wat zijn de kosten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa

wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 22:39

ja, weer zo'n topic.
maar ik kon niks vinden met de zoekmachine.
er zijn al veel topic's over.

maar mijn vraag..
wat zijn de kosten als je een paard thuis stalt?
dus mestafvoer? eten? stroom?

xxx

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:56

Heb je geen weiland of paddock? Er eentje huren kost vanaf €25,00 tot zo'n €100,00 poer maand afhankelijk van waar je woont.
Wat je met stroom bedoelt is me volkomen onduidelijk, prikklok met accu kost boven de €100,00 maar gaat een heel seizoen mee.
Eten minstens 1 pak hooi per week, kosten moet je bij de fouragehandel navragen, dat verschilt ook van plaats tot plaats. Verder brok, kosten tussen de €6,00 en €8,00 per zak, meusli, kruiden, peen.. Maar dat zijn "de kosten"niet.
Wat paarden duur maakt is de opleiding en de wedstrijden. Ga maar na: Auto, trailer, bak,les, rijvereniging, startkaart, inschrijfgeld, uitrusting.
Dat kost gewoon 1000den euro's per jaar!

Anoniem

Re: wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:36

Jeetje, wat een vraag, es denken, even terugrekenen naar 1 paard, ik rond het wel af naar ronde bedragen allemaal Ik heb trouwens gewoon pony’s (haflinger + tinker) dus die staan niet bijzonder hoog in het krachtvoer maar wel in ruwvoer. Ook voer ik graszaadhooi, dat is wat goedkoper dan weidehooi doorgaans.

Hooi, 4000 kg = 500 euro
Brok, 15 zakken per jaar (1 kg brok per dag) = 115,00 euro.
Hoefsmid, 7 x per jaar, bekappen = 150,00 euro, beslaan = 500,00 euro.
Wormkuren = 100,00 euro
DA-bezoek + 2 x per jaar enten = 80,00 per jaar (ook voorrijkosten)

Stro krijg ik van mijn vader en kan eigenlijk me de prijs per ton niet voor me halen, dus dat moet je even zelf uitrekenen. Of zaagsel oid als je dat gaat gebruiken.

Dit is dus al zo’n 1300 euro per jaar. Dan moet je nog mestafvoer regelen (gaat voor mij mee met de koeienmest en via de loonwerker en wordt als bedrijfskosten gerekend. Verder hangt het van de situatie af, hekken, palen, lint en isolatoren moet je even narekenen hoeveel je ervan nodig hebt, om af te zetten, en dan zo uitrekenen. Dit zijn echt hoge kosten. Ga maar richting de 1000-1500 denken als je alles nog moet organiseren. Zeker hekken en palen zijn duur, lint of draad valt op zich nog mee.

Daarnaast moet je nog emmers, waterbakken, speciekuipen, gereedschap, kruiwagens, automatische drinkbakjes, haken en steunen aanschaffen. Reken hier ook maar minimaal voor 300 euro op. Dit zijn vooral de eerste kosten, en die zijn echt gigantisch hoog, daarna zijn het meer onderhoud- en vervangkosten

Water en elektriciteitverbruik kan ik niet oplepelen, we hebben ze aan huis staan, ook gaat de stroom op dat van het huis, dus valt niet te scheiden.

Ik zal ongetwijfeld wel een hoop vergeten, maar hopelijk heb je hier wat aan

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:42

heel erg bedankt!
heb er veel aan!