shetlandervraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

diekebokt

shetlandervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 13:56

ik had ff een vraagje
tot hoe zwaar en welke
leeftijd ongeveer kan je
een shet berijden. Ik weet
dat een shetlander heel
sterk is maar ik weet het
niet precies weet iemand dat?
groetjes Dieke

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:58

Pfff, er zijn heeeel veel verschillende meningen over, sommigen zeggen dat je er als volwassenen op kunt rijden, sommigen zeggen dat als je 60 kilo weegt, je dan echt moet stoppen.
Ik vind het niet normaal als volwassene op een shetlander te gaan zitten. Een shetlander kan wel 2 keer zijn gewicht trekken, maar erop rijden is natuurlijk een heel ander verhaal.
Mag ik vragen waarom je dit wil weten?

diekebokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 14:00

Nou wij wouden met zijn tween
(vriendin en ik van 14) een shetlander
kopen. Ook vooral om er kinderen
er op te laten rijden, omdat ik hem
waarschijnlijk bij de kinderboederij
zet, maar misschien konden wij er
ook op rijden, want we moeten um
ook nog inrijden. maarjah ik zoek
wel iemand van de manege die heel
jong is. Misschien als ie wat sterker
is kan het wel. want ik ben nog lang
geen 60 kilo
groets Dieke

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:34

zoek even, hier zijn al veel topics over..

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:36

GEWOON TOT JE MERKT DAT JE SHETLANDER MOEITE MET JE KRIJGT. ALS HIJ GEWOON ZIJN EVENWICHT GOED KAN BEWAREN, EN BRAAF LOOPT, NIET SLOOM IS EN JE ER NIET AFGOOIT IS HET GOED. ZOLANG HIJ ER MAAR PLEZIER IN HEEFT. ALS HIJ PIJN HEEFT ZAL HIJ HET JE ALTIJD LATEN MERKEN! IK KRIJG NAMELIJK OOK VEEL COMMENTAAR BIJ HET RIJDEN MAAR HET KAN MAKKELIJK;)

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:37

Ze zeggen tot 50 kg.
Maar ik denk dat je dat nooit zo kunt zeggen.
De ene shet is groter dan de ander. Weer een ander is sterker.
Dat kun je het best zelf aanvoelen of het even vragen aan iemand die jou en de pony kent.

OemmiejO

Re: shetlandervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:02

Verschilt per Shet, maar kijk even verder, dan vind je zo 1000 andere topics met dezelfde vraag

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:07

rudi schreef:
GEWOON TOT JE MERKT DAT JE SHETLANDER MOEITE MET JE KRIJGT. ALS HIJ GEWOON ZIJN EVENWICHT GOED KAN BEWAREN, EN BRAAF LOOPT, NIET SLOOM IS EN JE ER NIET AFGOOIT IS HET GOED. ZOLANG HIJ ER MAAR PLEZIER IN HEEFT. ALS HIJ PIJN HEEFT ZAL HIJ HET JE ALTIJD LATEN MERKEN! IK KRIJG NAMELIJK OOK VEEL COMMENTAAR BIJ HET RIJDEN MAAR HET KAN MAKKELIJK;)

Het banketstaaf is, dat veel ponys niet durven te wijgeren en je pas slijtage opmerkt als de pezen en rug allang verne*kt zijn.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:20

Inderdaad paarden laten echt niet snel merken als je te zwaar begint te worden. De regels voor de ruitertjes bij ons zijn:
- normaal postuur
- zodra de beugels zo lang moeten dat ze met hun voeten op kniehoogte komen moeten ze stoppen met rijden. Ze zijn er dan gewoon simpelweg te groot voor, en hinderen de pony met rijden

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:30

Het ligt eraan hoe groot de pony is en hoe sterk.. Ik rijd af en toe op een shet, daar mag ik op tot ik 50 weeg.

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:31

Tot een kilootje of 40. Maak het niet te gek. En probeer goed naar je pony te luisteren. Wat kan hij aan en wat niet. Dat verschilt.
Op de manege bij ons mag er tot 30 kg op, maar dat is puur voor het behoud van de pony. Hij loopt 1 tot 2 uur per dag en hij is niet zo heel stevig.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:35

ligt aan de hoogte van een shet een grote shet ( en dan praat je rond de meter ) die kunnen tot ± 50 kilo houden en kleinere shetjes vanzelfsprekend bveel minder

diekebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 19:36

Okeey bedacht...
Ik wist niet dat er meer
vragen van waren ik dacht
ik vraag het gewoon ff..
Als we een shetje gaan
kopen dan kijk ik goed of
hij me nog kan dragen
Als hij dat niet kan,, ga
ik natuurlijk niet op um
rijden, want ik wil hem
niet pijn doen.
Thnx
Groetjes Dieke

JumpingRider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:24

Wij hebben een shetlander van 85 cm.
een kleine dus. Daar ga ik al niet meer opzitten (weeg 40 kilo)
Mijn zusje weegt 28 kilo (12 jaar en heel erg licht en klein voor haar leeftijd) , en die kan er nog makkelijk op.
Het ligt ook aan de groote en de bouw van de shet hoe zwaar je kunt zijn.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:29

licht er natuurlijk ook aan hoe groot de pony zelf is, is het er een van 80 cm, nou daar kun je echt bijna niet op rijden, maar heb je een stevige shet van 1m of hoger (hoogste 1,07m) dan kan hij je nog heel goed dragen, en idd, ik heb gelezen, er kan nog wel een volwassene urenlang op rijden, gelezeh hoor, maar zou het zelf niet doen, ik ga wel op een grote

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:48

ik ben momenteel bezig een shet te corrigeren. hij is 1,08m en fors. ik ben 1,70 en weeg ±45 kg en zelfs met mij zou die makkelijk aan de wandel gaan!
ik ben trouwens 16, maar de leeftijd van de ruiter heeft niet veel te zeggen, het gewicht wel!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:51

ik heb laatst ookopeen shet gereden,hij was niet meer zolief dus ikben erop gegaan,weeg 44 kilo,en ik ben bijna 15,ikwas er welwat te groot voormaar het ging nogg..

ik vind tot 55 kg ongeveer,en je voeten mogen mx.tot de knieen komen.,

diekebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:53

Oke thnx

diekebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:53

Oke thnx

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:51

ja idd voeten max. tot de knieen. maak het niet te zwaar, ik zal zelf niet hoger gaan dan 50 kilo. ook afhankelijk van de grootte en breedte van de pony. maar ik neem aan dat jullie een jonge pony willen kopen, omdat je hem dus zelf wilt inrijden. als jullie al wat groter en zwaarder zijn, zal ik wel even rekening houden met de groei. als het beestje nog niet helemaal volgroeid is en jullie gaan hem zelf inrijden, kan je daar ook behoorlijk wat schade mee aanrichten. hou daar wel rekening mee!

even een beetje offtopic: ik heb zelf een middelgrote shet, wel vrij rond. (waar overigens aan gewerkt word) laatst deed mn vriend zn been even over haar rug heen, hij zou niet echt gaan zitten. hij is rond de 1.90 en weegt ongeveer 80 kilo ofzo. mn pony deed een stap opzij, waardoor mn vriend zn evenwicht verloor, en echt op haar kwam te zitten. en ze ging er keihard bokkend vandoor! haha ze kunnen meer hebben dan we denken, maar goed is het natuurlijk nooit.