peesblessure en stappen: welke optie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

peesblessure en stappen: welke optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 23:52

Ik moet (ja nog steeds) een halfuur stappen met mijn vzpaard(peesblessure)
Alleen,alles is spekglad en we weten niet zo goed wat we moeten doen
We hebben wel een voorkeur voor een optie maar toch,we twijfelen
Waar zouden jullie stappen?:

1)Op het asfalt buiten(spekglad en kans op vallen groot + paard is wild)
2)In de gang,je kan wel in de twee gaan(is een halve cirkel),beide gangen zijn ongeveer 50m en je moet 2x per ronde draaien in een afstand van ongeveer 2,5-3m (paard is MIN 1m82)
3)In de bak(met zwaar zand en je moet een klein stukje over het asfalt maar niet veel,doen veel paarden)
4)Niet wandelen

Ik prefereer voor keuze 2 maar ze zeiden me altijd dat zulke korte draaiingen schadelijk kunnen zijn voor het paard
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-12-05 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Sily

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:06

Zou denk ook voor keuze 2 gaan, alleen dat draaien he....

Misschien dat je beter je DA kan bellen en vragen wat hij de beste optie vind en of er een betere manier is om de draait te maken waarmee je je paard niet belast.

Of achterwaarts terug, maar weet niet of hij dat mag.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:21

Ik zou optie 3 doen, lijkt me 't veiligste.
Mijn mening.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:26

Optie 3, ik neem tenminste aan dat er op dat stukje gestrooid is. Anders zou je dat zelf ook kunnen doen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:28

Ligt er helemaal aan hoe zwaar c.q. ongelijk die bak is. In zwaar zand of zand met veel aangevroren kuilen zou ik absoluut niet gaan stappen met een paard met peesblessure.

In dat geval zou ik gaan voor optie 2. En draai op het keerpunt dan zelf om het paard heen, laat het paard niet om jou heen draaien (dus als je links van het paard loopt draai je rechtsom). Als je zelf om het paard heen draait, maak je de draaicirkel het grootst. En zorg er dan voor dat het geblesseerde been aan de buitenkant blijft, om dezelfde reden (dus als-ie rechtsvoor geblesseerd is, loop op het keerpunt dan rechts van hem en draai linksom).

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 01:11

Karin schreef:
Ligt er helemaal aan hoe zwaar c.q. ongelijk die bak is. In zwaar zand of zand met veel aangevroren kuilen zou ik absoluut niet gaan stappen met een paard met peesblessure.

In dat geval zou ik gaan voor optie 2. En draai op het keerpunt dan zelf om het paard heen, laat het paard niet om jou heen draaien (dus als je links van het paard loopt draai je rechtsom). Als je zelf om het paard heen draait, maak je de draaicirkel het grootst. En zorg er dan voor dat het geblesseerde been aan de buitenkant blijft, om dezelfde reden (dus als-ie rechtsvoor geblesseerd is, loop op het keerpunt dan rechts van hem en draai linksom).

De bak is gelukkig binnen en er is geen ijs op,ik vind de bak zelf zwaar,in het begin toen we er stonden had hij er problemen mee,ook toen hij herstellende was van zijn doorzakken heb ik maandenlang buiten getraind zodat hij in de bak kon rijden.
Hij is rechtsvoor geblesseerd,maw,ik loop rechts en ik duw hem als het ware terug?Zoals ik goed begrepen heb maar ik snap niet hoe de draaicirkel daardoor groter is?Die zou dan toch kleiner moeten zijn dan of niet?
Laatst bijgewerkt door Armaris op 29-12-05 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 01:13

Karl66 schreef:
Optie 3, ik neem tenminste aan dat er op dat stukje gestrooid is. Anders zou je dat zelf ook kunnen doen.

Op dat stukje is helaas niet gestrooid,het is er spekglad en het gaat bergafwaarts,de paarden dat van de bak kwamen toen gleden niet uit maar ik weet niet hoe de mijne gaat reageren,hij glijd al uit met zijn ijzers als we soms draaien in de gang

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:18

Ik stap met mijn paard met peesblessure nu ook in de gang, denk dat ie 15 meter lang is en misschien 2 en halve meter breed. Gewoon heel voorzichtig draaien met het geblesseerde been aan de buitenkant. Met die van mij gaat dat in iedergeval goed.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:20

wij lopen met ons paard(ook peesblesure) op het land, vlak en niet kuilerig, geen land waarje op kan lopen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 01:25

kimmie1 schreef:
Ik stap met mijn paard met peesblessure nu ook in de gang, denk dat ie 15 meter lang is en misschien 2 en halve meter breed. Gewoon heel voorzichtig draaien met het geblesseerde been aan de buitenkant. Met die van mij gaat dat in iedergeval goed.

Doe je dan ook net zoals Karin zegt?Ivm de draaicirkel groter maken?
Hoelang stap je met je paard?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 01:26

liejanne schreef:
wij lopen met ons paard(ook peesblesure) op het land, vlak en niet kuilerig, geen land waarje op kan lopen?

Neem aan dat je met land weide of paddock doet?
Nee dat gaat niet,overal modder

Denise1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:31

ik stap nog steeds op het erf gelukkig wordt er bij ons gestrooid. Kan je niet zelf wat gaan strooien dan?

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:35

Ik zou inderdaad proberenom zelf te strooien, als dat mogelijk is. Dat word bij ons ook gedaan, van de stal naar de binnenbak toe, en wij hebben nergens last van! Succes ermee, altijd lastig zoiets als het weer in NL weer eens niet meewerkt!

