paardentrailer test?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn

paardentrailer test?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:34

Ik wil op termijn overstappen op een andere trailer.
Ik ben zelf helemaal gek van de Ifor Williams, degelijk en wat ik heel fijn vind, is dat je op concoursterrein de klep boven de voorlader open kan zetten. Paard staat veilig en kan toch bijna alles zien. Misschien dat hij dan ook minder gaat schrapen, dat is ook wel fijn voor mij en de buren op het veld.
Ik wil er ook erg graag een zadelkamer in, dan kom ik al op een 2 paards uit en dat was iets minder de bedoeling.

Maar er zijn natuurlijk veel meer merken met hun sterke en zwakke punten, en die wil ik zo graag weten, zodat ik goed beslagen ten ijs kom.

En zo'n simpele vergelijkingstest kan ik nou net niet vinden. Dat zegt niet over het feit of het er wel staat, daar ben ik mij volledig van bewust , maar wie steekt mij de helpende hand toe en wijst mij op zo'n (onafhankelijk natuurlijk) test?

Voor alle duidelijkheid, ik heb de bok zoekmachine geprobeerd.....

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:05

Ik heb geen verstand van trailers hoor, maar kan je niet een zadelkast in de trailer zetten?? Ik weet niet of dat past...

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:53

In de BIT van afgelopen keer of die keer daar voor staat een test... helaas heb ik hem uitgeleend... Misschien kan iemand anders je helpen! succes

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:57

Verplaatst naar VMR

pruyssen

Re: paardentrailer test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:26

Ik heb geen vergelijkingstest voor handen maar ik kan je wel het 1 en ander over trailers vertellen. Ik heb in het verleden beroepsmatig ongeveer 1500 trailermak gemaakt. Dit betrof veelal probleem / trauma paarden. Ik heb dus ongeveer net zoveel trailers gezien en heb hierdoor een goed beeld gekregen waar een trailer aan moet voldoen.

Ik begrijp dat jouw paard geen problemen heeft met trailerladen maar dat moet je ook zo zien te houden.

Een aantal aandachtspunten opmerkingen. (Doe er je voordeel mee)
- denk niet aan je zelf maar aan het paard bij aanschaf van een trailer.
- paarden staan het liefste op een stuk van 1 meter breed.
- zorg dat de trailer niet rammelt of piept.
- zorg voor een goede bodem
- zorg voor stangen die snel en gemakkelijk te plaatsen zijn.
- zorg voor een gedempte / geisoleerde bodem door rubber(matten)
- zorg voor een niet te steile oploop klep met anti slib rubber.
- zorg dat het paard voldoende ruimte tussen de voor en de achterstang heeft.

Ik heb gemerkt door de jaren heen dat het paard niet specifiek naar buiten hoeft te kijken als hij op de trailer staat te wachten. (ik zou het paard nooit te lang of onnodig laten wachten).
Ik heb gemerkt dat heel veel sensibele paardjes (arabieren, hoog in het bloed staande kwpn'ers) problemen hebben met trailers die piepen, tikken of andere vreemde geluiden maken. De IFOR trailers zijn super sterk maar maken wel rare geluiden. Veel van de sensibele paardjes die ik getraind heb liepen zonder problemen in bijv een brenderup maar met moeite in een IFOR.

Een zadelkamer is altijd handig maar als hierdoor het comfort van het paard in het gedrang komt dan zou ik het zadel en andere spullen gewoon in de auto leggen.

Ik wens je veel sterkte met de aanschaf van een trailer.
Ik heb hele goede ervaringen met
www.vanhooffaanhangwagens.nl uit drunen.

Groet
Conrad

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:26

Oke, bedankt. Ik ga het zeker meenemen in mijn zoektocht.

En onnodig wachten laat ik hem zeker niet, al was het alleen omdat hij zo'n herrie maakt en een poging doet om door de bodem te schrapen.
Dat is ook 1 van de (vele) redenen om geen ZZ-L te gaan starten, omdat ze dan vaak lang op de trailer moeten staan voor de 2e proef, en daar heeft hij het geduld niet voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:52

Hhhmm, dan heb ik een paard van gewapend beton gehad De laadklep is veel steiler dan de RVV toestaat (40gr waar de eis 30gr is) Een OM314-motor staat er niet bekend om zijn werk stilletjes te doen en een vrachtwagen van 30 jaar oud maakt per defenitie een hoop herrie. Toch moest ik altijd vlug zijn opdat het paard niet eerder boven was dan ik. Ook het paardje van mijn vriendin staat vlugger boven dan zijzelf.
Hoewel de statements die je aanvoerd op zich wel correct zijn, mis ik chauffeursrijstijl. Ik denk dat je die factor zeker niet moet uitvlakken, zeker bij wat gevoelige types.
Tot slot is een trailer een vervoersmiddel, geen stallingsplek, maar dat is dan mijn persoonlijke visie.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:15

