Hoe zat het ook alweer met zemelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Hoe zat het ook alweer met zemelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:43

Tjalko staat de komende 8 weken op staprust. Zijn hoeven worden morgen zodanig gecorrigeerd dat hij 8 weken lang 3 keer per dag een half uur mag stappen en verder niet.

Ik heb hem nu van in totaal 4 kilo krachtvoer, teruggezet naar 1 kilo. Daarnaast krijgt hij 2 keer per dag een bakje zamelen met daardoor zijn pijnstillers (buut). Ik denk dat hij per dag een maatschep zemelen (droog gemeten) krijgt. Hij krijgt ook een behoorlijke hoeveelheid goed hooi.

Ik meen me te herinneren dat een te grote hoeveelheid zemelen ten opzichte van het krachtvoer niet goed is voor het paard, maar hoe zit dat precies? Wat kunnen de gevolgen zijn en wat kan ik ertegen doen? Geldt dat ook voor een beperkte periode?

Pipi

Re: Hoe zat het ook alweer met zemelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:12

Hey Marijn,waarom worden Tjal z'n voeten gecorrigeerd? Mag uiteraard ook per pb
Ik heb het toen aan een op stal zijnde da gevraagd hoe dat zat met die zemelen.
Volgens hem kon het geen kwaad als je je paard per dag een schep zemelen geeft,zeker niet als hij er gewoon voer naast krijgt.
Het gaat pas kalk afbreken als je paard alleen maar zemelen krijgt en dan echt kilo's.
Dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken.
Sterkte met Tjallie en de 8 weken stappen!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:25

Bij zemelen ligt de calcium/fosfor verhouding verkeerd. Een ideale verhouding voor het dieet van je paard zou zijn 2:1, dus 2 delen calcium tegenover 1 deel fosfor. Bij zemelen is deze verhouding ongeveer 1.5:11.8.

Je zegt dat je paard 8 weken op staprust staat, ik neem aan dat dit dieet dus ook voor 8 weken geldt? Voor zover ik weet kan het dan geen kwaad om wat meer zemelen te voeren, en omdat je ook veel goed hooi voert lijkt het me al helemaal geen probleem. (Teveel) zemelen voeren geeft pas problemen op de lange termijn, dus als het standaard in de verkeerde verhouding in het dieet van je paard is opgenomen. Ik zou me dus niet al te druk maken, je paard moet toch zijn meds binnenkrijgen en dan zijn zemelen erg handig.

En als je toch nog twijfelt, geef zijn meds op een boterham met appelstroop. Of voer lucerne (bijv van Hartog) bij, dat trekt de verhouding weer een beetje recht

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:29

chaai schreef:
Bij zemelen ligt de calcium/fosfor verhouding verkeerd. Een ideale verhouding voor het dieet van je paard zou zijn 2:1, dus 2 delen calcium tegenover 1 deel fosfor. Bij zemelen is deze verhouding ongeveer 1.5:11.8.

Je zegt dat je paard 8 weken op staprust staat, ik neem aan dat dit dieet dus ook voor 8 weken geldt? Voor zover ik weet kan het dan geen kwaad om wat meer zemelen te voeren, en omdat je ook veel goed hooi voert lijkt het me al helemaal geen probleem. (Teveel) zemelen voeren geeft pas problemen op de lange termijn, dus als het standaard in de verkeerde verhouding in het dieet van je paard is opgenomen. Ik zou me dus niet al te druk maken, je paard moet toch zijn meds binnenkrijgen en dan zijn zemelen erg handig.

En als je toch nog twijfelt, geef zijn meds op een boterham met appelstroop. Of voer lucerne (bijv van Hartog) bij, dat trekt de verhouding weer een beetje recht

Dank je, dit is het stukje info dat ik zocht. Ik vind het fijn om zemelen te voeren omdat het vult, de darmwerking helpt en het handig is om in bakjes klaar te zetten voor het personeel van stal (die kan ik niet vragen met appelstroop te gaan stoeien ).

Ik geef altijd wel een grote maatschep zemelen per dag, maar dan krijgt hij er 4 kilo brok naast. Hoe zit het dan met de verhoudingen?

