Zomervacht na scheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Zomervacht na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:37

Ik heb Hieke dit winter voor het eerst geschoren. Ik heb weleens gehoord dat paarden anders in de zomervacht komen.
Hebben jullie hafs dit ook? Of is het onzin?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:19

Ik heb geen Haf, maar ik zag geen verschil in zomervacht. Op welke manier 'anders' zouden ze hun zomervacht krijgen dan?

ArabStables

Re: Zomervacht na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:52

Is onzin, paarden die 's winters geschoren worden komen weer netjes in hun zomervacht. Ken ook genoeg paarden die in de zomer geschoren worden, trouwens.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 13:53

Ow, ik zeg hierboven haflingers. Maar bedoel gewoon alle paarden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:09

Onze pony's (New Forest) kregen geen mooie zomervacht nadat ze geschoren waren. We hebben het 2 jaar gedaan, maar nu nóoit meer. Dan maar wat extra werk.
De zomervacht was doffer, korter, kortom niet mooi en zag er niet gezond uit.

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:13

hmmm...ik heb nooit problemen gehad na het scheren...In de zomer glimt hij nog steeds als een spiegeltje

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:15

Meestal geeft het geen verschil inde zomervacht. Een enkele keer zou het wel kunnen maar bij een paard met een goede gezonde vacht zou je geen verschil moeten zien.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:43

Er is normaal gesproken geen verschil tussen zomervachten van geschoren en niet-geschoren paarden.
Wat wel kan is dat een paard pas geschoren wordt bij het aanmaken van de zomervacht, dan kan het een beetje stekelig worden.
Ook kan een paard het toch na het scheren iets te koud gehad hebben en alle energie in haargroei gestoken hebben, dit resulteert ook in een doffe stekelige vacht.Soms kan een paard ook daardoor een tekort krijgen omdat het alles inzet op haargroei, vitamine-kuurtje erin..

Normaal gesproken zie ik echter geen verschil, scheer de mijne 3x per seizoen en glimt als een kwartje in de zomer!!

afwasborstel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:47

Meestal komen paarden die later in de winter geschoren zijn (bijvoorbeeld als je je paard 2 x in de winter moet scheren) iets later in hun zomervacht. Maar uiteindelijk is de vacht net zo mooi als dat je je paard niet scheert.

Dit verschilt natuurlijk wel per paard/pony.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:26

Nooit problemen gehad na het scheren. 2 jaar geleden zelfs 2 x gescoren: Oktober+December..
Niks aan de hand..
Ligt ook aan het paard denk ik..