Nogal lastig zo'n test... Alleen al omdat er in Nederland zoveel merken en modellen worden verkocht. Bovendien geeft een test een slecht beeld omdat de levensduur van de trailer niet vooraf bepaald kan worden. Slechte merken zijn er niet, wel hebben de meeste merken "instapmodellen". Dit zijn trailers die wat prijs betreft interessant zijn maar die niet bepaald uitblinken in levensduur en gebruiksgemak. Bovendien heeft iedereen verschillende wensen!

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:09

Ik ben ook alvast aan het uitkijken naar een trailer en heb aardig wat vergeleken al. Huur momenteel geregeld verschillende trailers. Ik heb echt geen heel groot paard ofzo, maar bij veel trailers komt hij met zijn oren tegen het plafond, dit zijn ook de trailers waar hij minder makkelijk op loopt. Verder heb ik er ook weleens een met een klep die een stukje inzakt als hij er de eerste pas opzet (ouder atec model), dan zijn we ookal tijd wat langer bezig met laden. Op een 1 3/4 trailer die vrij hoog is loopt hij zo op, merk daarvan is dacht ik wesco.
Ik wil zelf heel graag een trailer met aluminium bodem waar dan 15 jaar garantie op zit. Dit ben ik tot nu toe tegen gekomen bij de Henra en de Thiel. Beide te koop bij pierre kennis in Valkenswaard.
Henra heeft als voordeel dat ze goedkoper zijn en volgens mij vrij hoog. Een thiel weer dat de opbouw altijd polyester is (en dus langer meegaat), en qua prijs voor een polyester nog heel erg meevalt. Verder is de thiel trailer 1,5 p maar 520 kg, en kan met B-rijbewijs achter onze auto.
Ik denk dat ik als ik er daadwerkelijk een ga kopen (nog even sparen) gewoon vraag of ik ze even achter de auto mag hangen en er dan zelf in ga staan voor het geluid te horen. Als er iemand ervaring heeft met het geluid bij deze of andere trailermerken, hoor ik dat graag!

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:40

Na wat zoekwerk heeft mijn moeder laatst een Atec Starline deluxe aangeschaft. Is een 1,5 paards-trailer, en daar kon eventueel een zadelkast aangemaakt worden. Wij zijn tevreden met die trailer, en mijn paard heeft ook nog geen klachten

Elegance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:51

Emeraldo schreef:
Na wat zoekwerk heeft mijn moeder laatst een Atec Starline deluxe aangeschaft. Is een 1,5 paards-trailer, en daar kon eventueel een zadelkast aangemaakt worden. Wij zijn tevreden met die trailer, en mijn paard heeft ook nog geen klachten

zijn absoluut mooie trailers, en betaalbaar! Toch geen groene??

ryan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:22

ik heb ook een ifor williams en ik moet zeggen er komt nooit meer een andere trailer.
ik heb hem nu ongeveer een half jaar en heb nog niets aan de trailer kunnen ondekken wat ik niet super vind.
ik ben dus echt iforfan!!!

gr ryan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:36

Jasmijn schreef:
Oke, bedankt. Ik ga het zeker meenemen in mijn zoektocht.

En onnodig wachten laat ik hem zeker niet, al was het alleen omdat hij zo'n herrie maakt en een poging doet om door de bodem te schrapen.
Dat is ook 1 van de (vele) redenen om geen ZZ-L te gaan starten, omdat ze dan vaak lang op de trailer moeten staan voor de 2e proef, en daar heeft hij het geduld niet voor.

Nou, om om die reden geen ZZ-licht te gaan starten... Top dat je in de eerste plaats aan je paard denkt, hoor! Toch weet ik een simpele oplossing om toch wel ZZ-licht te kunnen gaan starten. Zeker in de zomerperiode goed te doen, namelijk paard gewoon tussendoor wat laten grazen, stukje wandelen aan de hand etc. Dan hoeft hij ook niet lang op de trailer te staan.

