Lijnzaad zaadjes koken..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Lijnzaad zaadjes koken..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:41

Ik weet dat hier meer topic's over zijn geweest maar ik kan ze nu even niet vinden, vandaar dat ik een nieuwe open

Omdat mijn paard zo nu en dan zand eet wil ik haar lijnzaad zaadjes voeren om het zand in de maag enigzins weg te krijgen.
Nou weet ik dat deze zaadjes eerst gekookt moeten worden maar hoe lang?
En hoeveel moet ik voeren? Hoe lang moet ik hier mee door gaan?
Ik weet dat er ook kant en klare dingen op de markt zijn maar ik wil het nu een keer met lijnzaad zaadjes proberen omdat de hoeveelheid zand nu beperkt is, ze staat immers op stal en van de zomer koop ik weer de kant en klare dingen

maxxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:04

Je moet het koken totdat het een slijmerig papje is. Duurt ongeveer 10 minuten. Hoeveelheid is verschillend, zolang het goed gekookt is kan het geen kwaad

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:04

Na 20 minuten koken is het blauwzuurgas eruit. Ikzelf laat het altijd wat langer koken voor de zekerheid. Zorg dat het goed slijmerig is, want dat is werkzaam om het zand weg te nemen.
Om te kijken hoelang je moet doorvoeren zal ik gewoon elke week of meerdere malen een mestbal oplossen in water.
Ik deed altijd een heleboel maken, in een oude pan. Alle bekers uit de omgeving verzamelen en daar diepvrieszakjes in doen. Zodat je ze makkelijk vol kan scheppen. Tot slot direct de pan schoonmaken, want anders moet je uren op slijm schrobben! Gebruik tevens niet je moeders beste pan,want er kan verkleuring optreden!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:05

maxxie schreef:
Je moet het koken totdat het een slijmerig papje is. Duurt ongeveer 10 minuten. Hoeveelheid is verschillend, zolang het goed gekookt is kan het geen kwaad

Dit ligt aan de hoeveelheid water die je erbij doet. Wanneer je het door laat koken wanneer het slijmerig is, verdampt het water, waardoor de slijm ook minder wordt. 20 minuten koken. Zoek maar op blauwzuurgas op het internet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:12

Ik ga maar uit van wat Barvrouwke zegt, net ff wat specifieker dan totdat het 'slijmerig' wordt. Je kan natuurlijk ook lijnzaad-olie geven

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:14

Het gaat om de slijm, die neemt het zand mee. Olie zorgt alleen voor de glans. Dus werkt niet voor zandkoliekbestrijding.
Mocht je paard echt veel zand hebben, en is veel koliekerig dan adviseer ik je om sandclear ofzo te nemen. Deze brokjes vallen pas in de darmen uit elkaar tot een slijmerige substantie, terwijl lijnzaad dit voor de opname al is.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:29

Handig topic ,dit moest ik ook net weten

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:30

Ik kook het nu elke dag
Mijn paardje is er dol op
Je kookt het (ikke een half uur)
Let op: het kookt vrij gauw over, ik heb er ervaring mee, en je bent er niet blij mee, slijm over je kookplaat
Maar dan is het snot, slakkespoor, behangsellijm, net hoe je het wilt noemen

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:27

Hoe bereid je dit dan precies? Doe je er kokend water bij ofzo en wacht je dan tot het afgekoelt is?

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:32

Als ik het maak, kook ik eerst water in een pan en gooi dan een kopje lijnzaad erbij. (1 koffiekop op 3 liter)

Dan een half uurtje doorkoken (idd uitkijken voor overkoken, doet het heel snel).

Ik maak alleen altijd wel vers elke keer dat ik het geef. Volgens een vriendin van mij (die echt heel veel weet ) gaat het schimmelen als je het langer dan 6 uur bewaard.

Ze vinden het echt heel lekker bij mij, en ze glanzen ook tegen je op.