paarden snachts aangebonden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

paarden snachts aangebonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 22:12

stel nu
je hebt 3 paarden,
2 van 2.5 jaar en een drachtige merrie van 9
je wil ze snachts op stal houden, maar hebt enkel beschikking van een stal dat niet goed af te sluiten is
die stal is 6*14 (ongeveer)
een oude koeienstal, dus nog met de koeienstanden erin.
de paarden moeten snachts naar binnen, maar kunnen dus niet los wegens geen deftige deur,
ze moeten ook apart hun voeder krijgen omdat er anders gevechten losbreken
de enige oplossing is dus aanbinden
ieder paard heeft een ketting van 1 meter lang, stro om op te liggen, en kan ruim heen en weer bewegen (er zijn dus geen stand wanden aanwezig
de oudste merrie staat aan de ene kant, de andere 2 langs de andere kant.
ze kunnen elkaar dus niet platdrukken.
ze staan er van savonds een uur of 6 tot smorgens een uur of 9 in.
wat vinden jullie hiervan, zou het jullie keuze zijn in deze situatie?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:30

Ik kan het me maar moeilijk voorstellen dat het niet met eenvoudige middelen voor elkaar te krijgen is dat je die stal toch afsluit. Dat zou ik echt proberen te regelen. Een loopstal van 6 bij 14 is toch geweldig?

Je zou ze dan wel even vast kunnen zetten tijdens het voeren en ze daarna bij elkaar loslaten (als het in de wei samen ook goed gaat).

kris_

Re: paarden snachts aangebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:32

absoluut niet. sorry maar klinkt als mishandeling
In zo een grote stal kunnen ze toch perfect los staan? Een deur kan geen excuus zijn vind ik. Waarom maakt men dan geen deur? Simpel en niet duur...
En dat ze bekvechten voor rangorde... tja, dat is toch natuurlijk. Geef voer op verschillende plaatsen. In elke hoek, dan zit er minstans 6 meter tussen....
Wist trouwens niet dat aanbinden nog gebeurd... Mijn paarden staan nooit langer dan 10 minuten aangebonden (als ze gezadeld worden). Dat is toch puur stressen voor die paarden?

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:33

Ik zou nooit mijn paarden onbewaakt vastbinden! Er is toch vast wel een mogelijkheid er een fatsoenlijke stal van te maken en ze apart te voeren? Anders maak je er drie aparte boxen van?

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:40

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-03-22 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:44

Ik vind het zelf niet zo heel erg ernstig ik ken nog wel een paar paarden zie vastgebonden staan. Als het niet anders kan. Ze slapen snachts toch dan gaan ze echt een een halve marahton lopen?! En ze raken er vast wel aangewend

fen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:46

Japke_Z schreef:
vivanes schreef:
Anders maak je er drie aparte boxen van?

weet je wat dat kost????? wij laten drie nieuwe boxen zetten, goedkoopste mogelijkheid, zo veel mogelijk doe-het-zelfen: drie en een half duizend pleuries!!! Dat heeft nou eenmaal niet iedereen zo voor het grijpen!

Maar is het echt niet mogelijk om er een goede deur oid in te zetten? Anders zorgen dat ze er geen lange uren in staan en zorgen dat ze niet met een been over het ketting kunnen komen. Ze zullen er echt niet dood aan gaan, maar een box is prettiger voor ze.....

Met een paar stevige balken en goeie nagels heb je gauw een afscheiding, dat hoeft heus niet zo duur te zijn.

Nonnie1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:13

Ik vind ook dat de paarden vastgebonden kunnen staan! Zorg alleen dat ze zichzelf echrt niet kunnen verwonden! Je moet eens weten hoeveel paarden er vast staan en dan in een stand van 1 meter breed waar ze net inpassen en dan ook nog eens de hele dag! En het is toch alleen voor 's nachts?? Nou ja ik vind dat dat gewoon kan!!
Kuss, Manon

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:18

Het zou mijn keuze niet zijn. Maar als je het toch op deze manier wil doen, zorg dan dat aan het uiteinde van het touw een gewicht hangt (niet té zwaar ) zodat het touw nooit in een boogje kan hangen. Dat lijkt me al wat veiliger.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:24

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-03-22 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:29

Het lijkt mij heel gevaarlijk ze aangebonden laten staan.
Kan je ze niet samen loslaten in de stal en met wat linten de openingen afzetten.
Ik zou ze nooit en te nimmer niet vastbinden.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:32

Is het een uitloopstal?

