bijten met aansingelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

bijten met aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 12:08

Mijn bijrijdpaard bijt als ik aansingel, meestal hapt ie naar z'n buik, maar soms ook naar mij.. Ik singel altijd gaatje voor gaatje aan, als ik op de plek waar de singel zit gewoon druk doet ie niets, dus volgens mij doet het geen pijn.
Het is denk ik ook niet dat ie niet wilt lopen, als ik met het hoofdstel aankom neemt ie het bit altijd meteen aan, heeft ie verder geen problemen mee ofzo..
Normaal geef ik een klap tegen zn hals ofzo, maar dat helpt dus ook niet.. Zn hoofd gewoon wegduwen helpt ook niet

weet iemand wat ik moet doen?

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:21

Misschien helpt negeren? Paardje van mijn vriendin deed dat ook, klap op de hals geven helpt niet, wegduwen hoofd helpt niet. Toen is ze het maar gaan negeren en dat hielp wel. Maar als tie echt bijt moet je wel opassen! Dan mag je gerust een tik over de neus geven hoor!

ellepel

Re: bijten met aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:41

voel ook es tussen de voorbenen of hij daar wel gevoelig is.

een koude singel kan soms vervelend aanvoelen, eerst even goed met je handen langs de plek wrijven waar de singel komt te liggen kan helpen.

ook goed bij het eerste gaatje opletten, als je die al meteen strak aantrekt kan dat vervelend zijn, probeer eens een bontje om de singel en kijk of dat beter is, soms kan ook het materiaal van de singel niet lekker aanvoelen.

ook heel goed kijken of het zadel echt wel goed ligt, als het drukt op schouders kan dat vervelend aanvoelen

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:51

Mijn paard bijt ook met aansingelen, hij begint al boos te doen zodra je het zadel erop legt.
Hij is al nagekeken door dierenarts, fysiotherapeut, etc, en hij mankeert niks,maar hij blijft dat doen.
Hij is nu 13 en hij doet het al vanaf zijn 4, toen hij zadelmak gemaakt werd. Zodra de singel eenmaal vast zit, is het ook meteen weer goed.

Als een medische oorzaak uitgesloten is, zou ik me er verder niet te druk om maken. Ik hoor van diverse mensen dat hun paard chagrijnig is, of probeert te bijten bij het aansingelen. Zolang hij jou niet bijt

Mijn paard bijt meestal in zijn halstertouw of het randje van de muur, afhankelijk waar hij staat. Hij weet inmiddels dat hij mij maar beter niet kan bijten, want dat dit bij hem zelf ook pijn doet

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:55

mijn verzorgpaard doet ook altijd heel boos als je het zadel alleen al erop legt....we hebben gekeken of zij geen last van haar rug had maar dat is niet het geval......sommige paarden vinden het heel vervelend en het andere paard terkt zich er niks van aan.....

wanneer zij mij bijt krijgt ze een gewoon een klap op der hals of der buik.....meestal hoef ik alleen me stem te gebruiken en ze weet het al....

wat het ook kan zijn is dat na 1 gaatje aansingelen het velletje dubbel zit....wat ik altijd doe is haar voorbeen op tillen en naar voren strekken....en dan nog eens aansingelen....nu ikdit doe is het wel minder geworden....

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 12:58

Hij heeft me een keer geprobeert te bijten, toen heeft ie een schop gehad dus nu doet ie het niet meer..
Zal de singel is proberen warm te maken ofzo
Ik dacht ook mss last van zn rug, de eigenaar klappert nogal op het zadel, en ze is ook niet echt een mager persoon..

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:03

hmmm das wel het in de gaten houden waard dan in iedergeval....wanneer ie het meer gaat doen zeker

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:04

Die van mij is begonnen met bijten bij het aansingelen sinds ik een nieuw dressuurzadel had. Ik dacht ook dat het zadel paste, maar een jaar later liep hij kreupel door het zadel. Toen heb ik een nieuw zadel aangeschaft. Toen werd het bijten wat minder. Daarna werd het weer erger. Ik heb toen mijn zadel weer na laten kijken en het lag te strak bij z'n schouders. Nu ligt mijn zadel weer bij de zadelmaker en ik ben benieuwd hoe het dadelijk gaat.

Dus niet meteen denken dat je paard alleen maar knorrig is. Ze willen er toch wel iets mee zeggen.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:05

ik zal gewoon even boos reageren en dan weer een gaatje strakker doen en dan als hij/zij niet gaat bijten belonen en eventueel een snoepje geven

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 13:08

Dan expres gaatje strakker doen? Nou sorry maar denk niet dat dat helpt, vooral niet als ie echt pijn heeft..

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:10

door hem te gaan pesten en dan belonen met snoepjes verpest je het juist....!!!! ik vind dat mensen hun paard maar altijd snel belonen met snoepjes en zo....nee je moet hem belonen met je stem en een klopje op ze hals....niet met snoep gaan omkopen.....

wanneer een paard zo explosief reageert op het zadel denk ik meteen als eerste aan de rug....en laat dan ook door iemand van het personeel naar kijken

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:53

bijten kan natuurlijk een signaal zijn dat hij ergens pijn heeft ..

onze hengst probeert ook continu te bijten als ik de singel vast wil maken maar hij doet ik eigenlijk alleen omdat hij er niet van houdt om aangesingeld te worden, zadel past goed en zodra hij aangesingelt is is er niets meer aan de hand...wel krijgt hij ten tijde wanneer hij probeert te bijten een snauw van me (met mijn stem) en dat is meestal genoeg om mijn ongenoegen hierover uit te spreken naar hem toe!

