Zadel voor shet...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FriesBN

Zadel voor shet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:01

Ik heb een shetlander voor mijn dochtertje gekocht en heb inmiddels al heel wat zadels gepast en niets blijft goed liggen als zij opstijgt. Nu is mij een staartriem geadviseerd om die te gebruiken.

Ik heb vandaag toch maar de pinokkio gehaald en ga morgen als ik goede reakties krijg een staartriem kopen. Kan iemand mij vertellen of een staartriem het zadel op zijn plek houd.

Ik wil ongelukken voorkomen, ze is 6 jaar geworden en heeft nog nooit echt op een pony gereden wel op mijn paarden maar dat is toch anders, op deze pony wil ze zelf rijden, maar dan moet het voor mijn gevoel wel allemaal veilig zijn en dat ze niet onder de pony hangt, althans zij ernaast en het zadel eronder.

Graag jullie tips....wat ik nog meer kan doen.

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:12

kan je niet een staartriem van iemand lenen, om even uit te proberen? Ik heb niet zo veel ervaring van shetzadeltjes, meestal til ik mn kind er gewoon op, zodat ze niet hoeft op te stijgen, maar ze moet het natuurlijk wel leren.
veel plezier met jullie pony, en ik hoop dat het lukt met de staartriem.

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:15

Een staartriem zorgt er veelal voor dat het zadel niet naar voren schuift. Hoe zit de singel van het zadeltje? Maar wij tillen meestal de (kleine) kinderen ook op de pony's.
Veel succes.

FriesBN

Re: Zadel voor shet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:22

Ik heb een pinokkio zadel met een neopreensingel en een normaal sjabrak, mijn dochter ziet natuurlijk hoe wij allemaal opstijgen dus mevrouw wil het graag zelf leren. Ik til haar er ook wel op maar vind het gewoon eng dat het zadel heel onstabiel ligt ook als ze erop zit.

Niemand bij ons op stal heeft een staartriem helaas vandaar mijn vraag, was benieuwd of iemand dit probleem ook heeft, het zadel verschuift inderdaad ook wel naar voren waardoor het zadel dan misschien weer te los komt te zitten, ik singel wel goed aan maar ja.

Ik vind dit echt heel vervelend voor mijn dochtertje omdat ze zo graag wilt rijden maar ik het gewoon heel eng vind. Zonder zadel vind ik ook geen oplossing.

Dus wacht nog maar een paar reakties af in de hoop dat ik die krijg van mensen die misschien een oplossing hebben.

Gr. Angelique

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:23

veel shetlanders hebben dit probleem. een staartriem zorgd er voor dat het zadel niet naar voren schuifd of kiept. dit gebeurd veel bij shetlanders. je zou er een anti slip dekje onder kunnen leggen tegen het schuiven?

dutselover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:28

hoi hoi,

ik heb zelf ook een shettie en helemaal zo'n plat zadeltje, ik singel altijd goed aan echt strak, lijkt misschien zielig maar die beestjes hebben zooo gigantisch veel haar en dan stap ik er een eindje mee en vaak kan ik dan nog wel een keer aan singelen. Dus ik zorg er echt voor dat ik de singel super strak heb heb zitten. (klinkt wel errug zielig ) ik heb geen staartriem aan maar ik til mijn nichtje er wel altijd op, verder is zijn nog net iets te klein om helemaal zelf te rijden maar ook al we draven blijft het zadeltje wel recht.

groetjes

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:33

Staartriem is toch wel een goed idee, zoals ik begrijp?

bedankt angelique

P.S. mijn dochtertje rijd ook niet zelf, ik loop er altijd naast met het halstertouw maar ze wil wel graag zelf zitten en niet konstant door mij worden vast gehouden, nee ze heeft helemaal geen ervaring dus beetje gevaarlijk anders......

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:41

goed strak aansingelen is niet zielig hoor. als je kind ervanaf kletterd dat is zielig! een shet kan zijn buik enorm uithouden. wij hadden er 1 die de buik zo erg uithield dat je de singel amper op het eerste gaatje kreeg. als je een paar meter liep dan kon tie ineens op het laatste gaatje. als het zadeltje naar voren schuift zoals bij de meeste shets zou ik er wel een staartriempje aandoen. het helpt in ieder geval het kiepen tegen te gaan. het helpt niet egt bij het opstijgen.