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:35

Japke_Z schreef:
weet je wat dat kost????? wij laten drie nieuwe boxen zetten, goedkoopste mogelijkheid,

Sorry? als jij in je geheel 3 nieuwe boxen zelf maakt, ben je geen 3.500,- pleuries kwijt hoor. je kan een extra dikke wand neer kunnen plaatsen van goed dik hout, daarna zelf een hooiruif maken, water voorziening plaatsen, al zijn het maar tonnen, en danhang voerbakken? dan heb je het toch ook goed voor elkaar?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:02

Het lijkt me helemaal niets.....een ketting al niet want als er iets gebeurt breekt die niet, lijkt mij dat bij een meter ze er ook in kunnen gaan staan als die in een boog hangt en ze zijn wat aan het schrapen of doen.

Als je gewoon wat oud hout koopt kan je ook afscheidingen maken en dat hoeft allemaal niet zo duur, het wordt meestal pas duur als het woord paard er op staat.

Waarom laat je het anders niet gewoon als inloopstal?
genoeg paarden die het nog steeds geweldig vinden buiten te banjeren.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:07

Ik heb 1 keer mijn paard vastgebonden toen we een strandrit maakte, en we ergens iets gingen drinken waar je je paard vast kon binden. Ook geen standwanden aanwezig, maar wel ruimte tussen de paarden in.. Dat vond ik al doodeng, laat staan 'snachts en dan voor zolang.. Nee, ik zou dat NOOIT doen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:23

Pffff... Het idee alleen al dat een paard zich laat vallen en dan de hele nacht ligt te vechten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 07:45

ze staan toch gewoon op een stand dan??
alleen zonder tussenschot en met voldoende ruimte aan de zijkanten?

niks mis mee dacht ik, alleen zou ik geen meter lange ketting nemen, risico dat ze er met de benen overheen komen is te groot.

dan zo kort vastzetten dat ze niet met de benen er overheen kunnen.
waar ik vroeger de paarden verzorgde stonden ze ook zo,maar die stonden kort, we hadden namelijk wel es eentje die met de voorbenen met de ketting in de knoop zat, dus vandaar korter vastgezet.
en inderdaad ene klos aan het uiteinde van het touw kan heel goed, ik heb t wel zo op maneges gezien.

ze hebben zelfs meer ruimte dan in een stand omdat ze vrij heen en weer kunnen bewegen..

je kunt eventueel op een sloop kijken voor houtafval of bij de gemeente, die hebben nog wel es platen over die je dan eventueel ertussen kunt maken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:10

zelf zou ik het nooit doen..veel te gevaarlijk
maar qua bewegings ruimte maakt het voor het paard niet zo heel veel uit.. vooral als ze overdag de hele dag buiten lopen... is het geen ramp voor ze..de meeste boxen zijn ook maar 3 bij 3 meter
het verschil alleen is dat ze niet of moeilijk plat kunnen liggen

jammer dat je geen boxen kan maken
vast staan is onnatuurlijk voor paarden en het kan gevaarlijke situatie's opleveren
zeker als (jonge) paarden er nog aan moeten wennen kunnen er ongelukken gebeuren
maar dat is een keuze die je zelf moet maken

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:17

de paarden zijn het wle gewend, ze staan netjes stil.
van de kettingen die breken: het ouwde paard staat vast met ene lederen halster, en het is een belgisch trekpaard.
ze heeft meerdere keren bewezen dat ze het wel kan kapot helpen als het nodig is
de andere 2 (boulonnais en fries) staan aan een gewoon halster, de boulonnais kan de halsterring ook kapot krijgen, en van de fries glijdt het gewoon over haar oren heen.

