gaat jullie paard gewoon in een bevroren paddock?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

gaat jullie paard gewoon in een bevroren paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 17:27

hoihoi

ik hoorde dat het gaat vriezen deze week, mijn pony komt elke dag in de paddock, ook als het heeft gevroren en die van jullie? houden jullie ze dan op stal? die van mij kan er niet tegen de hele dag op stal.
groetjes

ArabStables

Re: gaat jullie paard gewoon in een bevroren paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:29

Wanneer het zand in de paddock echt bevroren is (en het dus een maanlandschap is) hou ik mijn paarden op stal. Ik heb geen zin in blessures en dergelijke. Die paar dagen dat het in Nederland vriest....
Als je paardje wat druk is zou ik ermee gaan wandelen op de weg.
Of desnoods in de wei doen, dit is vaak veel egaler dan het zand (met bevroren voetafdrukken) in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:48

In principe gaat die van mij ook gewoon de paddock in. Behalve als de bodem betonhard en heel erg hobbelig in, dan gaat ze gewoon een keertje extra in de trainingsmolen (die vriest niet snel op, is een combi van houtchips en mest )

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:52

als alles bevroren is in de bak/paddock, gaan ze in de wei, daar is het vlakker, en hebben ze minder kans op blessures!
ze blijven iig niet binnen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:08

Hij gaat er wel in hoor, we hebben een inloopstal (oftwel, we zetten de deur open) en dan kan 'ie naar binnen als ie wilt

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:51

Ligt eraan hoe je paard is en hoe de bodem is. Mooi vlak maakt niet uit, maar als het hobbel de bobbel is en je paard fris is en van vreugdesprongen houdt dan zou ik het iig niet doen ivm blessures.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:26

ja ik kijk het ook wel aan als het zover is... meestal gaat het wel want is het niet knoerthard..maar zou eens voor kunnen komen, ga denk ik vragen of ze dan misschien de wei op kunnen. van kennissen hoor ik ook, de een doet zijn paard er niet in en de ander weer wel.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:51

Die van mij gaat gewoon naar buiten.
Ze weet zelf heel goed wat ze wel en niet kan doen.
Als het terrein wat moeilijker begaanbaar is, loopt ze rustiger.
Maar nu is het van nature al geen druktemaker.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:56

Hier gaan ze iedere dag gewoon naar buiten. Gek worden ze dan niet echt, dus bang voor blessures bij vorst ben ik ook niet echt. Ze moeten wel over een stuk beton, als daar ijs op ligt is het al lastiger.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:05

Indy gaat gewoon naar buiten. Gelukkig zijn zij en haar vriendje totaal geen druktemakers, dus de kans op blessures is minimaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:09

Ja hoor, maak ik me verder niet druk om.
M'n paard moet toch der benen ff strekken en ze zal zelf wel aanvoelen dat de grond niet helemaal lekker is, is ook zo als het nat is, met kuilen. Rent ze niet. Dus de kans op blessures is minimaal

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:41

Hier gaat ook alles gewoon naar buiten. Blessures kan een paard overal oplopen!!!! En des te langer we ze hier op stal houden, des te vervelender worden ze en des te uitbundiger worden ze wanneer ze weer naar buiten gaan. Dus momenteel gaat gewoon alles ten alle tijde naar buiten en ze houden zich allemaal behoorlijk kalm (en die paar die er van houden zich op harde ondergrond uit te leven..die laten we rustig hun gang gaan met een toegeknepen gezicht...maar hebben zich er al die tijd altijd nog keurig uit gered).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:43

Die van mij gaan dan wel gewoonin de padock/bak. Als het te hard voor ze is passen ze hun gedrag er wel op aan. Sowieso zijn ze niet zo druk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:43

ff zorgen dat het gesleept is, zodat het recht is

Maar mijn paarden gaan er ook uit.
eerst moeten ze een stukje door de bak voordat ze in de wei zijn.
Als er niet gesleept is, merk ik dat ze daar voorzichtig lopen.
En in de wei, die wel recht is, pas gaan spelen.

Maar morgenvroeg gaan ze naar buiten, om 5 uur naar binnen, net zo als de rest van de winter

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:05

Ja hoor, hij let zelf wel op.
En hij vermaakt zich kostelijk met ijshakken

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:10

van mij mag het gaan vriezen, dan kunnen ze eindelijk weer eens in het land lopen, nu lopen ze in een drekpaddock, niet echt ideaal...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:27

De "stalpony's" komen iedere dag in de bak, danwel los, danwel in training, bevroren grond of niet. De laatste die op een dag buiten komt is namelijk de klos om voor de sleep te staan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:31

bij ons zijn de paddocks enorme drekpaddocks, het wordt dus een maanlandschap, zodra het vriest blijven alle paarden op stal, alleen ik zet de mijne buiten, die is niet te houden in een stal.

De boer durft dat niet aan, dus ik zal in m'n vakantie vroeg m'n bed uit moeten om m'n paard buiten te zetten, helaas.... en ;s middags weer binnen uiteraard.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:32

Als het echt hard is niet, maar mijn bak is eigenlijk nog nooit bevroren geweest!

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:39

de druktemakers kunnen op zo'n ongelijke harde bodem niet naar buiten, maar blijft het vries weer aanhouden dan stooien wij pekel in de padock zodat ze in iedergeval even de benen kunnen strekken zonder ongelukken.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:14

Bij ons worden de rijbanen/paddocks altijd even netjes gevlakt voor de vorst invalt. Scheelt stukken.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:42

Marrepar schreef:
Als het echt hard is niet, maar mijn bak is eigenlijk nog nooit bevroren geweest!

Hetzelfde hier..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:44

Margreet schreef:
Ja hoor, hij let zelf wel op.
En hij vermaakt zich kostelijk met ijshakken

Hier precies hetzelfde. Hij weet prima zijn weg te vinden in een hobbelige bevroren bak en als er ijs ligt.... slopen!!!!!!!!!

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:47

bij ons gaan ze gewoon naar buiten, alleen wel aangepaste tijden... anders gaan ze zich snel vervelen..
en de druktemakers gaan eerst een uur de stapmolen in en dan pas de wei/paddock in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:50

Van een bevroren grond die bobbelig is en zeker puntige bobbels heeft kan een paard hoefbevangen raken! De kneuzingen in de zool kunnen dermate zijn dat je paard hier hoefbevangen kan raken. Jammer dat te weinig mensen dit weten.

Mijn paard gaat alleen op een stuk wei waar het gras hoog genoeg staat, zeker niet in een paddock die niet de avond van te voren is gladgetrokken. Heb je een uitgelaten paardje, zal ik het zeker niet doen, de kans dat ze door het kleine laagje sneeuw dat er nu ligt en op hun ijzers gewoon vet onderuit gaan. Blessures kunnen ze idd over oplopen, maar om het nou op te gaan zoeken.