Wanneer mishandeling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Wanneer mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:35

Hallo, ik weet niet of het in dit topic thuishoort maar ja.

Mijn vraag/stelling is dus:
Wanneer vinden jullie het Mishandeling van een paard?

ik vind het persoonlijk geen mishandeling als je een keer ruzie hebt met je paard als je hem daarna maar wel weer beloond., het ligt er natuurlijk wel aan op welke manier en waarover het gaat, als hij het wel doet maar erg moeilijk vindt, vind ik dat je hem niet aan mag pakken maar als je paard het altijd doet en het super kan en dan gewoon begint te klieren en je pakt hem aan en hij doet het daarna allemaal gewoon weer prima dan vind ik het geen mishandeling.

GRAAG JULLIE MENINGEN OVER MISHANDELING ENZ.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:53

Er zijn veel verborgen manieren van mishandeling. Niet op tijd of niet genoeg eten geven is mishandeling. In een oor schreeuwen is mishandeling. Werk geven wat hij niet aankan, een onbegrepen hulp straffen. Te laat of te hard straffen. Een paard opzettelijk nerveus maken. Te lang in een ongemakkelijke houding laten lopen. Een slecht passend zadel of hoofdstel gebruiken... en zo kan ik wel een paar bladzijden door gaan.
Ruzie met een paard is geen mishandeling maar een conflict wat je oplost met harde middelen. Dit kan soms mishandeling zijn, maar het hoeft niet. Maar, meestal kun je conflicten voorkomen of misschien vriendelijker oplossen.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:56

Ik vind dat Lusitana het goed omschreven heeft, zo denk ik er ook over.
Mishandeling is niet altijd even duidelijk te zien.
Zo heb je bijv. paarden die in hun eentje in de wei staan, een mooie stal hebben, op tijd hun natje en droogje krijgen, veel aandacht krijgen etc.
Toch kan het zijn dat zo'n paard erg ongelukkig is omdat hij/zij de hele dag alleen staat weg te kwijnen.
Dit vind ik ook een vorm van mishandeling.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:01

Ik vind dat je nooit kwaad moet worden op je paard. Dankbaar zijn voor wat hij allemaal wel goed doet.. Nu ben ik heus weleens goed kwaad geweest op m'n paard, maar daarna voel ik mezelf echt zwak en klote. Sta ik jankend hem te knuffelen.. Maar kwaad worden is gewoon zwak. Een corrigerende tik vind ik wel kunnen. Maar kom vaak mensen tegen op concours die hun paard een harde ruk in de mond geven, of de hele tijd zeggen wat een rotbok het wel niet is.. Daar erger ik me echt aan. Als het niet goed gaat, geef ik nooit de schuld aan het paard. Kwestie van harder trainen.

Ow ja, nog over mishandeling, ben ik het eens met de vorige reacties..

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:16

Ja ik ben het er ook wel mee eens, maar qua rijden ligt het natuurlijk ook wel aan het karakter van het paard.. ik ken een paard die moet zo af entoe echt aan gepakt worden, als je dat doet kun je gewoon weer normaal verder rijden, probeer je het maar lief en vriendelijk te houden dan blijft hij steeds bij dat onder deel vervelen en het net niet doen. Ik ken daar in tegen ook een paard als je daar boos op word heb je het meteen helemaal verpest en zal die het een heletijd niet meer doen op dat onderdeel..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:19

Ik snap je wel, maar straffen moet in principe zonder boosheid erachter gebeuren.

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:31

das ook wel weer waar.. maar toch werkt het bij ieder paard anders.. ik vind het idd niet kunnen dat je dag in dag uit (soms wel 1 dagje overslaan) boos word en je paard weer aftuigd (even grof gezegd) maar als je 1 keeer in de nou eh.. zoveeltijd een keer echt streng bent en duidelijk maakt dat je het niet pikt zo dan heb ik nog wel zoiets van ja okee.. (ALS HET DAARNA WEL WEER GOED OPGELOST WORDT!!!!!!!!)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:45

sommige paarden zijn vergevings gezind. Andere nemen je dat voor de rest van hun leven kwalijk of worden bang. Elk paard is inderdaad anders, maar bedenk dat en paard je niet opzettelijk boos wil maken. In wezen is het een onschuldig dier. Maar het is ook een levensgevaarlijk dier en optreden is soms wel gewesnt om gevaarlijk situaties te voorkomen of op te lossen en dan is alles wel toegestaan, vind ik. Dat zijn secondenbeslissingen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:55

Mijn mening is, dat je NOOIT echt kwaad op je paard moet worden. Corrigeer je paard liever tijdig en correct! Tja, en soms moet dat best een keer (heel) streng gebeuren.

