tips voor eerste keer vastzetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatie

tips voor eerste keer vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 13:45

ik heb een twenter (nou ja nu twee en een half) en ik wil graag rustig aan met hem beginnen. Meelopen doetie braaf, voetjes geven is geen enkel probleem, hoefsmid ook niet, echt heel rustig dier.
Maar nu wil ik hem toch leren om vast te staan. Hoe pak ik dat het best aan?

Leonie_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:48

Zo vast zetten dat je hem snel weer los kan maken.
En er natuurlijk bij blijven

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:57

een longeerlijn gebruiken. Die door het oog doen en zelf vasthouden zodat je mee kan geven wanneer hij dreigt te gaan hangen.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:45

En als ie gaat hangen zorgen dat iemand hem van achteren even helpt , zodat ie niet meer gaat hangen.
Erg irritant als een paard gaat hangen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:50

Ik zet ze aan twee kanten vast en dan gewoon op de stalgang met het touw rond de spijlen gedraaid (een keer per spijl en dan drie spijlen oid). Zo staan ze vast maar in geval van nood laat het touw wel los. Ik neem ook een koord dat ik snel los kan snijden just in case.
Bij een fokker waar ik vroeger kwam werd het als (gespeend)veulen al aangeleerd door ze vast te zetten met voeren. Met voer zijn ze toch minder geneigd om lastig te gaan doen.

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:53

Tja gewoon vastzetten en gewoon doen wat je normaal ook zou doen. Dus poesten en rommelen niets meer en niets minder. Prten helpt natuurlijk altijd. Hoe sneller je een bepaald ritme hebt hoe beter. Hoe paniekeriger en gespannen jij gaat doen hoe drukker en lastiger het paard wordt.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:56

Gebruik een lijn die lang genoeg is, zodat je kan meegeven als ie gaat hangen. Verder doen alsof er niets aan de hand is. Zet hem de eerste keer niet te lang vast, en bouw dit op, zo kan je paard eraan wennen. Als je paard het eenmaal eng vindt, is dit moeilijk eruit te krijgen, dus zorg vooral voor rust, en de eerste keer vastzetten niet te lang laten duren. Blijf ook in de buurt, dan heeft je paard minder redenen om weg te willen.

Famke_93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:58

En als ie gaat hangen NOOIT proberen hem los te trekken, want dan heb je kans dat ie achterover klapt en dan ga je zelf namelijk mee!

Zorg er gewoon voor dat hij goed vast staat met een knop die hij niet los kan trekken, en zorg dat ie aan iets stevigs vast staat wat hij ook niet mee kan trekken en waar hij met z'n hele gewicht aan kan hangen als hij dat gaat doen!

En voor de rest gewoon de dingen doen die je altijd met hem doet!

(P.S: Als ie gaat hangen, kan je hem beter van achteren laten schrikken want dan springt hij als het goed is gelijk weer naar voren!)

SUCCES

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:49

angela88 schreef:
Gebruik een lijn die lang genoeg is, zodat je kan meegeven als ie gaat hangen. Verder doen alsof er niets aan de hand is. Zet hem de eerste keer niet te lang vast, en bouw dit op, zo kan je paard eraan wennen. Als je paard het eenmaal eng vindt, is dit moeilijk eruit te krijgen, dus zorg vooral voor rust, en de eerste keer vastzetten niet te lang laten duren. Blijf ook in de buurt, dan heeft je paard minder redenen om weg te willen.

Heb liever dat hij een keer gaat hangen en dan weet hoe het zit dan. Een te lang touw neemt zodat ze teveel gaan draaien. Ik zet mijn paarden altijd vrij kort ook toen ze het nog moesten leren. Hoe langer hoe meer ze gaan draaien en niet opletten.

aub GEEN ETEN geven erbij qworden ze vervelend van. Vaststaan betekend vaak dat je aan het poesten bent. Als een dier aan het eten is houden ze vaak de rest niet in de gaten met alle gevolgen van dien.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:58

Prisca schreef:
aub GEEN ETEN geven erbij qworden ze vervelend van. Vaststaan betekend vaak dat je aan het poesten bent. Als een dier aan het eten is houden ze vaak de rest niet in de gaten met alle gevolgen van dien.

