind ik beter zo. (ook geen gezeur met ijzers meer )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:46

Ik zou het met de smid bespreken (die moet immers toch komen ) Mogelijk kan hij het afrolmoment wat veranderen, of als het niet anders kan de takken wat inkorten (kan niet zomaar, moet over nagedacht worden).
WANNEER doet je paard het? In het (dressuurmatige?) werk? Of op de wei van pure malligheid?

Tanjake13

Re: Paard trapt voorste hoefijzers er af, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:40

Bedankt voor de tips al

Sonja schreef:
Ik zou het met de smid bespreken (die moet immers toch komen ) Mogelijk kan hij het afrolmoment wat veranderen, of als het niet anders kan de takken wat inkorten (kan niet zomaar, moet over nagedacht worden).
WANNEER doet je paard het? In het (dressuurmatige?) werk? Of op de wei van pure malligheid?

Jah de hoefsmid heeft het ijzer er deze keer ook gewoon terug onder geklopt..
Hij doet het eigelijk met alles!
Soms vinden we een week na dat de hoefsmid is geweest een hoefijzer in de wei (gewoon van zottigheid uitgetrapt)
En met het rijden (bijna altijd buiten) trapt hij ook bij het draven op zijn ijzers.
Dus eigelijk altijd
Laatst was het met hem in een wei van een vriendin te zetten dat hij zot werd en enorm hard begon te crossen, en hij trapte op zijn ijzer, en het was helemaal vervormd enzo..
Hij heeft ook een tijdje mank gestaan omdat hij een heel stuk hoef mee af had getrapt enzo..

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:43

springschoenen lossen het probleem niet op wat je hebt maar beschermen wel

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:45

Er zijn speciale hoefbalbeschermers die hoofdzakelijk bij de harddraverijen worden gebruikt. Dit kun je ook gebruiken om te proberen te voorkomen dat je paard met zijn achterbenen zijn voorijzers er aftrapt.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:53

Goed overleg met je hoefsmid kan echt heel veel voorkomen !
Mijn vrolijke tuigje had er ook last van. De smid heeft nu de ijzers wat 'smaller' gezet, waardoor ze ook meteen beter vast schijnen te zitten. Helpt echt perfect, want het is niet meer gebeurd !

Als je paard ook met 'gewoon'draven last heeft van aantikken, dan is ie waarschijnlijk erg ruim of kort gebouwd of nog niet in balans.
Daar kan je hoefsmid ook wel wat mee.
Gewoon overleggen en het probleem aankaarten.

Tanjake13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:06

Jah we hebben vorige week ofzo voor de eerste keer een nieuwe hoefsmid laten komen.
Hij heeft het ijzer er onder gezet zoals het er onder stond, omdat de andere ijzers nog vast stonden, en zou belachelijk zijn als hij 1 ijzer anders zou zetten
Maar hij is ook nog jong, dus het kan daar ook wel mee te maken hebben misschien?
Kort gebouwd is hij volgens mij toch niet.. (of vergis ik mij?) :
Afbeelding

Hier was hij ook wel zot aan het doen, en zijn achterhoeven komen verdacht dicht bij zijn voorste
Afbeelding

Nog iemand tips?

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:20

Mijn merrie heeft er ook een handje van om haar voorijzers eraf te trappen. Zelfs met hoefschoenen kreeg ze binnen een week haar ijzers eraf.

Ik heb haar toen een tijdje op blote voeten laten lopen. Helaas begon 1 van haar hoeven dusdanig in te scheuren dat ze nu weer op ijzers staat.
Ze staat nu al een week (even afkloppen) weer op ijzers.
Met rijden en losgooien gebruik ik altijd hoefschoenen. Ik gebruik neopreen hoefschoenen want de ruberen zijn binnen 1 week stuk.

Tanjake13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:49

Jah hij heeft tot nu toe nog maar 1 keer zijn (rubberen) springschoenen stuk getrapt.
Zonder ijzers lopen kan hij wel, maar is niet zo goed voor zijn gangen (tölt).

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:58

Mijne had ook een periode dat de ijzers er elke week aflagen, maar nu staat ze d'r alweer 7 weken op. Weet ook niet waar het aan ligt..

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:01

Ik had er ook last van...Toen heb ik op advies een paar Neopren springschoenen gekocht (rubberen geven te veel mee.
Het werkt wel goed!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:33

De takken van de ijzers zijn telang, of het afrolmoment is telaat. Nu heb ik vernomen dat ijslandereigenaren een beetje eigenaardig zijn, omdat ijslanders absoluut geen opzet mogen, omdat dit nadelig voor de tolt zal zijn. Maar toen een ijslander dit wel kreeg (foutje van de smid) liep het beter??
Tevens vind ik het raar dat een paard beter zal gaan lopen door er ijzers onder te zetten. Correctie's daargelaten. Als jij altijd op slippers loopt en dan opeens bergschoenen aantrekt, loopt het raar. Maar als jij dan een week met bergschoenen gelopen hebt, dan merk je het verschil ook niet meer, waarom zal dit bij een paard dan wel zijn?

Maar om terug te komen op jou vraag, springschoenen werken indd. om het paard te beschermen, de ijzers af te trappen.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:49

Barvrouwke schreef:
Tevens vind ik het raar dat een paard beter zal gaan lopen door er ijzers onder te zetten. waarom zal dit bij een paard dan zijn?

Hey!
Het is speciaal beslagen, want de zwaarte (dikte) van de ijers vanvoor is anders van vanachter.
Vanachter zwaarder..
Dit is om de achterhand meer onder het paard te laten gaan en meer te laten werken, en is beter voor de tölt..
(Zegt de fokker vanwaar we hem hebben gehaald)
Ik weet ook niet of het veel verschil maakt of niet, maar dit word wel gedaan bij hem..
Groetjes

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:47

Vraag het even aan je hoefsmid wat die het beste idee vindt.. Ik denk dat springschoenen wel helpen, sowieso om de kans te verkleinen..

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:52

Tanjake13 schreef:
Barvrouwke schreef:
Tevens vind ik het raar dat een paard beter zal gaan lopen door er ijzers onder te zetten. waarom zal dit bij een paard dan zijn?

Hey!
Het is speciaal beslagen, want de zwaarte (dikte) van de ijers vanvoor is anders van vanachter.
Vanachter zwaarder..
Dit is om de achterhand meer onder het paard te laten gaan en meer te laten werken, en is beter voor de tölt..
(Zegt de fokker vanwaar we hem hebben gehaald)
Ik weet ook niet of het veel verschil maakt of niet, maar dit word wel gedaan bij hem..
Groetjes

Ik wil hier toch even op reageren, het is absoluut niet goed om altijd achter of voor een ander gewicht aan de hoeven te hebben. En je kan prima tölten hoor zonder ijzers. ipv ijzers kan je ook ballenboots met gewicht of springschoenen met gewicht nemen. Dan heb je geen last van ijzers die eraf vliegen! Ik heb mijn IJs altijd zomers op ijzers (veel buitenrijden) en 's winters zonder ijzers, geen last van ijs en sneeuw en de hoeven kunnen herstellen.