Mijn ervaring is, dat als dat op dat moment rechtvaardig is, het paard het dan ook begrijpt en het ook pikt.

Als je het maar uit opvoedkundig oogpunt doet, en niet uit kwaadheid EN je zorgt dat je de kennis en vaardigheid hebt om dat goed te kunnen inschatten, ben je eerlijk bezig.
Stel voor jezelf en je paard eerlijke, haalbare doelen voor elke training.

En lukt het een dag echt niet? Tel tot tien, doe iets heel simpels, zodat je goed eindigt, en stap af!!!

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:04

Beantsje, dus je bedoelt eigenlijk gewoon consequent zijn en passende maatregelen nemen omdat dat in je 'opvoedplan' past?
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als we een paard op gaan voeden aan de hand van ons humeur, dan is consequentie ver te zoeken.
De ene dag zullen we dan veel meer toestaan dan op een andere dag en dat kan nooit goed zijn.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:08

Precies! Dat is voor een paard niet te begrijpen. Mishandeling is misschien een groot woord, maar je begeeft je dan wel op een hellend vlak.
Misschien off-topic maar met het opvoeden van mijn kinderen heb ik hetzelfde uitgangspunt (al corrigeer ik die op een andere manier. )

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:17

beantsje schreef:
Precies! Dat is voor een paard niet te begrijpen. Mishandeling is misschien een groot woord, maar je begeeft je dan wel op een hellend vlak.

Mee eens
Mishandeling is een zwaar woord, maar een paard zal zich er (psychisch gezien) in elk geval niet prettig bij voelen.
Niets is erger dan niet weten waar je aan toe bent en dagelijks 'nieuwe regels' moeten leren...... weet hij veel hoe jouw petje die dag staat

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:16

Precies. De psychische kant wordt vaak over het hoofd gezien.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:07

Ik ben eerlijk en consequent tegen mn paard, maar op Bill zit een behoorlijke kop. Soms kun je nog zo vriendelijk en aardig doen, en gooit die de kop nopg steeds swars. Op een gegeven moment, word ik dan toch echt wel pissig, en dan corrigeer ik hem flin. Betekent dat dan dat ik mn paard mishandel? kom op zeg, dat is gewoon de punten even flink op de i zetten.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:33

en of ik willem een knal geef alstie weer eens het bloed onder mijn nagels vandaan haalt.
als meneer weer eens omdatie zijn zin niet krijgt midden op de weg gericht naar me gaat steigeren dan krijgtie er een paar en dan interesseert het me echt niet wat anderen ervan vinden. mijn paard hoort naar mij te luisteren en ik ben nog steeds baas, dus hij hoeft niet zijn rangorde te gaan bevechten met mij.

dat vind ik geen mishandeling... want zo'n poot tegen je gezicht is vrij pijnlijk. en 1.78 op de achterbenen is niet zo grappig en ook niet als dat midden op de openbare weg gebeurd met ander verkeer... want op eigen terrein durftie zoiets niet

