Al sinds dat ik mijn paardje heb heeft ze al deze aparte manier van lopen af en toe.. Als je erop zit voelt het aan alsof ze waggelt van links naar rechts. ( ik noem haar dan altijd een eendje
)Weten jullie misschien wat voor gang het is?
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)
allegro schreef:Lijkt wel een beetje op tölten.
Hier een plaatje van een toltende draver, ik zie wel gelijkenissen
Waggelt ook heel erg maar hobbelt niet zo

shadow0 schreef:Wat je beschrijft is telgang: de beide benen aan 1 kant tegelijk optillen. Op de foto is echt heel duidelijk geen telgang: rechtsvoor en linksachter zijn op het zelfde moment van de grond.
Mijn gok zou zijn dat het 'schweinen' is. Je paard heeft waarschijnlijk laterale aanleg (kan telgangen en/of tolten) maar dat het een beetje rommelig en niet in het goede ritme is.
Als je zuiver wilt leren tolten kun je iemand met gangenervaring (bv ijslander-instructeur) eens vragen om mee te kijken. Telgang dat geen rentelgang is, is geen gewenste gang.
balli schreef:je zegt dat rechtsvoor en linksachter van de grond zijn, dan is het dus een diagonale gang, en kan het dus nooooit telgang of tolt zijn!
zou jij toch moeten weten als ijslandertopic-bezoeker!![]()
)BillyJean schreef:Is dit paard een draver, dan is het hoogstwaarschijnlijk een
pacer:
Telgang (pace) is een vorm van draf die, net als de tölt, veel comfortabeler zit dan gewone draf. Dit komt doordat een deel van de op-en-neergaande beweging van de draf in de telgang wordt omgezet in een zijwaartse beweging; je wordt dus meer heen-en-weer dan op-en-neer geschud. In Amerika worden speciale telgangraces gehouden die daar populairder zijn dan drafkoersen, onder andere omdat een telganger minder snel in galop springt. Dit maakt de telgangrace interessanter voor gokkers. Niet alle dravers kunnen telgang, maar de meesten hebben er wel aanleg voor, omdat in bijna alle dravers tegenwoordig Amerikaans bloed zit.