Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
rakkertje13 schreef:eerste snee zit wel heel veel in , zover ik weet,voor koeien.
volgens my is dat voor paarden ook zo .
zit aardig wat energie in dacht ik..

Agnes75 schreef:Beetje uitproberen....is z'n stal ook niet kleddernat? In kuil en dan vooral in die rijke voorjaarskuil van de eerste snede zit heel veel eiwit . Hierdoor kan je paard fel worden en bovendien werkt het bij sommigen erg op de nieren, waardoor ze veel meer gaan plassen (deed mijn merrie wel). Misschien kun je eens een weekje wat minder geven en kijken hoe hij reageert. Wat je voert is afhankelijk van hoe vaak je rijdt en hoe intensief je rijdt. Wij hebben een D-pony en die krijgt een flinke pluk (2 handen vol). Kijk goed hoe mager/dik hij is. Als je het hooi te stoffig vindt, kun je het ook nat maken voordat je het geeft.
Boeren zeggen al snel dat de kuil geschikt is voor paarden, maar mijn ervaring is vaak dat die 1e snede toch te rijk is, je kunt beter 2e of 3e snede voeren, of gewoon natgemaakt hooi (als je paard er tegen kan) is eigenlijk nog beter.