@Paola: ik zal vandaag of morgen een PB sturen met het hele verhaal.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:37

Ik zou hem extra ruwvoer geven tov normaal; dan heeft hij meer te knabbelen en ook dat vult heel goed. Verder kan je nog wat wortels en evt. wat fruit geven.

Byron15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:42

Hoe het zit met de zemelen weet ik niet.
Maar in ieder geval veel succes gewenst met zijn hoeven.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:03

Marijn,
Ik zat/zit net in dezelfde situatie als jou,alleen,mijn verzorgpaard sta al 3maanden op stal ipv 8weken
Toch hebben ze me afgeraden zemelen te voeren,het verschil is gewoonweg té groot.Je riskeert dan spier en hoefbevangenheid.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:05

Ohja,vergeet niet dat je zemelen niet droog mag voeren he?(ik weet niet of je dat al doet maar wou het even zeggen)Als je dit doet heb je grote kans op kolieken en/of maagbloedingen aangezien de zemelen dan het maagsap 'gebruiken'.
Dus als je bv 1schep zemelen gebruikt moet je zeker 5l water nemen

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 14:06

Welk verschil? Hij krijgt altijd al zemelen, dus daar zit geen verschil in. Het enige dat ik aanpas is dat hij minder krachtvoer en meer hooi krijgt. Of klan een paard spier- en hoefbevangenheid krijgen door een teveel aan fosfor?

Uiteraard geef ik de zemelen niet droog.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:21

Marijn4045 schreef:
Welk verschil? Hij krijgt altijd al zemelen, dus daar zit geen verschil in. Het enige dat ik aanpas is dat hij minder krachtvoer en meer hooi krijgt. Of klan een paard spier- en hoefbevangenheid krijgen door een teveel aan fosfor?

Uiteraard geef ik de zemelen niet droog.

Het verschil in de calcium/fosfor verhouding,een paard kan die problemen krijgen door de zemelen,als je het geeft tijdens de arbeid kan het geen kwaad,wél als het paard lange tijd boxrust heeft
Laatst bijgewerkt door Armaris op 28-12-05 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 14:23

Hij heeft geen boxrust, hij stapt 1 uur tot anderhalf uur per dag.

Ik ben morgen WEER op de kliniek, ik zal het wel eens goed navragen bij mijn VA.

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:26

Blue_Star schreef:
Marijn,
Ik zat/zit net in dezelfde situatie als jou,alleen,mijn verzorgpaard sta al 3maanden op stal ipv 8weken
Toch hebben ze me afgeraden zemelen te voeren,het verschil is gewoonweg té groot.Je riskeert dan spier en hoefbevangenheid.

Dat is wel erg overdreven hoor... een paard bij mij op stal is ernstig hoefbevangen en juist die krijgt een bakje zemelen (met medicijnen) in plaats van bix.

Daarbij wel een portie oud hooi.

Dit is door de VA aangeraden. Je moet gewoon niet teveel ervan geven. 1 schep per dag voor een gemiddeld paard is niet teveel, wel voor een pony.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:48

Ineke2 schreef:
Blue_Star schreef:
Marijn,

Dat is wel erg overdreven hoor... een paard bij mij op stal is ernstig hoefbevangen en juist die krijgt een bakje zemelen (met medicijnen) in plaats van bix.

Daarbij wel een portie oud hooi.

Dit is door de VA aangeraden. Je moet gewoon niet teveel ervan geven. 1 schep per dag voor een gemiddeld paard is niet teveel, wel voor een pony.

Nou,ik zeg wat ze mij hier op bokt hebben gezegd,
heb ik ook gehoord van een deskundige

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:02

Blue_Star schreef:
Ohja,vergeet niet dat je zemelen niet droog mag voeren he?(ik weet niet of je dat al doet maar wou het even zeggen)Als je dit doet heb je grote kans op kolieken en/of maagbloedingen aangezien de zemelen dan het maagsap 'gebruiken'.
Dus als je bv 1schep zemelen gebruikt moet je zeker 5l water nemen

5 liter op 1 schep zemelen? Dan krijg je wel een hele natte drekkige knoeiboel!

