paard word te dik

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angelaxx

paard word te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:33

mijn paard heeft de hele zomer 24/7 op de wei gestaan en had toen en behoorlijke grasbuik, ze staat nu z'n 3 maanden op stal en na de 1e maand was de grasbuik zo goed als weg.
De laatste tijs begind ze weer behoorlijk dik te worden ze krijgt echt een punt buik
het gaat hier om en nrps merrie van 1,57
ze krijgt per dag 2,5 kilo basis brok/meusli en 3 keer per dag voldoende kuilgras wat behoorlijk vet is
weten jullie wat ik moet minderen om haar weel op en gezond gewicht te krijgen

IlsjePilsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:37

Een buik is niet erg....die is gewoon lekker gevuld. Je kunt beter letten op haar billen en nek ed. Daaraan kan je zien of ze te dik is.
Als ze dan echt te dik is, dan zou ik proberen over te gaan op hooi.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:39

hoe bedoel je letten op haar billen en nek?
ze heeft geen blubber billen ofzo haha

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:41

Krijgt ze voldoende beweging elke dag? Anders zou je misschien het krachtvoer wat kunnen minderen op de dagen dat ze stilstaat?

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:43

ze krijgt elke dag beweging ze loopt elke dag z´n 4 uur buiten en rij 5 a 6 keer per week stevige buitenritten van rond de 2 a 3 uur
dus beweging krijgt ze zat

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:50

Ja idd dat doe ik je niet na! hahaha. Tja dan weet ik het ook niet eigenlijk, sorry

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:55

oke in iedergeval bedankt
het overstappe naar hooi is niet echt een oplossing ze vind gewoon hooi niet echt lekker
bij mij op stal zij iemand dat ik anders de helft minder kuil moet voeren en dat vervangen voor een paar kilo voerpeen.
wete jullie dat worden ze van voerpeen dik en is het mischien en oplossing op haar dat meer te gaan voeren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:24

Dat is een verschrikkelijk slecht idee. Voerpeen zit veel energie in. Verder moet je niet snel minderen in het ruwvoer, eerder in het krachtvoer. Mss iets minder rijke kuil, zeg maar ingekuild hooi, of toch hooi voeren. Maar als je echt zo veel rijdt als je zegt kan ik me slecht voorstellen dat ze te dik is. Je kan een conditiescore doen, punten waar vetbedekking zit zijn de ribben(niet zien maar wel voelen), staartwortel, manenkam(moet je soepel kunnen bewegen). Een dikke buik hoeft geen teken te zijn dat ze te vet is dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:31

Ik zou sowieso het biks en muslie minderen. Meer rijden, desnoods op de dagen dat je niet kan even longeren. En kijk of het mogelijk is of hij hooi kan krijgen ipv kuil.

Anders misschien meer in de bak gaan rijden. Voor de meeste paarden is dat zwaarder dan een buitenrit.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:34

haar ribben kan je niet zien en voelen haar manenkam ik keihard
staartwortel wat kan ik daar aan voelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:37

Dan is ze te dik. Je moet zelfs uitkijken dat ze niet bevangen raakt. Ik zou wat aan de kuil doen, toch hooi voeren, goed hooi vreet ze echt wel, je rijdt genoeg.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:45

oke bedankt
weet iemand waar ik in rotterdam kleine baaltjes goed hooi kan kopen,
ze word alleen maar dikker en dikker dus moet echt snel wat gaan veranderen dus als iemand weet waar ik kleine baaltjes hooi kan kopen hoor ik het graag

Sily

Re: paard word te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:46

Eet ze misschien haar stro op? (staat ze op stro?)

Mijn haf at op een gegeven moment in de winter haar stro op, denk soort van verveling omdat ze in de zomer de hele dag gras kan grazen en in de winter niet.
Toen we op stal overgingen op vlas was de buik binnen no time weg.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:51

Wat voor muesli krijgt ze? Dat is ook vaak een goede dikmaker.

2,5 kilo is idd vrij veel. Ter vergelijking: mijn paard van 1,68 krijgt 1,5 schep sportbrok en een halve schep kruidenmuesli per dag(omdat hij hoestte en wat flegmatiek is).
Het paard van mijn zusje (paard is 1,85 groot) krijgt 1,5 schep sportbrok en 1,5 schep muesli per dag. En ze worden allebei 4-6 keer per week intensief gereden.