Ik bedoel niet tijdens het poetsen, maar gewoon op stal, voor je gaat voeren vastzetten en later weer losmaken.

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:02

Dat ook niet geeft afleiding en je wil juist dat ze op jou letten.

Paarden gaan vaak blind voor het voer en je hebt dan de kans dat ze zo over je heen lopen.

Eten doen ze op stal voor of na het trainen en werken. Zie helaas veel nare dingen gebeuren omdat mensen hun paarden contineu eten moeten geven. Mijn oude paard was daar zo'n geval van hij ging bijten als hij zijn zin niet kreeg.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:35

vastzetten met een veiligheidsknoop zodat als ie panikeert je direct zijn touw kan losmaken.

OemmiejO

Re: tips voor eerste keer vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:18

Alles is al gezegd. Ennn.. BELONEN

besita

Re: tips voor eerste keer vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:28

ik doe gewoon twee halsters aan en vastzetten aan twee kanten ,als ie dan een keer gaat hangen gaan de halsters niet kapot en denken ze niet van joepie als ik ga hangen ben ik los want dan blijven ze maar proberen. Ik leer ze wel al vanaf veulen vast te staan ,is makkelijk met bekappen of als de veearts moet komen ,of zelfs eens te borstelen ,pootjes douchen ...Jong geleerd is oud gedaan ,hoe kleiner ze zijn hoe minder sterk ze zijn om te gaan hangen en ik heb met geen enkel paard problemen met vaststaan

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:34

Wat ik met mijn 2 jarige heb gedaan is vast gezet en zeker niet aan een te lang touw want als ze dan gaan hangen kunnen ze veel makkelijker onderuit gaan en het als ze dan terug springen is de afstand groot en komen ze met meer vaart tegen de muur.
Ook moet je heel goed oppassen dat hij niet met zijn hoofd onder het touw kan komen.
Toen die van mij ging hangen wat veel jonge paarden natuurlijk doen om uit te proberen heb ik hem gewoon laten gaan eerst maar eens kijken hoe hij het zelf oplost zolang je maar een stevig halster en goed touw gebruikt. Vaak als ze merken dat ze niet los kunnen geven ze het op. De paar keer daarna heeft ie gewoon een schop onder z'n kont gehad en een flinke brul omdat meneer zich duidelijk aanstelde nu is dit per paard verschillend een angsthaas moet je met veel meer geduld benaderen.

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:23

Wij hebben hiervoor een speciaal halter laten maken wat niet kapot kan.
Die het willen proberen het 2 keer, en dan doen ze het nooit weer

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:32

het is niet zozeer het leren vaststaan maar het leren loskomen van druk. Dus als je paard druk voelt moet ie daarvan los leren komen. Vaststaan genereert druk als ie aan het touw gaat trekken en dan moet ie dus al geleerd hebben dat ie van die druk af moet en niet gaan hangen.
ik heb het mijn veulen geleerd door in de stal het touw door de spijlen te doen en dan zelf het uiteinde vast te houden en wat druk te vragen en daardoor kwam ze naar voren en dan valt gelijk de druk weg, als ze dat goed kunnen zouden ze in principe ook moeten kunnen vaststaan.

corlieske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:55

de man van onze verzorgpony's heeft het veulen vastgemaakt aan het hek en hem laten trekken en wild laten doen, na een paar minuutjes werd ie rustig en kon hij gewoon vast staan aan het hek zonder zich druk te maken.
nu is het veulen inmiddels 1 jaar en het gaat heel erg goed, hij is niet bang ofzo als ie vaststaat.
ik en mijn vriendin waren het eigenlijk niet eens met deze methode omdat we het zielig vonden maar het is wel een leerzame methode voor je pony.

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:34

Hm besef wel met vast laten staan en wild laten doen dat je onherstelbare schade in de nek kunt veroorzaken...

Wat ook kan is een strotouwtje vastknopen en daar je paard aan vastzetten, als er dan echt heel grote paniek is breekt dat vanzelf.
Maar idd eerst eens vasthouden, dan eens vastzetten, dan iets langer...

corlieske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:45

daar had ik eigenlijk niet over na gedacht, bedankt pauline,ik zal het er met die man overhebben..