zadelvraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:23

Hoi

ik al een geruime tijd een zadel. Een kentaur dressur (model weet ik even niet)
Mijn probleem is dat het zadel goed ligt maar als ik aan singel gaat de achterkant iets omhoog. Als ze een paar passen heeft gezet is dit weer over. Ook tijdens het rijden is er niks aan de hand.

Moet ik nu een gelpad/bonte onderlegger kopen of moet ik even de zadelmaker er bij laten komen om het zadel iets aan te passen? Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een ander zadel te kopen.

Just_Mii

Re: zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:31

leg je je zadel niet te ver naar voren met aansingelen? en dat het weer naar achter schuift na een paar passen lopen?

MarloesV89

Re: zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:32

Daar zal ik morgen eens op letten als ik dr opzadel

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:56

En als dat dan niet het geval is, laat dan toch even de zadelmaker kijken, misschien moet het ergens opgevuld worden. Een zadel dat op wat voor manier dan ook niet goed ligt, kan je NOOIT veranderen door er iets onder te leggen, dat lost het probleem niet op.
Een gelpad kan ik niet aanraden, dat heeft nauwelijks nut als drukverdeler. Een echte lamsvacht is goed als drukverdeler voor paarden met een gevoelige rug. Het is nooit bedoeld om onder een niet goed passend zadel te leggen, om zo het zadel passend te maken. Dat kan nl. niet!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:40

Ik denk ook dat je het zadel te ver naar voren legt. Het zadel moet achter de schouder liggen, veel mensen leggen hem erop en dat beperkt de bewegingsvrijheid heel erg. De singel moet ook minimaal een handbreedte achter het voorbeen liggen.

Als je paard dan gaat lopen zakt hij denk ik meer op z'n plek en komt de achterkant niet meer omhoog

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:44

als het zadel gewoon goed ligt (goed achter de schouders) dan moet je zadel denk ik van voren opgevuld worden of smaller gemaakt. (het kiept dan zeg maar voor over)