iemand een idee wat dit voor gang is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

iemand een idee wat dit voor gang is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:19

Hallo,

Al sinds dat ik mijn paardje heb heeft ze al deze aparte manier van lopen af en toe.. Als je erop zit voelt het aan alsof ze waggelt van links naar rechts. ( ik noem haar dan altijd een eendje )
Weten jullie misschien wat voor gang het is?

Afbeelding

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:25

Ik kan niet goed zien welk achterbeen opgenomen is, maar als het aan dezelfde kant is als het voorbeen, is het gewoon telgang.
Dat klopt ook wel met het heen en weer wiegen.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:28

Lijkt mij gewoon draf?! Sommige pony's draven heel anders voor je gevioel dan andere pony's. Misschien voelt dit paardje gewoon heel anders dan je vorige..

FF inderdaad ben het eens met Lusitana als dus hetzelfde achterbeen als voorbeen opgenomen is is het telgang..

Vayo

Re: iemand een idee wat dit voor gang is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:29

Hoi,

zover ik het kan zien zijn het rechtervoorbeen en het linkerachterbeen opgenomen, dus geen telgang. Dus dit is draf

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:30

gewoon een wiebeldraf

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:41

Lijkt wel een beetje op tölten.
Hier een plaatje van een toltende draver, ik zie wel gelijkenissen
Afbeelding

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:43

Als een paard erg waggelt, kan dat komen omdat het een brede borste heeft en/of maait of schept (voeten naar buiten of naar binnen opneemt) en/of O-benen heeft. Dan heeft het nut om een foto van recht van voren en recht van achteren te plaatsen.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:44

Uhm ja, gewoon draf??

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:46

allegro schreef:
Lijkt wel een beetje op tölten.
Hier een plaatje van een toltende draver, ik zie wel gelijkenissen
Afbeelding

Dat denk ik idd ook Waggelt ook heel erg maar hobbelt niet zo

paardje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:47

uhm...
ik dek gewoon draf

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:49

Tölt ziet er uit en voelt als snelwandelen. Je draait een rondje in het zadel en wiegt niet heen en weer. Het voelt zeker niet als waggelen. Verder heeft tölt geen zweefmoment, dus er is altijd een of meerdere benen die de grond raken. In telgang springt het paard van een (laterale)ondersteuning naar de andere en er is dus een moment dat alle vier de benen in de lucht zijn.
Dit kunnen we niet zien op de foto, maar ik neem aan dat de eigenaar van het paard wel weet of het een tweetakt gang (draf, telgang) is of viertakt (tölt).

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:07

Mja ik weet niet hoe ik het moet beschrijven.. Wat ik bedoel is inderdaad dat linkervoorbeen en linkerachterbeen en dan weer rechterachterbeen en reachtervoorbeen teglijk gaan.. Er is in iedergeval geen zweefmoment, het zit heel makkelijk als ze dat doet wanneer je erop zit..

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:14

Wat je beschrijft is telgang: de beide benen aan 1 kant tegelijk optillen. Op de foto is echt heel duidelijk geen telgang: rechtsvoor en linksachter zijn op het zelfde moment van de grond.

Mijn gok zou zijn dat het 'schweinen' is. Je paard heeft waarschijnlijk laterale aanleg (kan telgangen en/of tolten) maar dat het een beetje rommelig en niet in het goede ritme is.

Als je zuiver wilt leren tolten kun je iemand met gangenervaring (bv ijslander-instructeur) eens vragen om mee te kijken. Telgang dat geen rentelgang is, is geen gewenste gang.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:15

Ik zie er niets anders een normale draf in hoor!

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:19

Mja, ik zie nu ook dat de foto gewoon een draf is op een verkeerd moment genomen.. Maar die gang heb ik al vaker gezien en vaker gevoeld. Die gang is zowiezo bij mij niet gewenst, ze doet het vaker als je aandraaft en als je haar dan gewoon voorwaarts drijft en draf zegt gaat ze wel weer normaal draven..

lellemel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:10

haha sja mijn draver deed dat ook altyd, nu heb ik hem geleerd dat we op buitenrit wel gek mogen doen, dus tolten en in de bak moet hij meteen naar de draf gaan, je kan het dus afleren, maar je zegt zo mooi niet gewenst....het is en blijft een draver en die kunnen nou eenmaal meer gangen hebben dan een ander paard.....

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:22

Ik dacht ook gewoon draf.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:24

shadow0 schreef:
Wat je beschrijft is telgang: de beide benen aan 1 kant tegelijk optillen. Op de foto is echt heel duidelijk geen telgang: rechtsvoor en linksachter zijn op het zelfde moment van de grond.