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:02

dit ging even fout.. 2x

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:48

zo dan,heel vroeger,toen mijn oude paard nog leefde,kreeg dat beest wel 5 scheppen zemelen op een dag gemengt met een kilo maismeel en biks...elke dag 2x..beest was niet vet te krijgen,en zou zo dik worden.

ik ben hem gaan verzorgen,toen was hij rond de 20 jaar oud,hij heeft dit dieet ruim 8 jaar gehad,nooit wat bij gezien dat er iets niet klopte of niet goed ging...zag er voor 28 jaar,gewoon netjes uit,hij is overleden aan en gedraaide darm(ingeslapen),midden in augustus op de wei,dus in een periode dat hij alleen maar gras at...

lijkt me erg overdreven als ik zie hoe voorzichtig mensen hier met een beetje zemelen zijn.

er staat hier overigens een paard wat energie arm voer krijgt,dit halen ze speciaal bij een voerage zaak,dat bestaat echt 99% uit zemelen,daarnaast hier een daar een korrel biks.Op de zak staat dat paarden hiervan 3 kilo op een dag mogen,wordt zelfs niet nat gemaakt,omdat het licht vochtig is...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:02

Ik zeg enkel wat ze mij hebben aangeraden
Ik vind droog zemelen levensgevaarlijk
Ze hebben me zelfs op bokt aangeraden voldoende water bij te voegen

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:08

Ik zou je paardje gewoon lekker op de voederbieten, winterpenen oid zetten ipv zemelen. Van arme zemelen worden ze mager en somige paarden kunnen er kolikerig van worden (dit is wat ze mijn in utrecht hebben verteld na de operatie van ro)

Ook met hooi moet je uitkijken. Arm hooi kan zeker geen kwaat maar rijkhooi uit de eerste snede kan voor eiwitoverschot zorgen met alle gevolgen van dien. Welk merk en soort krachtvoer hebben jullie? Anders zou je de leverancier kunnen bellen en die op goede tips vragen!

Ik ben vorige week bij Treurniet langs geweest om advies in te winnen voor Ro, omdat die naturlijk ook meer stil staat dan werktl Hij raade me aan om minder hooi te voeren en hem op 1 kg krachtvoer te zetten. Hiervan zal die niet invallen omdat die niets doet, als ik toch iets wil bijvoeren kan ik hetbeste penen geven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:56

kimmie261 schreef:
zo dan,heel vroeger,toen mijn oude paard nog leefde,kreeg dat beest wel 5 scheppen zemelen op een dag gemengt met een kilo maismeel en biks...elke dag 2x..beest was niet vet te krijgen,en zou zo dik worden.

ik ben hem gaan verzorgen,toen was hij rond de 20 jaar oud,hij heeft dit dieet ruim 8 jaar gehad,nooit wat bij gezien dat er iets niet klopte of niet goed ging...zag er voor 28 jaar,gewoon netjes uit,hij is overleden aan en gedraaide darm(ingeslapen),midden in augustus op de wei,dus in een periode dat hij alleen maar gras at...

lijkt me erg overdreven als ik zie hoe voorzichtig mensen hier met een beetje zemelen zijn.

er staat hier overigens een paard wat energie arm voer krijgt,dit halen ze speciaal bij een voerage zaak,dat bestaat echt 99% uit zemelen,daarnaast hier een daar een korrel biks.Op de zak staat dat paarden hiervan 3 kilo op een dag mogen,wordt zelfs niet nat gemaakt,omdat het licht vochtig is...

Er zijn ook mensen die 90 worden terwijl ze hun hele leven gerookt hebben En over de risico's van roken hoef ik denk ik niet te beginnen..

@marijn4045, als je even plaatst/pbt welk merk en type brokken je voert, kan ik wel even voor je opzoeken hoe het zit met de verhoudingen van het krachtvoer. Voor het totaalplaatje moet ik ook weten wat voor en hoeveel ruwvoer er bij komt kijken. Maar nogmaals, pin je hier niet op vast, ik ben (nog) geen DA eerst maar eens ingeloot worden

Tes82

Re: Hoe zat het ook alweer met zemelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:58

Zemelen voeren is niet zo'n ramp, maar bij teveel aan zemelen verstoor je de kalk / fosfor verhouding

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:54

nou ja,wat ik er meer mee bedoel is als je een korte periode mss net een handje teveel voert dat het niet rampzalig is....