Waarom zomerdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Waarom zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:33

Hallo,

Ik heb misschien wel een hele domme vraag, maar ik snap echt niet waarom iemand zijn of haar paard een zomerdeken op doet. Het is niet koud, en voor de vliegen? Dan kun je toch vliegendekens opdoen? Wat voor redenen zouden er nog meer kunnen zijn? Ik vind het best wel vreemd Kan iemand mij verduidelijking geven

Groetjes

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:52

voor de frissere zomerdagen ofzo ? zou het ook niet weten eerlijk gezecht!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:53

Lijkt me sterk Marja1988, want paarden kunnen ook in de winter zonder deken Dan is het op frisse zomerdagen ook gemakkelijk zonder deken uit te houden.. Dat lijkt me niet eerlijk gezegd Maar het zou maarzo kunnen! Ik heb ook geen idee

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:56

De vliegen

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:57

oohw haha oke, dus er is geen aparte taak voor een zomerdeken naast vliegen? Ik dacht, je hebt al een vliegendeken voor de vliegen, maar waarvoor is dan een zomerdeken Bedankt!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:59

ik gebruik de zomerdeken eigenlijk 'verkeerd' het is bij mij namelijk meer een 'lentedeken'; voor de overgang naar het warmere weer. Ook komt het vaak voor dat Noob overdag zonder deken staat omdat het warm genoeg is, maar dat hij 's nachts met deken staat; het koelt dat net even te veel af.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:00

Ik deed ze op als overgang van niks naar winterdeken. Om ineens een winterdeken op te doen vind ik een te grote overgang.
Nu heeft hij in principe geen dekens meer op. Maar buiten loopt hij nog wel eens te piepen dat hij het koud heeft, dan doe ik een zomerdeken met een regendeken op. Dat is voor hem precies warm genoeg buiten. Als ik een winterdeken onder de regendeken doe staat hij te zweten. En met alleen een regendeken heeft hij het koud.

Ik weet dat paarden altijd zonder deken kunnen. Dat probeer ik ook. Maar hij hoeft niet kost wat kost zonder deken te staan als hij het koud heeft.

Zomerdeken vind ik meer een overgangsdeken van geen deken naar tussendeken

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:05

Mijn hafje krijgt altijd gewoon vanaf 0 graden ongeveer zijn 300 grams deken op. Maar dankje Anouar15, dat is ook wel slim bedacht om hem als overgangsdeken te gebruiken

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:08

Ik wilde nooit een wintervacht. Als ik hem dan zonder deken liet staan totdat het 0 graden was had hij al een aardige vacht. Dan vind ik het niet goed om ineens een 300 grams deken op te doen.
Dan raakt het hele lichaam van slag.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:11

Het is toch niet erg dat je bij de 0 graden de winterdeken van 300 grams opdoet? Dat vertelden ze me in de ruitersport zaak VOlgens mij is zijn lichaam nog nooit van slag geraakt (A) maar ik vind een beetje vacht niet erg

OemmiejO

Re: Waarom zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:26

Veel mensen gebruiken het toch als een overgangsdeken? In de herfst/ lente

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:27

Dankje OemmiejO

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:46

Hert lijkt me niet gezond voor je paard om ineens zo'n dikke deken op te leggen, nadat je hem hebt laten wachten tot het 0 graden is... Van niks naar 300 grams is wel een hele grote overgang.

Ook ik gebruik een zomerdeken in de late lente en het vroege najaar. Nu ligt haar dikke winter-outdoor-deken op. Dan gaan we over naar een overgangsoutdoordeken en dan naar een zomerdeken. Van de zomer als ze buiten is, heeft ze een vliegendeken op, ze reageert namelijk allergisch. Een hele rits dus, voor alle verschillende seizoenen van het jaar.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:50

Als overgangsdeken ja
Ik ken ook mensen die hem gebruiken voor de show op concours.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:52

Hm.. Hij heeft er nog nooit last van gehad Ik heb daar niet echt problemen mee , je gebruikt inderdaad echt veel dekens. Maar waarom heb je nou eigenlijk een zomerdeken op? Alleen als overgangsdeken? Of..?

En bedankt Urielle

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:56

Een paard heeft ook niet van de een op de andere dag een wintervacht. Dat gaat geleidelijk. Hoe korter de dagen hoe dikker de vacht wordt.
Wil je de vacht vervangen door een deken (want dat is de bedoeling van dekens) dan moet je dat ook geleidelijk doen. Anders is de overgang te groot. Dus van een dunne deken naar steeds iets dikker en in het voorjaar weer steeds iets dunner.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:57

Oke het zal ook wel waar zijn Weet ik dat ook weer

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:58

Je kan en zomerdeken ook gebruiken tegen het verkleuren van de vacht (bij zwarte paarden) Maar dat vind ik nog wel de meest onzinnige reden.

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:58

overdag hoeft ie meestal geen zomerdeken op,
maar 's nachts kan het flink afkoelen!!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:59

Oooooooooooooooooja!! Arieskuh, die reden heb ik vaker gehoord Maar die wist ik niet meer Bedankt!! En anouar15, dat vind inderdaad ook een onzinnige reden :S

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:00

ik gebruik zelf de zomerdeken voor de lente en de herfst... een soort opbouw..
maar verder heb ik een coolende zomerdeken en deze is zeer fijn om in de zomer te gebruiken!

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:00

wij doen de dekens helemaal af wanneer het ook 's nachts boven de 15 graden blijft....dan is het voor ons ideej warm genoeg om deken af te laten....wanneer het 's nachts weer kouder wordt gooien wij der zomerdeken weer op....wanneer het 's nachts gaat afkoelen minder dan 10 zeg maar krijgt ze der eerst winter deken op.....deze is 150 grams....nu met dit weer heeft zei een 350 grams op....wanneer het 's nachts egt gaat vriezen krijgt zij haar zomerdeken eronder.....

me shet heeft geen zomerdeken.....maar wanneer het herfst is krijgt zei der 150 grams deken op....als het echt winter wordt krijgt ze ook der 350 grams op.....nu heeft zei der 150 en 350 grams op....maar zij is geschoren dus dat moet wel....(en ze is helaas best snel ziek)))

mensen maken van paarden eigenlijk best mietjes....maar het is voor ons om te zorgen dat ze niet te dik in der vacht komen....me shet is dan geschoren en bij diejj heb ik zoveel dekens om om ervoor te zorgen dat zei niet snel weer dik in der vacht komt.

en meerdere redens heb ik eigenlijk er niet voor

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:02

Wat Anour zegt klopt helemaal
Een zomerdeken is gewoon een soort van ondergangsdeken, want om nou gelijk een dik deken op te doen: wat moet hij dan op als het echt koud is??

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:03

nicoleflens, bedankt maar even een vraagje waarom doe je eigenlijk een shetlander die als best snel ziek is ook nog scheren?? Dat lijkt me niet goed toch of zit ik ernaast En Dela Bedankt!! Maar die coolende zomerdeken, doe je die op als het heel warm is? zodat die dan het dier lekker koel houd ofzo ?

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:04

jep....
zo als deze zomer van die hele warme dagen, hadden de paarden bij ons een deken op...
is best heel dun, beschermt uiteraard tegen de vliegen, maar onder de deken bleven ze lekker cool...