Als je valt...??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horse_girl

Als je valt...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:44

Hoi allemaal!

Ik vroeg me af, als je van je paard af valt, hou je dan de teugels vast of laat je je paard los? Ik ben toevallig vandaag van een paard afgevallen met het springen en ik hield te teugels vast. Stond er 1 iemand bij te schreeuwen: Ja hou vast! en een ander zei: Laat los laat los!
Nou begrijp ik het dus ff niet meer Dus vandaar aan jullie de vraag wat je nou eigenlijk zou moeten doen.
Ik hou me paard vast uit een reactie, maar ook omdat ik bang ben dat het paard ervandoor gaat en andere paarden of zichzelf bezeerd (misschien door losse teugels) en dat je het paard niet meer te pakken krijgt. Maar aan de andere kant, als je je been gebroken hebt en je wordt meegetrokken, dan trekt het paard je been nog erger kapot.
Dus, what to do?

Groetjes, Mirjam.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:47

altijd vasthouden tenminste dat is mij geleerd stel je valt er in de bossen vanaf.. dan ben je in veel gevallen je paard toch wel ff kwijt..

pubelia

Re: Als je valt...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:49

ik heb ook geleerd je paard vast te houden, maar ik weet uit ervaring dat dat niet altijd mee valt...

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:49

Dat vraag ik me eigenlijk ook wel af.
Ik liet uit reactie altijd los, omdat ik wist dat als ik vast zou houden mijn armen uit de kom werden getrokken.
Buiten ben ik nooit gevallen, maar van diegene van wie ik het weet en waar ik bij was is dat ze vast hielden

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:50

Vasthouden als het kan, anders gewoon loslaten.
In het bos ofzo is het wel een ander verhaal.

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:50

Ik zou hem ook gewoon vasthouden. dat heb ik in ieder geval zo geleerd..

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:51

Ligt eraan. Bij mijn paard laat ik meestal los, die blijft toch wel staan

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:53

Ja idd in het bos lijkt me ook dat je moet vasthouden, maar ik denk er niet echt bij na. Het is gewoon een reactie dat je de teugels vasthoudt, tenzij je echt pijn heb ofzo. Denken jullie er echt over na of je de teugels wel of niet vasthoudt? Het lijkt mij dat het daarvoor meestal te snel gaat.

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:54

Is ook wel verschillend denk ik...als het in de bak en en je paard rent door kun je misschien beter loslaten...dan kan hij toch nergens heen.
In het bos hou ik ze vast als het kan!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:55

In de bak laat ik los. Dan kan hij toch niet weg.
Maar buiten hou ik wel vast. Een keer is het me niet gelukt en toen kon ik naar huis lopen. Een andere keer sleepte hij mij een heel eeind achter zich aan, op m'n buik over de boomwortels en toen hij stil stond lag ik tussen z'n benen.
Maar dat heb ik liever dan dat hij de weg op rent.

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:56

Ik probeer altijd vast te houden. In de bak laat ik, als hij doorrent, wel los.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:57

Ik reed vandaag in een bak waar verder geen andere paarden reden (oefenparcours) dus ik had dr los kunnen laten. Maar wat dan als er andere paarden bijrijden? Stel je voor dat die helemaal knettergek worden, dat wil je ook niet hebben... Tja, als hij doorrent denk ik dat ik ook wel loslaat.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:58

Nee juist niet vasthouden. Ik heb het bij mijn eerste val gedaan, en doordat ik zo halsstarrig mijn teugels wilde vasthouden, ben ik voor het paard ingevallen en is hij fijn over me heen gelopen. Had ik de teugels losgelaten dan had ik fijn langs hem gelegen. Ik had gelukkig alleen maar een serieuze blauwe plek op mijn enkel en been, maar het kon veel erger. Dus ik laat ze voortaan altijd los als ik de reflex heb, mijn leventje gaat helaas nog altijd een beetje voor op dat van mijn paard

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:00

Ik ben met het tweespan omgeslagen in volle galop en ben vast blijven houden.

Had alleen mijn schouder uit de kom.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:01

Ik snap dat het niet echt veilig is om vast te houden. Maar ik moet langs een provinciale weg waar ze 80 rijden naar het bos. En als mijn paard zonder mij naar huis gaat gaat hij ook over die weg. En ze gaan echt niet zo gauw op je staan.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:20

Buiten laat ik mijn teugels niet zo snel los maar in een omheing ben ik geneigd ze toch sneller los te laten. Waar kan hij heen ? Hangt er ook vanaf hoe ik er vanaf val. En of ik op dat moment al pijn heb. Een keer bijvoorbeeld onderuitgegaan in galop met mijn paard en toen hij rechtsprong had hij op mijn knie gestaan, maar op dat moment voelde ik er absoluut niks van, wist het zelfs niet dat hij dat had gedaan. (Als je beetje later een pijnlijke, dikke knie met een blauwehoef erop hebt ,gaat er wel een lichtje branden ). Hier had ik mijn teugels nog vast. Maar ik denk dat als ik op dat moment echt pijn had hem wel losgelaten zou hebben (lang leve de adrenaline rush).

