Wanneer een paard/pony op pensioen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Wanneer een paard/pony op pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:49

Hallo

Ik was wel eens benieuwd wanneer een paard/pony op pensioen moet. Is dit als hij een bepaalde leeftijd hebt bereikt? Zijn werk niet meer aan kan (dus lichamelijk) of als hij het niet meer leuk vindt (geestelijk)?
Ikzelf heb een shet, die is nu rond de 28, en staat sinds haar 25ste op pensioen, gewoonweg omdat ik er niet meer op kon rijden en mijn opa en oma gingen verhuizen (daar stond ze, ze is ook eigenlijk van mijn oma, maarja dat noem je al gauw je eigen pony )
Ben dus wel benieuwd, waarom of wanneer jullie je pony/paard op pensioen zouden doen of hebben gedaan.

_Dunja_

Re: Wanneer een paard/pony op pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:02

Het ligt aan het paard denk ik.
Vorig jaar verzorgde ik nog naast mijn eigen paard een paard 1 dag per week en die was vorig jaar 18 jaar en werd nog nederlands kampioen, en werd nog dagelijks aan het werk gezet.
Dat paard kun je het ook niet aandoen om met pensioen te gaan was nog veel te levendig en werkwillig.

Ik ken een paard die is 20 en met pensioen maar die is gewoon aan zijn pensioen toe, en er is echt goed voor dat paard gezorgd en alles hoor maar toch met pensioen.

Maar ja net als bij mensen de 1 is sneller aan pensioen toe dan de ander het is maar net hoe je in het leven staat lichamelijk.

Zelf heb ik het idee dat je paard zo rond z'n 19de lekker met pensioen mag gaan en hard genoeg heeft gewerkt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:02

Dat verschild zo per paard. De een is op z'n 30e nog springlevend en de ander voelt zich op z'n 15 al bejaard.
En het ligt eraan wat voor werk ze hun hele leven gedaan hebben.

Mensen gaan met pensioen, maar gaan daarna niet niks meer doen. Paarden moeten ook wat blijven doen. Wel minder misschien, kijk naar wat ze geestelijk en lichamelijk aankunnen. Maar het is niet zo dat als ze oud zijn ze alleen maar in een weiland mogen staan.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:08

ligt aan het paard, hoe sterk het is en hoeveel er mee gewerkt is. Mijn pony van 27 is vanaf haar 20ste echt met pensioen, dus ook niet af en toe meer een ritje. Dit omdat ze kreupeld, ookal vind ze het werk leuk. Ik ken ook een paard van 32 en dat loopt nog 2x per week een stapritje van een half uur.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:13

Anouar is 10 en hij gedraagt zich af en toe als een 65+er. Af en toe geef ik hem een schop onder z'n kont (spreekwoordelijk), dan is hij weer wat actiever.
In het bos vind hij het practig.
Maar hij wil niet in de wei, wil niet rijden in de bak, wil niet spelen en hij kan ongeloofelijk zeuren.
Maar hij gaat voorlopig nog niet met pensioen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:16

@Naouar15; Dan zal ik eens naar dat paard laten kijken, een paard dat niet in de weide wil, vind ik heel erg merkwaardig!

loolo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:17

als hij/zij lichamelijk het werk nie meer aan kan of dr geen plezier meer in heeft.

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:20

als mn paard een blessure heeft oid waarvan hij niet meer kan genezen. je er niet meer op kan rijden, maar verder geen pijn heeft laat ik mn paardje met pensioen gaan. als een paard echt oud is en geen zin heeft in werken ook. maar mijn haflinger is 4 dus ik moet er voorlopig nog niet aan denken.

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:24

Splash is op pensioen gegaan toen ze het zo wel geestelijk als lichamelijk niet meer aan kon En Splash is pas 16 (draver)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:25

Barvrouwke schreef:
@Naouar15; Dan zal ik eens naar dat paard laten kijken, een paard dat niet in de weide wil, vind ik heel erg merkwaardig!

Er is niks aan de hand met hem. Er hebben verschillende mensen naar hem gekeken, maar niks kunnen vinden.
Hij heeft het ook niet vervelend ofzo in de wei. Hij staat met andere paarden waarmee hij goed overweg kan. Er is eten en drinken.
Ik kan echt niet bedenken waarom hij niet wil. Er is ook niks gebeurd. Maar hij wil het liefst de hele dag in z'n stal blijven

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:58

Verschilt inderdaad per paard.
Mijn Amigo heb ik voor wat betreft de wedstrijden op z'n 22e met pensioen gedaan. Echt met pensioen is hij overigens nog niet, want hij is nog kerngezond, wil nog van alles en ik rij er dus nog regelmatig een rondje mee door het bos. Hij zou zich maar vervelen als ik dat niet deed.

louskeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:01

Mijn ponytje ( Beauty) is 24.. ik rijd er nog wedstrijden mee..
Ik heb niet t idee dat hij met pensioen moet.. Dat maakt m echt ongelukkig.
Hij wil zo graag nog werken..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:10

als ik merk dat ze niet meer goed willen/ kunnen. sommige paarden moet je zelf op de rem zetten, omdat ze te graag willen terwijl hun lichaam het misschien niet goed meer aankan. je merkt het snel genoeg denk ik. op de manege hier hadden ze een pony van 32 die nog elke dag tenminste een uur les liep, en tot zijn 30ste ook nog springles liep. gewoon een fitte pony die altijd op de juiste manier is getraind, en dus geen vroegtijdige slijtage heeft opgelopen. als je een gezond paard hebt, lijkt het me dat hij gewoon te berijden is, maakt niet uit hoe oud. als het paard ichamelijk nog kan en geestelijk nog kan/ wil, dan is het goed...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:24

Als het paard laat merken dat hij 't niet meer waardeert/ of niet meer kan.
Dan wordt 't tijd daarvoor!