er is eenstukje van de stal afgezet voor hooi en stro (2*3 ofzo), zodat we niet iedere keer naar de zolder moeten)de paarden los bij elkaar is geen optie.
de bels is erg dominant, kan niet zonder de andere paarden, maar samen los in een stal, dan vermoordt ze de andere 2
zeker als we ze hooi geven voor de hele nacht.

boxen maken heb ik ook al voorgesteld, er kunnen makkelijk 4 boxen van 3*3 in, moeten we enkel de koeienstanden eruit slopen en wanden plaatsen.
dan hebben we zelfs nog een smalle stalgang over.
platen bij het houtafval: 2 van de 3 paarden zijn boerenpaarden, en een dezer maanden komt er nog een shireveulen bij. dus het zullen al deftige plaen moeten worden vrees ik

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:19

Niezzz schreef:
Ik vind het zelf niet zo heel erg ernstig ik ken nog wel een paar paarden zie vastgebonden staan. Als het niet anders kan. Ze slapen snachts toch dan gaan ze echt een een halve marahton lopen?! En ze raken er vast wel aangewend

Ja das waar maar een paard hoort wel rond te kunnen lopen, dat is gewoon hun gedrag ook. Nite ieder paard slaapt de hele nacht hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:21

dutske schreef:
de enige oplossing is dus aanbinden
ieder paard heeft een ketting van 1 meter lang, stro om op te liggen, en kan ruim heen en weer bewegen (er zijn dus geen stand wanden aanwezig
de oudste merrie staat aan de ene kant, de andere 2 langs de andere kant.
ze kunnen elkaar dus niet platdrukken.
ze staan er van savonds een uur of 6 tot smorgens een uur of 9 in.
wat vinden jullie hiervan, zou het jullie keuze zijn in deze situatie?

In een groot deel van de EC, o.a. het Duitstalige, is standhouden verboden en onder dierenmishandeling geschaard.

Een paard is geen koe Zelfs 'goed voer en een warme stal' is al helemaal foút.

Nee, meer dan hoofdschudden kan ik niet; als je geen aquarium hebt, kun je geen vissen houden. Dát snapt iedereeen. Waarom is dat mbt paarden toch anders

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:33

ik vind toch wel dat er een klein verschilletje is tussen stand houden, en de manier waarop mijn vrzorgpaarden gebonden zijn.
ze hebben voldoende bewegingsvrijheid (meer dan in een stand) ze hebben iedere avond hun voer, bieten en hooi + stro voor de hele nacht.
overdag gaan ze van smorgens tot savonds op de wei.
een ervan wordt ook regelmatig gereden, en met de andere 2 klooi ik wat aan.
dus beweging en gezelschap hebben ze wel.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:35

Niezzz schreef:
Ik vind het zelf niet zo heel erg ernstig ik ken nog wel een paar paarden zie vastgebonden staan. Als het niet anders kan.
Ze slapen snachts toch
dan gaan ze echt een een halve marahton lopen?! En ze raken er vast wel aangewend

Paarden zijn geen mensen ...
Die zoeken hun bedje 's nachts niet op om 8 uur achter elkaar te gaan liggen.

Ik vind het niet kunnen om een paard vast te zetten aan een ketting.
Ik vind het WALGELIJK.

En hoe gaat dat als er nog een shire veulen bijkomt....ook aan de ketting voor 15 uur.
Staan de paarden al wel samen in de wei??

*Edit*moest nog wat bij
Laatst bijgewerkt door Cars op 28-12-05 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:39

dan vind je het ook niet kunnen om een paar snachts op stal te zetten, kunnen ze ook nauwelijks bewegen!?

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:46

dutske schreef:
dan vind je het ook niet kunnen om een paar snachts op stal te zetten, kunnen ze ook nauwelijks bewegen!?

Klopt....
Maar dat is mijn keuze..en ik ben zo gelukkig dat ik mijn paarden op mijn manier kan houden en dat is voor veel mensen niet wegggelegd.

Dus een stal kan ik best begrijpen(maar dan wel een ruime voor enkel de nacht) maar het vastbinden aan de ketting(of stands) nee dan zou ik geen paarden houden.