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:26

Opvoeding is geen mishandeling. Daar gaat het helemaal niet om. Harstikke lief en aardig zijn kan ook mishandeling zijn, want ook dat kan een paard in verwarring brengen. Het gaat er juist om dat je duidelijk bent. Dit kan wel en dat kan niet. En wat vandaag niet kon, kan moregn ook niet en andersom.
Niet de ene keer het zo leuk vinden als hij steigert en de volgende keer er kwaad om worden, om maar wat te noemen.
steigeren mag niet. Punt. Maar WAAROM steigert je paard?
Paarden zitten niet in elkaar om een ruiter te pesten. Dat is ze menselijke eigenschappen geven. Wel is er duidelijk een rangorde kwestie die soms steeds opnieuw bevestigd moet worden bij dominante paarden. Maar ook dat moet met beleid en niet uit boosheid of frustratie.
Ik denk niet dat jouw paard niet steigert in het terrein omdat hij dan niet durft, gekke_koei. Ik denk dat hij dan gewoon voorwarts gereden wordt, waar hij op de weg misschien wat meer ingehouden wordt omdat je er dan misschien meer gespannen op zit vanwege loerent gevaar. Of rijd je aan de lange teugel door de stad?
In de meeste gevallen zijn de reacties van paarden reacties op de mens die er op zit of hem begeleid. Ingewenste situaties komen meestal door fouten van de mens en dan is het een beetje vreemd om daar nou je hoofd over te verliezen en te gaan meppen.
Het is ook al gezegd dat als straf rechtvaardig is, een paard daar o zich helemaal geen moeite mee heeft. Vooral bij uitproberen zal hij daarom ook heel goed reageren op straf. Als er een gevecht onstaat, kun je er donder op zeggen dat het was omdat de straf onterecht was.
Een mep op zich is niet erg, dat hoor je niemand zeggen, als er maar geen lading boosheid of frustratie achter zit, daar gaat het om, want dan ben je dus niet goed bezig.

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:42

@ billy: idd daar ben ik het helamaal mee eens, mijn pony werkt ook zo!! verder vind ik heb ook net als hier boven al genoemd is het steeds maar lief blijven en alles mogen ook niet kunnen, het paard weet niet meer waar hij aan toe is

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:49

Duidelijk grenzen stellen en die concequent naleven!!! Sinds ik dit ben gaan toepassen hoef ik eigenlijk vrijwel nooit meer ëcht" boos te worden op mn paardje. ze weet nu waar ze aan toe is. Gaat ze wel over de grens dan is eigenlijk alleen en stemverheffing voldoende vorr haar om te weten dat ze iets heeft gedaan wat niet mag! Ben geen voorstander van slaan, en hele dag blerren tegen het paard. Maar vind wel als je toch moet straffen: dan meteen kort maar krachtig. Dus liever meteen een felle tik, dan een paar tellen later boos worden. Maar ik kan de keren dat ik echt boos ben geworden op mn paardje in 2 jaar tijd nu nog makkelijk op 1 hand tellen gelukkig

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:01

gekke_koei schreef:
als meneer weer eens omdatie
zijn zin niet krijgt
midden op de weg gericht naar me gaat steigeren

als dat midden op de openbare weg gebeurd met ander verkeer... want op eigen terrein durftie zoiets niet :D

Ik vind dat je je paard hier menselijke eigenschappen mee toedicht.
Een paard denkt niet als een mens.

Dit soort misverstanden veroorzaakt veel paardenleed.

p.s. ik wil hiermee niet zeggen dat je je paard nu mishandelt, maar een paard "denkt" niet op deze manier.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:11

Helemaal mee eens, manie!

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 22:24

Ik denk eigenlijk dat het met paarden omgaan/opvoeden voor sommige mensen echt te moeilijk is, of sommige mensen zijn er gewoon te lui voor ik zie eigenlijk een heel groot verschil tussen mensen die echt fanatiek met paarden bezig zijn enzo en ook best wat gepresteerd hebben (ik zeg niet dat het anders niet kan!!) en mensen die ene beetje aanmodderen (ik bedoel hier verder niks mee)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:44

Opvoeden van een dier is inderdaad niet voor iedereen weggelegd, en men is vaak te trots om hulp te vragen, maar iedereen kan tegenwoordig wel een paard kopen en dus gaat het wel eens mis.

what_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:57

Lusitana heeft het goed omschreven, ben het er helemaal mee eens
Mishandeling kan echt héél veel zijn..

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:19

Ojaa dan nog iets wat vinden jullie van het invloed van het humeur van amazone/ruiter op het paard??

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:50

Met een slecht humeur of na een rotdag gewoon lekker je paard laten staan of losgooien, eventueel een buitenritje ofzo maar geen prestaties verlangen.
Paarden zijn er zoooo gevoelig voor. Die arme beesten kunnen het ook niet helpen dat je een Kl*ten dag hebt gehad.