Als ik ervover nadenk, houd ik mijn teugels in eerste instantie altijd mijn teugels vast maar als het paard besluit om er op dat moment vandoor te gaan hangt het er echt van af, hoelang ik hem vasthou. Geen zin om sleeptouw genomen te worden als ik er toch niks over te zeggen heb. Als ie wel bereid is om te stoppen na een paar passen(hangt af van waarom ik eraf lig en op welk paard*van sommige weet je dat ze een paar passen wegspringen om daarna te stoppen en verbaasd om te kijken als ze bv ergens van schrikken*) ben ik bereid om die erbij te nemen.

Ik denk echt dat de situatie je doet besluiten of je hem vasthoud of niet. Een tiende van een sec om in te schatten wat er gevaarlijker is en welk risico je neemt... en soms gewoon puur (on)geluk

En ja soms zit je al met je teugels op de grond naar het hoofd van je paard te kijken voor je door hebt wat er gebeurd is . Op dat moment was alles gewoon te snel te gaan voor mij om ook maar wat te beslissen en had dus ook gewoon nog mijn teugels vast, had geen tijd gehad om ze los te laten. *paard even verbaasd als mij en weet nog steeds niet wat er nou net gebeurde terwijl ik toch mijn bewustzijn niet verloren heb*

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:23

Als je langs een drukke weg moet begrijp ik wel beter dat je hem liever vasthoud. Maar ik heb sinds die val van mijn instructrice meegekregen dat als het niet hoognodig is(zoals langs een drukke verkeersweg) ik de teugels gewoon moet lossen. En ik ben zo daarna nog 3 keer gevallen met telkens hetzelde scenario: ik laat mijn teugels los, paard stopt een tiental meter verder, draait zich om en komt terug langs mij staan. Ik heb persoonlijk na die eerste en enige ervaring met teugels vast te houden er een kleine schrik van te pakken, en elke keer als ik uit het zadel gelicht word is mijn eerste gedacht, teugels los!

Clinnn_

Re: Als je valt...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:25

Buiten ben ik nog nooit gevallen. En ik ga altijd in groep naar buiten dus ik denk dat ik zou loslaten.
Ik weet het niet.

Binnen heb ik m'n paard nog nooit vastgehouden. Ik laat 'm altijd los met het gevolg dat ik soms op ponyjacht in de bak moest. dan wilden ze zich niet meer laten vangen. .

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:25

Als ik eraf val (gebeurd niet vaak) dan is het 9 van de 10 keer omdat er een hond achter ons aan zit. Dus dan is Anouar in paniek en blijft hij ook niet staan als ik eraf val.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:26

Ik heb altijd aangevoel wanneer ik eraf ging donderen, dus liet ik me op het moment dat ik geen enkele grip meer had vallen, en heb hoe dan ook altijd de teugels vast gehouden. Reflex.
Vallen bij springen nog nooit meegemaakt, dus daar kan ik je niks over vertellen...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:31

Ligt aan de situatie.
Ik ben laatst met het springen half gevallen. Ik bleef met mijn ene voet in de beugel hangen, en viel naar de andere kant (links zat vast, ik viel naar rechts). Ik hield die teugels vast, en trok dus best wel heel hard in de mond van mijn paard... Ik had beter los kunnen laten. Ik was er uiteindelijk toch maar afgesprongen. Hij is dan wel zo lief om meteen te stoppen .
Ik heb hem nog niet zolang, en ben er al 3 keer afgevallen . Heb wel geleerd dat ik bij hem de teugels niet vast hoef te houden, hij blijft toch wel staan.
Op de manege hield ik wel vast. Je hebt daar van die paarden die je daarna moeilijk te pakken krijgt .

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:33

ik rij altijd in de bak dus dan laat ik wel los wil niet de bak doorgetrokken worden. Terwijl ze meestal toch wel stoppen als je eraf gevallen bent

Maar als je buitenrijd is het toch wel beter denk dat je je paard vast houd..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:40

Volgens mij is het gewoon een reflex op dat moment zelf.
Ik ben 1x gevallen van een paard ondanks mijn ervaringen met alleen maar wilde paarden(even afkloppen!).Maar toen ben ik samen met het paard gevallen,eerst hield ik de teugels vast maar toen ik merkt dat het paard op zijn knieën lag liet ik los en liet ik mezelf met een koprol erafgaan.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:42

Ik hou zelf altijd vast je weet
straks gaat hij er vandoor

x_shirley_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:42

Ik houd altijd vast, is wel een paar keer fout gegaan (1x over de stenen meegesleept enzo ) maar ik ben liever niet met een buitenrit mijn paard kwijt!