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:42

nee ok, opstijgen vind ik niet eens zo'n ramp, maar het zadel moet gewoon goed blijven liggen als ze erop zit. Heb al veel zadels geprobeerd maar pinokkio vind ik toch het beste

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:48

de pinokkio is een prima zadel voor een shet
let er wel op dat je de goede koopt (met vlakke kussens)
er zijn er ook met rare vreemd gevormde kussens
de pinokio van torrowgood is wel goed en kost nieuw 99 euro

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:51

Ik had een pannenkoekzadeltje voor mijn shet. Als je gewoon een goed passende singel en een staartriem hebt blijft het supergoed liggen!

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:52

Ik ga een staartriem kopen want volgens mij gaat dat het beste resultaat geven en voor mij scheelt het een hoop op en neer gerace...... naar de ruitersportwinkel.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:53

Mijn zadel schoof eerst ook alle kanten op (C- pony, maar bouw van een shet en ook weinig schoft.) ik heb er een keer onder gehangen. Wat minder prettige ervaring als dat uw dohtertje ook overkomt. Ik heb mn zadel op laten vullen en nu is het probleem opgelost.
Maar ik weet niet of dat voor u ook een optie is.
En.. volgensmij helpt een staartriem ook, ja.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:08

Wij gebruiken voor al onze shetlanders staartriemen, voor het zadel/longeersingel. Gaat prima, en alles blijft zo mooi op zijn plaats liggen Zadels blijven gewoon moeilijk liggen op een shet.

FriesBN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:10

Bedankt voor alle snelle reakties ik ga zoals ik eerder schreef een staartriem kopen en hoop dat het dan allemaal is opgelost. Fijne jaarwisseling allemaal. doei

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:14

ik heb ook verzorgshetjes en 1 daarvan die word ook gereden door een klein iemand, en wij helpen hem daarbij.. als hij opstijgt is er niks aan de hand.. ze hebben daar een kunstof zadeltje (weet zo niet welk merk, misschien wel 'merkloos') en er zit ook een staartriem aan vast. Het werkt hier iig prima

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:18

Ik denk dat een staartriem geen nut heeft,
Wel heb ik een tip,
Je hebt van die onderleggers voor onder het dekje,
dit is van een materiaal wat heel vast ligt,
dit gebruiken ze heel veel voor shetjes,
als je dit even ter sprake brengt bij je ruiterwinkel weten ze vast wel wat ik bedoel!!

Succes

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:27

ja jij ook friesbn

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:25

Ik vind heel eerlijk gezegd die staartriemen onzin. Het is niet prettig voor de pony en er is voor bjna elke shet wel een passend zadel te vinden tegenwoordig. Als je een zadel gevonden hebt wat goed past zal het niet of nauwelijks meer schuiven. Er is zo reuze veel keus in maten en merken. En bijna alle merken verschillen weer net iets van elkaar kwa pasvorm, enz.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:34

karoliena schreef:
Ik vind heel eerlijk gezegd die staartriemen onzin. Het is niet prettig voor de pony en er is voor bjna elke shet wel een passend zadel te vinden tegenwoordig. Als je een zadel gevonden hebt wat goed past zal het niet of nauwelijks meer schuiven. Er is zo reuze veel keus in maten en merken. En bijna alle merken verschillen weer net iets van elkaar kwa pasvorm, enz.

Sommige shetlanders kunnen echt niet zonder staartriem. De mijne is best overbouwd, en vind daar maar een zadel voor die niet naar voren schuift. En het is nou eenmaal moeilijk om een zadel te vinden voor een shet die niet schuift. En het lijkt me nogal een gedoe om steeds maar een ander zadel te proberen tot je een zadel hebt gevonden wat niet schuift, terwijl er alleen maar wat recreatief op wordt gereden. Nee dan vind ik een staartriem een ideale oplossing
Oke het is dan misschien iets minder comfortabel voor je pony, maar ze gaan er echt niet dood van om een uurtje per dag met een staartriem te lopen

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:35

Ik reed op een shet met een staartriem, anders schoof het zadel naar voren.. Als dat het probleem is helpt het vast wel

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:42

@ Alytje: Inderdaad in eht geval dat de pony overbouwd is is een staartriem ook echt nodig, in de andere gevallen als de pony exterieur matig helemaal goed is zeg maar is het niet nodig en dan vind ik het onzin om een staartriem eraan te hangen omdat dan eht zadel dus gewoon niet past. Dus in jouw geval is eht inderdaad een ideale oplossing