Behang/ sokken scheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Behang/ sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:01

Onze Shire word echt helemaal gek van de mok.
Ik zit nu echt serieus te overwegen die sokken eraf te scheren, zodat ik goed kan zien hoeveel en waar, en kan ik het nog beter behandelen.

Kan iemand mij vertellen of ik ze dan wel fatsoenlijk terug krijg?
Of is dit echt niet aan te raden?

Het gaat namelijk steeds meer omhoog die mok, en hij heeft er erg veel jeuk aan, arm paard.

_Dunja_

Re: Behang/ sokken scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:10

Mijn pony heeft hele mooie friese sokken, maar door de mok en doordat ze de hele dag in een nattige paddock staan heb ik alles afgeknipt en geschoren.
Ze groeien vanzelf weer aan als je het weer laat groeien.

Dit was nog mijn enige manier om te zien hoe het met de mok gaat.
Ik probeer wel iedere avond haar voeten schoon te maken en droog voor ze op stal gaat.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:25

Hoi,

ik zou de sokken afscheren! Ze groeien wel terug hoor, de gezondheid van het paard is nu even belangrijker dan die mooie sokken vind ik. Zo kun je beter zien waar de mok zit en kun je de mok inderdaad beter behandelen. Het kan zelfs gevaarlijk voor je paard worden als de mok helemaal omhoog kruipt. Je paard kan kreupel raken, olifantsbenen krijgen en bloedvergiftiging. Is de dierenarts er al eens bij geweest? Misschien kan die er nog eens naar kijken omdat het zo erg is. En zoals vlasta al zegt: probeer de voeten en benen schoon en droog te houden. Zorg dat de stal ook lekker droog is.

Als je paard snel mok heeft kun je ook eens kijken naar voedingssuplementen. MSM Zwavel ondersteunt de weerstand van de huid en is belangrijk voor gezond en sterk huidweefsel. Anti-oxidanten zijn belangrijk voor het afweer- en ontgiftingssysteem. In bijvoorbeeld Mud Grad (paardendrogist) zitten deze stoffen en paarden met (vaak) mok lijken hier erg bij gebaat te zijn.

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:27

Sokken er af...eerst goed genezen...en dat haar groeit er hard genoeg weer aan...succes met je paardje

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:44

Ja, het groeit heel hard eigenlijk weer aan ja dus geen ramp, even afscheren..

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:05

Hai!
Ik heb vorige week ook de sokken van mn paard eraf geknipt. Scheren doe ik niet: ben bang dat ik dan de wonden openscheer. (of zou dat niet kunnen??)
We hebben dit 2 jaar geleden ook gedaan en dat hielp echt! Vorig jaar was het niet zo erg met de mok, maar nu is het niet te harden! We zijn ons echt kapot geschrokken wat er onder vandaan kwam! Zijn nu aan het schrobben met Betadine en ik heb vandaag bij de DA een shampootje gehaald ervoor.
Het behang groeit wel weer lekker aan hoor! Dat gaat eigenlijk sneller dan verwacht! Succes!
x

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:19

Ontzettend bedankt voor de reacties, ik heb er echt wat aan.
Ik ga ze er vanmiddag afscheren als het even kan...

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:20

schere knippen kan allebij...Bij mijn paard op stal die heeft ook heel erg mok..zij spuit de benen eerst af met warm water en wrijft langzaam op de benen in,droogt ze af en dan mokzalf er op...misschien een tip

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:28

Ja, ik zou ze d'r ook afhalen. Wel zonde, maar je paardje gaat voor.

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:05

Inderdaad afscheren.
Binnen een paar maanden heb je vaak alweer complete sokken terug.
Verder wassen met betadineshampoo/scrub en warm water.
Goed afdrogen en daarna droogstappen.
Wassen met warmwater waarin een dopje Dettol is opgelost gaat ook heel goed.

En dan mokzalf of groene leem erop.

Succes!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:22

ja hoor, groeit weer prima terug.
Mijn Noriker heeft ieder voorjaar beenschurft en dan knip ik de sokken helemaal af, ik laat alleen de vetlok zitten, ziet er niet uit, maar anders krijg ik de beenschurft niet weg

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:53

Het lijkt me wel beter, en het groeit zo weer aan .

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:45

Ik heb geen verstand van sokken (vind het ook niet mooi), maar ik heb wel eens gehoord dat ze zelfs voller worden door af en toe de boel eraf te scheren.

Voor de behandeling van mok zou ik geen moment twijfelen, scheren die hap!

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:19

heb ze pas bij mijn tinker ook afgeschoren. wat een verademing voor ons beiden! er kan veel meer lucht bij en hij staat niet elke dag met moddersokken in de wei/stal. Benen kunnen dus elke nacht mooi droog worden en dan borstel ik 's ochtends het zand eraf en kan hij weer de wei in. en ik vind het nog niet eens zo lelijk staan

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:33

smurf: die beenschurft, hoe ziet dat eruit?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:37

je hebt een pb dutske

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:12

mijn paard is een kruising fries x clydesdale. Na dat ie een maandje op de wei was geweest kwam ie terug met 1 been mok. Begin van de winter heb ik m helemaal geschoren en ook dus zijn sokken er af. De da is geweest omdat ie bloedvergiftiging had en die vondt slim dat ik zijn sokken er af heb gehaald zodat de mok de tijd krijgt om te hertsellen. Het is niet meer broeierig door de sokken, hij is nu op stal dus de kootholtes zijn doorg dus alles is optimaal. Wel moet ik er bij zeggen dat mij npaard minimaal mok heeft. Die sokken dat groeit wel weer aan hoor!!!