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:58

Mijn paard deed het ook. Na lang zoeken bleek het zadel toch niet lekker te liggen. Het lag niet goed op haar rug en veroorzaakte pijn op de schoft. Het deed haar dus gewoon zeer tijdens het aansingelen. Ik heb nu een nieuw zadel en ze doet het niet meer.

Bij het paard van mijn vriendin precies het zelfde. Ook zij heeft een nieuw zadel en het probleem is over.

Ik zou dus het zadel maar eens controleren

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:54

Het kan ook zijn dat het dier te ruw is aangesingeld vroeger. Het paardje ervaart dit als een erg iets en probeert het zo dusdanig te "verdrijven". Maar er zijn ook paarden die gewoon die extra druk, die ze op dat moment voelen, gewoon niet leuk vinden. Gelukkig heb ik nergens last van met mn hengst. hij staat gewoon op rust en slaapt gewoon verder. Wat een kerel en dat voor zn 3 jaar en 9 maanden

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:59

Mijn paard doet het ook. Ze bijt mij niet, dat heeft ze snel afgeleerd, maar gaat wel het halstertouw of vreemde mensen die te dicht bij staan te lijf. Ik heb ook een dierenarts en een osteopaat (hoe schrijf je dat ook alweer?) laten kijken + mijn zadel laten checken. Ik heb de zachtst mogelijke singel gezocht, borstel de singelplek extra goed en let altijd goed op of er geen velletjes klem zitten. Voor de rest negeer ik het gedrag, een poos geleden had ik haar bijna zover dat ze het achterwege liet, puur door negeren. Helaas heeft ze daarna een langdurige blessure gehad en begon het feest weer opnieuw. Geen idee waar het vandaan komt, misschien hebben de paarden die dit doen vroeger een slechte ervaring gehad? (Kan ik me bij de mijne overigens niet zo goed voorstellen...... er zaten echter wel wat singelwondjes op toen ik haar kocht, maar ik weet niet hoe of door wie dit gebeurd is.)

Vervelend blijft het wel, vooral voor het paard

Edit: ik zie nog iets over snoepjes staan, dat zou ik niet doen. Voor mijn gevoel zou ik daarmee haar gedrag juist belonen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:17

ja dat komt wel vaker voor .. pony's bij ons op de manege doen dat ook, je kunt het denk ik het beste negeren.. bij sommige 'praten' ('boos worden') ook wel

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:27

veel paarden doen dat, ze hebben dan denk ik gewoon een henkel aan het aansingelen. misschien gewoon met aansingelen even aan een touwtje zetten?

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:34

Ik beloon idd nooit met snoepjes, ik geef zowiezo nooit snoepjes, gaat ie alleen maar van bedelen.. Ik denk niet dat het door de vorige eigenaar komt, ik weet waar ie vandaan komt en daar wordt dacht ik wel normaal met paarden omgegaan..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:19

Toch blijf ik erbij dat het een teken is van een niet goed passend zadel of een rotte singel.

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:31

wij hebben het zadel, de rug alles laten nakijken...omdat dit paard ooit een schouder blesure heeft gehad.....daarom heeft zij ook alleen maar sjabraks met gel erin of hele dikke sjabraks....zij krijgt absoluut geen gewoon sjabrak op der rug.....ook is haar schouder nog een aantal keer laten nakijken.....laats had zij een blesure aan der sesamschede...in muiswinkel hebben zij toen meteen haar rug en schouder na gekeken alles was perfect.....zij bijt gelukkig alleen in der touwtje of der tralies van der box....zij vind het gewoon heel vervelend het aansingelen....dus hier is het absoluut geen zadel probleem of singel of rug.....alles is goed....sommige paarden houden er gewoon niet van....(voornamelijk merrie's)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:45

Mijne bevoel ik vaak voor rijden op en over zijn lijf om te ontspannen. Als ik op zijn borst kom en dan richting de singelplaats..en vooral daar waar de singel komt.. bijt ie naar mijn kuit.
Hij is het er gewoon niet mee eens.
Ik heb ook zijn rug bevoeld en gedrukt.. geen reactie.

Wanneer ik met zadel aankom, draait ie weg enz.. Singel rustig aan. Ook nog in de bak. Daar reageert ie amper. Ook opstappen en rijden geen probleem.
Ik denk ook het overgeven van hem aan mij en laten bevoelen ed...

Eea kan miss ook ontstaan omdat er soms een velletje dubbel zit. Pak dan onderzijde voorbeen een voor een en strek die even..

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:23

Hmm, mijn hengst deed het ook een tijdje, ik snapte niet echt waarom, maar ik dacht gewoon die singel zit niet lekker. Het was ook een vrij harde katoenen singel met geen rek of wat. Dus heb ik een singel met een gel stuk in de midden gekocht, gewoon op bokt. Hij was iets langer, dus kon nergens huid tussen zitten of wat. En het werkte, hij stopte ermee.

In de reactie van Branco stond dat het paard al bij het zien van de zadel, onrustig werd. Onze ' probleem' merrie deed dat ook. Wij weten nog steeds niet of het dus aan het zadel lag, of gewoon omdat ze niet gereden wou worden.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:44

Pas doet het ook, alleen 's winters en ook met haar deken.
Ze is wat nukkig 's winters, en ze doet het ook alleen op stal, als ik in de bak verder nasingel is er niets aan de hand.

Gewoon negeren, niet bang zijn en ff met je stem corrigeren.

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:47

Mijn lievelings pony doet dat ook en als ik dan hardop haar naam een keertje roep of zeg dan kapt ze..!!

RomyFellow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:54

Mijn paard(merrie) doet het ook heel erg, als ik al aan kom lopen met het zadel gaan de oren al in de nek. Als je het zadel er op legt begint ze ook te hapen, naar haar buik en naar mij, ook gaat ze met d'r tanden langs de muur. Het is inderdaad zo dat vooral merries hier last van hebben.