kuilgras eerstesnede

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

kuilgras eerstesnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:38

mijn paard is de laatste tijd erg druk nou zo'n 1,5 maand zeg ik voer wel kuilgras van goeie kwaliteit het is de eerstesnede kan die daar ook zop reageren dat hij zo, hyper is....hij heeft bij de vorige eigenaar ook altijd wel kuilgras gehad en volgens mij geen problemen,,ik heb mijn paard gekocht in augustus en was hij super braaf niks mee te doen,maar nou echt fris iik zou weleens willen weten waar het aan kan liggen of het kuilgras of het weer.of voer te veel hiervan.ik wil namelijk niet graag terug naar hooi want dat bevat vaak veel stof.....wie voeren nog meer kuilgras en herkennen dit??gr emaartje

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:42

Hoi,

ik denk niet dat hij door kuilgras zo hyper zou worden. Krijgt hij ook ander of meer krachtvoer dan bij zijn vorige eigenaar of geef jij hem minder beweging? Staat hij onder een deken of is hij geschoren? Ik denk zelf dat het eel met het koude weer te maken kan hebben!!!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:46

nee krijgt niet veel krachtvoer zo'n 2kg per dag basisbrok.maar heb dat nou al verminderd naar 2x daags 3/4 brok,hij krijgt inderdaad wel veel minder beweging in deze tijd van het jaar e hij staat onder een winterdek maar is niet geschoren..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:46

eerste snee zit wel heel veel in , zover ik weet,voor koeien.
volgens my is dat voor paarden ook zo .
zit aardig wat energie in dacht ik..

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:48

rakkertje13 schreef:
eerste snee zit wel heel veel in , zover ik weet,voor koeien.
volgens my is dat voor paarden ook zo .
zit aardig wat energie in dacht ik..

dit is wel voor paarden dit kuilgras...maar hoeveel kan je hiervan geven dan,da tis zo moeilijk geef je genoeg of geef je te weinig hiervan

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:55

Kuil is zowiezo best moeilijk voeren vind ik, er zitten veel meer stoffen nog in dan in hooi dus je moet kuil zowiezo minder voeren.
Een vriendin van mij had van die kleine pakjes kuil en daar voerden ze 4 ponys mee in 2 dagen.
Ik weet wel dat wij als advies van de da geen eerste snede kuil moesten voeren (ivm hoefbevangen)....ik neem dan ook aan dat er veel meer in zit dan in de 2e snede.
Ik heb eerlijk gezegt nooit gemerkt dat mijn ponys feller van het kuilhooi werden.

Agnes75

Re: kuilgras eerstesnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:01

Beetje uitproberen....is z'n stal ook niet kleddernat? In kuil en dan vooral in die rijke voorjaarskuil van de eerste snede zit heel veel eiwit . Hierdoor kan je paard fel worden en bovendien werkt het bij sommigen erg op de nieren, waardoor ze veel meer gaan plassen (deed mijn merrie wel). Misschien kun je eens een weekje wat minder geven en kijken hoe hij reageert. Wat je voert is afhankelijk van hoe vaak je rijdt en hoe intensief je rijdt. Wij hebben een D-pony en die krijgt een flinke pluk (2 handen vol). Kijk goed hoe mager/dik hij is. Als je het hooi te stoffig vindt, kun je het ook nat maken voordat je het geeft.
Boeren zeggen al snel dat de kuil geschikt is voor paarden, maar mijn ervaring is vaak dat die 1e snede toch te rijk is, je kunt beter 2e of 3e snede voeren, of gewoon natgemaakt hooi (als je paard er tegen kan) is eigenlijk nog beter.

Emaartje

Re: kuilgras eerstesnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:39

Agnes75 schreef:
Beetje uitproberen....is z'n stal ook niet kleddernat? In kuil en dan vooral in die rijke voorjaarskuil van de eerste snede zit heel veel eiwit . Hierdoor kan je paard fel worden en bovendien werkt het bij sommigen erg op de nieren, waardoor ze veel meer gaan plassen (deed mijn merrie wel). Misschien kun je eens een weekje wat minder geven en kijken hoe hij reageert. Wat je voert is afhankelijk van hoe vaak je rijdt en hoe intensief je rijdt. Wij hebben een D-pony en die krijgt een flinke pluk (2 handen vol). Kijk goed hoe mager/dik hij is. Als je het hooi te stoffig vindt, kun je het ook nat maken voordat je het geeft.
Boeren zeggen al snel dat de kuil geschikt is voor paarden, maar mijn ervaring is vaak dat die 1e snede toch te rijk is, je kunt beter 2e of 3e snede voeren, of gewoon natgemaakt hooi (als je paard er tegen kan) is eigenlijk nog beter.

of die meer plast valt me niet zo op,maar poept wel veel haha,ik denk gewoon dat hij teveel krijgt van wat hij doet,maar blijf wel op kuil maar dan gewoon minder..