Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
chaai schreef:Bij zemelen ligt de calcium/fosfor verhouding verkeerd. Een ideale verhouding voor het dieet van je paard zou zijn 2:1, dus 2 delen calcium tegenover 1 deel fosfor. Bij zemelen is deze verhouding ongeveer 1.5:11.8.
Je zegt dat je paard 8 weken op staprust staat, ik neem aan dat dit dieet dus ook voor 8 weken geldt? Voor zover ik weet kan het dan geen kwaad om wat meer zemelen te voeren, en omdat je ook veel goed hooi voert lijkt het me al helemaal geen probleem. (Teveel) zemelen voeren geeft pas problemen op de lange termijn, dus als het standaard in de verkeerde verhouding in het dieet van je paard is opgenomen. Ik zou me dus niet al te druk maken, je paard moet toch zijn meds binnenkrijgen en dan zijn zemelen erg handig.
En als je toch nog twijfelt, geef zijn meds op een boterham met appelstroop. Of voer lucerne (bijv van Hartog) bij, dat trekt de verhouding weer een beetje recht
). 

Marijn4045 schreef:Welk verschil? Hij krijgt altijd al zemelen, dus daar zit geen verschil in. Het enige dat ik aanpas is dat hij minder krachtvoer en meer hooi krijgt. Of klan een paard spier- en hoefbevangenheid krijgen door een teveel aan fosfor?
Uiteraard geef ik de zemelen niet droog.
Blue_Star schreef:Marijn,
Ik zat/zit net in dezelfde situatie als jou,alleen,mijn verzorgpaard sta al 3maanden op stal ipv 8weken
Toch hebben ze me afgeraden zemelen te voeren,het verschil is gewoonweg té groot.Je riskeert dan spier en hoefbevangenheid.
Ineke2 schreef:Blue_Star schreef:Marijn,
Ik zat/zit net in dezelfde situatie als jou,alleen,mijn verzorgpaard sta al 3maanden op stal ipv 8weken
Toch hebben ze me afgeraden zemelen te voeren,het verschil is gewoonweg té groot.Je riskeert dan spier en hoefbevangenheid.
Dat is wel erg overdreven hoor... een paard bij mij op stal is ernstig hoefbevangen en juist die krijgt een bakje zemelen (met medicijnen) in plaats van bix.
Daarbij wel een portie oud hooi.
Dit is door de VA aangeraden. Je moet gewoon niet teveel ervan geven. 1 schep per dag voor een gemiddeld paard is niet teveel, wel voor een pony.
Blue_Star schreef:Ohja,vergeet niet dat je zemelen niet droog mag voeren he?(ik weet niet of je dat al doet maar wou het even zeggen)Als je dit doet heb je grote kans op kolieken en/of maagbloedingen aangezien de zemelen dan het maagsap 'gebruiken'.
Dus als je bv 1schep zemelen gebruikt moet je zeker 5l water nemen

kimmie261 schreef:zo dan,heel vroeger,toen mijn oude paard nog leefde,kreeg dat beest wel 5 scheppen zemelen op een dag gemengt met een kilo maismeel en biks...elke dag 2x..beest was niet vet te krijgen,en zou zo dik worden.
ik ben hem gaan verzorgen,toen was hij rond de 20 jaar oud,hij heeft dit dieet ruim 8 jaar gehad,nooit wat bij gezien dat er iets niet klopte of niet goed ging...zag er voor 28 jaar,gewoon netjes uit,hij is overleden aan en gedraaide darm(ingeslapen),midden in augustus op de wei,dus in een periode dat hij alleen maar gras at...
lijkt me erg overdreven als ik zie hoe voorzichtig mensen hier met een beetje zemelen zijn.
er staat hier overigens een paard wat energie arm voer krijgt,dit halen ze speciaal bij een voerage zaak,dat bestaat echt 99% uit zemelen,daarnaast hier een daar een korrel biks.Op de zak staat dat paarden hiervan 3 kilo op een dag mogen,wordt zelfs niet nat gemaakt,omdat het licht vochtig is...
En over de risico's van roken hoef ik denk ik niet te beginnen..
eerst maar eens ingeloot worden