En idd, in kuil zit ook veel dikmakends. Ik zou haar idd toch hooi geven. En dat mogen ze veel hebben. Daar worden ze meestal niet echt dik van.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 27-12-05 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:52

ze eet wel wat stro maar niet echt veel dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:05

Naast die kuil is wat structuur(stro) niet zo heel verkeerd. Als ze maar niet de hele box leegvreet. Ze krijgt idd wel aardig wat meusli, maar ik denk dat ze toch ook wel wat nodig heeft omdat je wel regelmatig rijdt. Je zou haar kunnen minderen op dagen dat je niet of minder rijdt.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:48

bedankt voor alle tips
ik ben met iemand aan het mailen en die verkoopt 20 kilo baaltjes hooi voor € 2,75 is dat duur en hoelang kan ik met 20 kilo doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:01

Dat zijn van die grotere balen ofniet? Ik heb van die hooibalen in de vorm van stropakjes, daar doe ik voor 1 paard ongeveer 4/5 dagen mee. Kan ze overdag buiten lopen? In de bak, padock of eventueel een hele schrale wei? Dat is altijd beter dan de hele dag op stal staan. Dressuur en springen is vaak wel intensief. Paard verbruikt er meer engerie bij dan een buiten rit.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:13

ja, buiten lopen zodat ze beweging krijgen is ook goed en es flink trainen om de dag helpt ook, als ze te dik worden

IlsjePilsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:47

kimmy1986x schreef:
bedankt voor alle tips
ik ben met iemand aan het mailen en die verkoopt 20 kilo baaltjes hooi voor € 2,75 is dat duur en hoelang kan ik met 20 kilo doen?

In deze regio is dat niet duur. Ik doe met 20 kg ongeveer 2 dagen voor een fjord en een mini.
Je moet op ongeveer 1 kg per 100 kg paard rekenen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:09

kimmy1986x schreef:
bedankt voor alle tips

Lijkt me een nette prijs. Je zult ongeveer drie balen nodig hebben in de week (als je er verder geen ander ruwvoer bijvoert). Die 20 kg balen zijn gewoon 'kleine' balen. De grote balen zijn namelijk zo groot en zwaar dat je die eigenlijk alleen met een tractor kunt verplaatsen.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 18:42

ik heb vandaag baaltjes hooi gehaald
ze krijgt dan in de ochtend en avond en klein pluktje kuilgras (omdat ze het zo lekker vind) en dan ochtend, middag en avond voldoene hooi.
ik ga met de biks/muesli ook iets minderen ik geef haar sochtens 3 kwart kilo avond 3 kwart kilo en dan nog halve kilo ik haar voerbal smiddags
ze kan overdag en paar uur in de padock
hebben jullie dat wel eens gezien bij ons op stal staat er een paard die heeft op zijn borst en vetbal zitten de da zecht dat dit door het vette en te eiwitrijk kuilgras komt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:01

Je kan misschien beter alleen s'ochtends een s'avonds een halve kilo in de voerbal, dan doet ze tenminste iets voor het eten zeg maar. Mijn paard van 1.66 die 6 dagen in de week intensief traint en elke dag 7/8 uur buiten loopt in de bak krijgt "maar" 1 kilo biks op een dag alleen s'avonds en na het rijden een plukje hooi en een handje muslie. S'ochtends en s'avonds voldoende hooi.

Je moet er wel om denken dat als van dieet verandert dat je dan niet ineens heel erg van tijden enzo. verandert.

Misschien is het een idee om haar twee keer per dag te trainen. Kwartiertje longeren of in de stapmolen en dan later op de dag een uurtje in de bak rijden of een paar uur een buitenrit.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:43

ik sta op en stal zonder bak dus ik moet wel buitenrijden, ik kan wel eventueel wat vaker longeren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:51

Is er niet een stal in de buurt? Of een veldje waar je eventueel dressuur oefeningen kan doen? Je zou kunnen probeer om in te rijden buiten dan 5 min draven 2 min stappen 10 minten draven 2 min stappen 15 mim draven 2 min stappen 10 min draven 2 min stappen 5 min draven dan weer een poosje stappen. Of gewoon 6/7 km achter elkaar door draven.