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:43

Ja voor de draaicirkel en om het geblesseerde been niet als spilbeen te gebruiken dus de minste belasting er op. Ik stap twee keer per dag tussen vijf en tien minuten nu, met tussendoor wat rek en strek oefeningen. Normaal stap ik tussen 20 minuten en half uur en savonds ook nog een kwartiertje.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 01:50

Als het weer in Belgiê weer eens niet mee werkt zal je bedoelen
Ik heb nog nooit van mijn leven gestrooid en weet echt niet hoe dat in zijn werk gaat
kimmie1 is 10-15min voldoende? En dat 1x dag?
Wij doen normaal 15min stappen-5min rust-15min stappen maar dat lijkt me wat veel voor in een gang

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 01:52

Jawel denk dat het wel voldoende is, is gewoon even een noodoplossing, en zo kan hij toch even de stijfheid er uitlopen. Hij heeft een periode helemaal op boxrust gestaan en was voor de pees toen alleen maar goed, dus een paar dagen weinig doen moet dan helemaal geen probleem zijn. Doe het nu in eerste instantie tegen de stijfheid.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:17

Blue_Star schreef:
Hij is rechtsvoor geblesseerd,maw,ik loop rechts en ik duw hem als het ware terug?Zoals ik goed begrepen heb maar ik snap niet hoe de draaicirkel daardoor groter is?Die zou dan toch kleiner moeten zijn dan of niet?

Hmm ja, hoe leg ik dat helder uit... Ik heb geleerd bij het monsteren voor endurancewedstrijden zélf om het paard heen te draaien en niet het paard om mij heen te laten draaien. Bij de laatste variant is de kans dat het spilbeen dan blijft staan en dat je het daarmee verdraait groter dan wanneer jij om het paard heen draait. Bij de 'veilige' variant neem je zelf met paard en al 'de buitenbocht' en daardoor wordt de draaicirkel vanzelf groter.

Hopelijk kun je je er iets bij voorstellen, misschien anders even - voorzichtig - beide varianten uitproberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:41

Keuze 2 of 3.
Keuze 4 sowieso niet, paard moet toch z'n benen kunnen strekken. Keuze 1 is idd wel link, keuze 2 is een optie, omdat deze volgens jou veiliger is en je paard kan zo toch bewegen. Keuze 3, zwaar zand. Misschien een afwisseling van 2 en 3 ?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:47

Hmmm... ben ik dan de einige die voor boxrust gaat ???

Als het paard al een tijdje stilgestaan heeft en nu enkel een beetje mag stappen waarom dan risico's nemen ???
Die paard dagen dat het glad is hier in Holland zou ik hem stilzetten.

Als ik moet kiezen tussen vervelend wandelen met kans op vallen, uitglijden, te kort draaien, etc etc dan maar even stil met alleen hooi.

En anders koop je lekker zelf een zak strooizout en strooi je je eigen wandelpad buiten, of schep je zand oid.

Ik heb met mijn paard het risico nooit genomen om ter wandelen als er risico's aan verbonden waren. Hij was destijds na 3 mnd boxrust zo fris dat hij platgespoten aan de hand heeft gewandeld, laat op de avond binnen om hem rustig te houden...

In elk geval succes, en met rust komt alles goed . Mij heeft het 1.5 jaar gekost !!

_Dunja_

Re: peesblessure en stappen: welke optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:50

Ik zou voor optie bak gaan als die niet te ongelijk is en anders voor boxrust maar goed het winterse weer blijft verlopig nog aanhouden dus dat is denk dan ook geen optie....

Het beste advies is denk gewoon de dierenarts bellen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:54

Tja, boxrust is voor mij vrijwel nooit een optie, dus daar zou ik niet eens op komen.

Mijn paard is net met vijf maanden weiderust genezen van een peesblessure, we zijn nu net weer voorzichtig onder het zadel aan het opbouwen. Onze eigen DA schreef in eerste instantie twee maanden boxrust voor en alleen stappen aan de hand. Op zich kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar ik vind het verre van diervriendelijk en zeker voor een paard dat gewend is iedere dag kilometers te lopen. Een speciale endurance-DA adviseerde ons weiderust en de scan heeft uitgewezen dat het daarmee prima is genezen. Maar dat is een ander verhaal.

Maar goed, enkele dagen boxrust is nog te overzien als alle andere opties te riskant zijn.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:12

Ik zou ook voor optie twee gaan. Ik moest ook stappen met mijn pony vorig zomer. Ik stapte dus altijd over het fietspad, maar dat is nu dus geen optie. De DA zei tegen mij dat ik alleen over vlakke bodem mocht stappen dus in de bak was ook geen optie voor mij, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:23

Bij een peesblessure is het juist belangrijk om te stappen op het harde!In de bak stappen heeft totaal geen nut en de bak is nog zwaar ook. Echt niet doen...! Dan eerder in het gangpad. Vraag je dierenarts of de draaiingen schadelijk kunnen zijn.

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:58

Ik ben toendertijd ook voor optie 2 gaan en bij ons is de binnenbak niet eens zo heel zwaar! In het gangpad ging prima, maar ik ging wel stappen op de rustigste momenten hoor! Sterkte met dit weer Ik ben blij dat het bij ons achter de rug is!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:34

Ik zou toch even overleggen met de dierenarts. Misschien is een paar dagen boxrust toch nog beter dan de andere opties die je noemt. Over enkele dagen gaat het dooien en dan is het ergste leed al weer geleden. Ons paard staat al bijna 3 maanden stil met strenge boxrust, dus 2 dagen kan denk ik niet zo heel veel kwaad. Als je een pees verkeerd gaat belasten, doe je meer kwaad dan goed. Voor je het weet ben je weer terug bij af. Ik zou echt heel voorzichtig zijn en geen enkel risico nemen.