Edit op mijn off-topic reactie:

Wij hebben een Hotra Elegance (1 3/4 trailer). Deze is hoger en breder dan de gemiddelde 1,5 paards trailer en dat geeft veel voordelen voor paard en ruiter. Paarden lopen er door de ruimte makkelijk in (volgens mij zijn ze ook nog standaard wit van binnen). Verder kunnen ze hun hoofd niet snel stoten en volgens mij is de rubberen gietvloer standaard. Ook panieksluiting is aanwezig voor de voorstang.
Voordeel bij slecht weer is dat je in de trailer makkelijk kunt opzadelen (tenzij je een levensgevaarlijk paard o.i.d. hebt).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:47

Een lichte binnenkant is ook er belangrijk, evenals goede verlichting in de trailer bij het laden in het donker. Bij onze trailer zit de verlichting achterin, ideaal op donkere plekken bij het laden. Ook de ruimte voor de borst boom is belangrijk, zodat ze niet meteen met het hoofd aan de kant hoeven als je een langere trailer hebt.

Toen bij onze nieuwe trailer kochten hadden we op dat moment 2 kastelen, beide rond de 1.76 mtr. Voorheen stonden ze met zijn 2-en weleens in een 1 3/4 trailer van Henra, niet zo'n hoge kap, normale lengte. Ze stonden als haringen in een ton, maar ze lieten zich toch wel goed laden.

We hebben nu een Hotra Eforce, extra hoog en extra lang. De Hotra Elegance is de 1,5 paards uitvoering. Zie de post van CCCorine. Bevalt ons qua comfort, gebruikersgemak en paardvriendelijkheid perfect, maar wat degelijkheid aangaat laat hij voor ons te wensen over, ons grote paard is nogal een sloper op de trailer. Volgende trailer zal daarom waarschijnlijk een Blomert of een Böckmann worden. (heenweg niets aan de hand, maar meneer heeft haast om thuis te komen).

We wilden perse geen zadelkamer in de trailer, alleen maar onhandig als je twee paarden erin hebt staan, en je hebt de auto toch altijd al bij je

Helmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:41

Hoi!
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een 1,5 paards trailer.
Ik ben nu al wezen kijken naar een Atec Starline Diamond. Erg ruime trailer en het instapmodel is scherp gesprijst.
Nu ben ik vandaag nog wezen kijken voor een Böckmann 1,5 paards, de Uno. Deze hebben bij de dealers een hele aantrekkelijke aanbieding! (tot september)
Normaal is de trailer standaard 4880 aan advies prijs, nu 4250 euro. En het extra pakket met o.a. aluminium bodem, stootkussen, trapbescherming en beklede borststangen is normaal 880 euro en nu 550 euro. Of te wel, voor een normale aankoop prijs nu in incl alle fijne atributen.

Zelf vindt ik de standaard kleur van de Böckmann mooier, deze is antraciet of blauw met een zilvere kap. Wel heb ik het idee dat de Böckmann korter is, en ik heb een tuigergefokte paard. Toch geven de afmetingen tussen beide met 1 a 2 cm verschil aan. Wel is de Böckmann 5 cm smaller.
De Atec heeft ruime, grote ramen maar niet standaard voorzien van tralier. Groot nadeel!

Ik ga morgen nog even kijken voor een nieuwe frans merk, de Cheval Liberte. Zeer aantrekkelijk geprijsd.

Wat betreft de reactie over comfort voor het paard. Daar kijk ik juist naar!!
En ik denk aan veiligheid, zoals bijvoorbeeld al het laten plaatsen van een 3e remlicht.
Dit zijn nu enkele kleine kosten extra, maar straks mogelijk verplicht en dan heb ik het al.

Daarnaast is vooral de hoogte en de lengte voor mij van belang.
Een 2e handse vindt ik zelf vaak zo duur geprijsd nog, zeker wanneer je die particulier koopt. Ik ga nu eerst kijken naar diverse modellen en ga dan volgende week nog eens terug om testritjes te maken. Lijkt me handig samen te doen.

Verder kreeg ik advies over het letten op Alko assen etc, deze stabiliseren zich zelf bij enige slingeringen. Maarja, iedere trailer moet
via EEG normen worden afgeleverd. De Böckmann trailers hebben andere assen/vering.

Toch heb ik nog vragen over de schrokbrekers etc. Ik weet het nog niet zo goed... Wat is wel of niet noodzakelijk om goede wegligging en comfort voor zowel paard al rijder te creeren.
Iemand nog andere tips waar ik op moet letten, vooral technische dingen dan..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:39

Dit topic is al 3 jaar oud. Daarom hier een slotje.
Je kunt zelf een topic openen met je vragen :)