Mijn gok zou zijn dat het 'schweinen' is. Je paard heeft waarschijnlijk laterale aanleg (kan telgangen en/of tolten) maar dat het een beetje rommelig en niet in het goede ritme is.

Als je zuiver wilt leren tolten kun je iemand met gangenervaring (bv ijslander-instructeur) eens vragen om mee te kijken. Telgang dat geen rentelgang is, is geen gewenste gang.

je zegt dat rechtsvoor en linksachter van de grond zijn, dan is het dus een diagonale gang, en kan het dus nooooit telgang of tolt zijn!
zou jij toch moeten weten als ijslandertopic-bezoeker!

dit is gewoon draf... een heel duidelijke diagonale lijn... dus is het draf... 100% zeker

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:30

Is dit paard een draver, dan is het hoogstwaarschijnlijk een pacer:

Telgang (pace) is een vorm van draf die, net als de tölt, veel comfortabeler zit dan gewone draf. Dit komt doordat een deel van de op-en-neergaande beweging van de draf in de telgang wordt omgezet in een zijwaartse beweging; je wordt dus meer heen-en-weer dan op-en-neer geschud. In Amerika worden speciale telgangraces gehouden die daar populairder zijn dan drafkoersen, onder andere omdat een telganger minder snel in galop springt. Dit maakt de telgangrace interessanter voor gokkers. Niet alle dravers kunnen telgang, maar de meesten hebben er wel aanleg voor, omdat in bijna alle dravers tegenwoordig Amerikaans bloed zit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:35

Klinkt me als lateraal gerommel in de oren. Er zijn redelijk wat paarden die nog een lichte laterale aanleg hebben, maar bepaald geen natuurtolter zijn. Dan krijg je dus dit soort gerommel (heeft mijn paard ook).
Afhankelijk van de aanleg van het paard kun je er mogelijk tolt (in enige vorm) of telgang uitrijden, maar dat is wel werk voor iemand met verstand van zaken. Het kan ook verstandig zijn om er juist niet mee verder te werken, als de draf niet sterk is, is het niet verstandig om er een alternatief bij te ontwikkelen, zeker niet als dat feitelijk ook nog een moeilijker gang is voor het paard.
Risico bij dit laterale gerommel is dat het ruggebruik misgaat. De verleiding voor het paard is bij laterale gangen best groot om de rug vast te zetten en dat is absoluut niet gewenst.
Laat er eens iemand met verstand van meer dan drie gangen goed naar kijken. Laat je dan adviseren wat je mogelijkheden zijn en denk daar dan nog eens goed over na.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:40

balli schreef:
je zegt dat rechtsvoor en linksachter van de grond zijn, dan is het dus een diagonale gang, en kan het dus nooooit telgang of tolt zijn!
zou jij toch moeten weten als ijslandertopic-bezoeker!

(Ik had laatst ook al zo'n fout )
Maar ik doelde in dit geval meer op het gevoel (heen en weer hobbelen) dan op de foto.

Maar er is in de tolt wel een moment dat rechtssvoor en linksachter tegelijk van de grond zijn, alleen dan in verschillende fases. Zie ook het plaatje van de toltende draver. Ik denk niet dat het dat precies is, maar helemaal onmogelijk vind ik het ook niet.

BillyJean: telgang zit alleen maar goed als het HARD gaat, heb ik begrepen. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat draftempo telgang heel anders en veeeel minder lekker zit dan tolt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:43

BillyJean schreef:
Is dit paard een draver, dan is het hoogstwaarschijnlijk een
pacer
:

Telgang (pace) is een vorm van draf die, net als de tölt, veel comfortabeler zit dan gewone draf. Dit komt doordat een deel van de op-en-neergaande beweging van de draf in de telgang wordt omgezet in een zijwaartse beweging; je wordt dus meer heen-en-weer dan op-en-neer geschud. In Amerika worden speciale telgangraces gehouden die daar populairder zijn dan drafkoersen, onder andere omdat een telganger minder snel in galop springt. Dit maakt de telgangrace interessanter voor gokkers. Niet alle dravers kunnen telgang, maar de meesten hebben er wel aanleg voor, omdat in bijna alle dravers tegenwoordig Amerikaans bloed zit.

Telgang is behoorlijk oncomfortabel om te zitten, het is een kamelengang. Tolt daarentegen is zeer comfortabel omdat je op dezelfde hoogte blijft, inderdaad een rondje draait met het opnemen van de verschillende benen (altijd een voetje aan de vloer). De rentelgang (pace) heeft wel degelijk een zweefmoment en is daardoor vergelijkbaar met de draf. En het grote probleem van telgang is dat de rug bijna niet anders kan dan zich vastzetten. Dus tenzij je vreselijk goed weet hoe je daar mee om moet gaan, is het iets om vanaf te blijven.