Ervaringen ongebroken trens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Ervaringen ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 15:19

Hoi

Wat is jullie ervaringen met een ongebroken trens? Ik rij mijn paard hier sinds kort mee (had hiervoor een dubbelgebroken), en heb het gevoel dat ze hier 100 x beter op loopt. Ik weet dat dit bit directer inwerkt dan een dubbelgebroken, maar is dit persé negatief?
Ben benieuwd wat jullie denken:).

Groetjes Lotte

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 21:03

Nobody?

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:27

Ik zou wel wat willen zeggen, maar ik ben ook juist benieuwd naar wat andere van ongebroken vinden. Zit er zelf ook over te denken.

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:05

Paarden die bij ons echt iets met hun tanden hebben, of bijv met wisselen oid moeten van de tandarts op een ongebroken trensje lopen. De een loopt er veel beter op, terwijl de ander er NIETTT op loopt. Is per paard heel verschillend!!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:14

Ja. Een ongebroken trens werkt meer op de tong dan op de lagen. Dat vinden sommige paarden prettiger, anderen worden slechter controleerbaar. Er zijn ook ongebroken bitten die in halve maan vorm om met een boogje (tongvrijheid) waardoor ze wel weer wat op de lagen werken. Een voordeel van en ongebroken bit is dat het niet kan knijpen of in het verhemelte prikken, wat een gebroken bit wel kan.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:17

Het lijkt mij geen vriendelijk bit, is erg scherp als je es aan moet trekken dat is met gebroken niet zo. Eigenlijk is het gewoon een soort, stang toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:20

Het is juist een erg vriendelijk bit (als er geen scharen aan zitten)

Maar de werking is zoals hierboven uitgelegd helemaal anders dan met bijv. een enkel gebroken bit.
Het ene paard vind dit fijn, het andere paard vind het helemaal niks.
Dat is dus uitproberen.

Paarden met een laag gehemelte lopen er ook erg goed op.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:39

Ik heb ook met een ongebroken trens gereden, zowel met een roestvrijstalen als met een rubberen. Kylan liep er wel fijn op, maar het wisselt heel erg per paard. De ene vindt het prettig dat het op de lagen werkt, de ander juist niet.
Voor de vos heb ik een ongebroken rubberen bitje gebruikt, omdat hij aan het wisselen was. Hij vond dat duidelijk fijner in de mond.

Useful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:05

Ik had ook nog een vraag; Mogen die nou wel of niet bij de wedstrijden?

Mijn paard is namelijk ook aan het wisselen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:06

Ja hoor, mag gewoon.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:21

@rakkertje13: trekken is nooit de bedoeling, is bij geen enkel bit pijnloos.

Ik reed haar tot voor kort altijd met dubbelgebroken en hier ging ze vaak tegenin, ontspanning was niet echt optimaal om t maar zo te zeggen. Als ik t goed heb werkt een dubbelgebroken ook alleen nog maar op de mondhoeken in als n paard zn hoofd ver omhoog doet. Op aanraden van mn instructeur eens n ongebroken trens geprobeerd, en ik kan haar nu zonder vervelende druk rijden. Het lijkt of ze dit veel meer accepteert en meer ontspant, maar toch vroeg ik me af of het niet pijnlijk zou zijn, vandaar dit topic. Maar goed het is natuurlijk zo dat elk middel pijnlijk wordt bij grof ruitergebruik, en wanneer er goed mee wordt omgegaan zelfs scherpe hulpmiddelen mild kunnen inwerken...Maar als ik het goed begrijp (runningkawa) is dit bit niet per definitie scherper, dit ligt dus puur aan het paard, zn mond en het ruitergebruik? Aangezien veel mensen bij voorbaat al iets tegen een ongebroken bit lijken te hebben en me afvraag waar dit vandaan komt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:26

KLopt, het is helemaal niet scherper
Ligt idd aan de voorkeur van het paard.
En zelf heb ik enkele jonge paarden gereden, die vonden als dat gewiebel in de mond helemaal niks en liepen heerlijk op een ongebroken trens.
Durfde ook direct meer aan de ruiterhand te komen vanuit hunzelf.
Wat die paarden dus mochten, kropen er te snel achter.

Maar ik heb er ook gereden, die vonden het 1000 keer niks

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:36

Oke bedankt voor je reactie . Ik kijk gewoon hoe het gaat, ze is best stressgevoelig en als ze het niks vindt zal ik dat wel snel genoeg merken , zolang t goed gaat blijf ik haar hiermee rijden. Veel vooroordelen (= stang is zielig) zullen waarschijnlijk voortkomen uit ontwetendheid of verkeerde voorbeelden te hebben gezien, denk ik dan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:38

Klopt helemaal.
Veel mensen associeren een ongebroken trens, meestal stang genoemd al bij een ding met scharen en die zijn idd scherp.
Dus horen wat waaien en zeggen het dan als waarheid.
Een ongebroken trens, is een van de zachtste bitten die er is.