Help, nieuw paard loopt de hele wei stuk!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

Help, nieuw paard loopt de hele wei stuk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 15:47

Sinds begin november hebben we er een paardje bij in de wei.
De afgelopen jaren bestond mijn kudde uit 1 ijslandse merrie van nu 13, en 2 shetlandermerries , nu 12 jaar. Het was een mooie , stabiele en rustige groep. Natuurlijk werd er wel eens lekker gerend en gespeeld in de wei, maar verder geen gekke dingen. Wanneer er eentje uit rijden ging bleef de rest zonder problemen achter, eventueel met wat extra hooi.

Omdat ik veel te veel gras heb loopt er sinds november een fjordenmerrie van 5 jaar bij in. Ze is erg dominant en bij de vorige baas erg verwend met brokjes en andere lekkere dingen uit de hand. Direct bij aankomst in mijn wei ging ze het gevecht aan met mijn ijslander, die tot die tijd de baas van de kudde was. Alleen al puur op fysieke kracht won de fjord met gemak en hoewel ze dus net nieuw is en veruit de jongste is en blijft ze de baas.

Nu is dit op zich het probleem niet, er zal altijd eentje de baas zijn.
Het probleem komt wanneer nu iemand uit rijden gaat. Wanneer er nu 1 paardje uit de groep wordt gehaald om te rijden en de rest gewoon met hun drietjes in de wei blijft, mét eten ,blijft de fjord als een gek heen en weer draven en galopperen. Ze begint direct bij het vertrek en gaat door tot de weidegenoot weer terug is. Ze blijft druk doen en hinniken, ook als de rest van de kudde ondertussen rustig staat te eten.
Inmiddels is de wei in no time veranderd in een grote modderboel. Ik ben zelfs al geneigd om zelf maar niet meer te gaan rijden ,zodat de fjord zich rustig houdt, maar dat is ook eigenlijk wel te gek voor woorden.

We hadden gehoopt dat dit gedrag na een paar weken wel zou afnemen, maar nu, na ruim 1,5 maand is er helemaal nog geen verbetering.
Heeft iemand tips wat we tegen dit drukke gedoe kunnen doen?
We hebben inmiddels zelf geëxperimenteerd met Rescue- druppels, maar die hebben geen zichtbaar resultaat.
Het doet er niet toe welk paard we uit de wei halen, de fjord is steeds even druk.
Ze is na een half uur kletsnat van het zweet, terwijl degene die uit rijden is geweest amper nat is. De fjord blijft door al dit geren ook niet meer op conditie en valt duidelijk af.

Wie heeft tips om dit gevlieg te doorbreken?

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:45

tjee, meschien kan je de wei door 2en splitsen en daar de fjord in zetten zodat hij/zij er aan went om alleen te staan. of kan iemand de fjord aan de longe houden/poetsen voeren enzv. terwijl jij met het andere paardje gaat rijden ofzow!? ik hoop dat er verbetering in komt!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:48

Dat is wel heel erg vervelend idd... Ik zat eerst te denken; geef het tijd, maar 1.5 maand vind ik al vrij veel. Het is dus ook niet minder geworden nu? Hoe lang blijft de fjord bij jullie?

Anoniem

Re: Help, nieuw paard loopt de hele wei stuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:18

Kun je de Fjord niet op stal zetten zodra je gaat rijden? Als je geen stal hebt, zou ik een klein stukje weiland (goed!) afzetten en hem daar in doen als je gaat rijden. Hij kan beter een klein stukje van je wei compleet overhoop halen dan je hele wei.

Fredt

Re: Help, nieuw paard loopt de hele wei stuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:29

CCCCorine schreef:
Kun je de Fjord niet op stal zetten zodra je gaat rijden? Als je geen stal hebt, zou ik een klein stukje weiland (goed!) afzetten en hem daar in doen als je gaat rijden. Hij kan beter een klein stukje van je wei compleet overhoop halen dan je hele wei.

Aan zoiets zat ik ook te denken. Hij kan inderdaad beter een klein stukje kapot maken dan de hele wei gelijk.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 17:48

Geef ik even de paarden eten en heb ik zoveel reacties! Super!

De fjord is van een kennisje van mij, die graag een eigen paard wilde. In principe blijft de fjord 'voor altijd'. Maar ze mag haar een half jaar uitproberen van de vorige eigenaar, dus als het niet overgaat zou ik zelf zeggen: inruilen dat beestje! Maar ja, ze is dus niet van mij.
Het land pacht ik, als het helemaal kapot wordt gelopen krijg ik ook nog moppers van de rentmeester.
Dus inderdaad wel een goed idee om de achterblijvende dames maar op een klein stukje te zetten, denk ik.
Zeker nu het gaat vriezen wordt de boel knap onbegaanbaar, met al die bevroren hoefafdrukken en remsporen.

Heeft het ook misschien nog met opvoeding te maken?
Afleiden is in elk geval een goed idee, dat proberen we al met voer, maar misschien ondertussen de fjord echt aan het werk zetten of poetsen helpt ook wel. Alleen ga ik vaak te rijden wanneer de baas van de fjord er niet is. Dus voor de lange termijn is dit geen oplossing.
Laatst bijgewerkt door skessa op 26-12-05 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:52

Misschien een idee om een kleine paddock (met zand erin bv) te maken van een stukje wei. Daar kan je ze dan inzetten als je gaat rijden. Dan kunnen ze ook de wei niet kapot lopen, en komt dr niet zo'n grote moddertroep.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:03

Misschien kun je met de eigenaar overleggen dat het de fjord terug brengt.
Klinkt heel gemeen, maar jij zit nu in de problemen door die pony.
Als dit niet mogelijk is kun je misschien de pony in stal opsluiten?

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 18:08

Leuk idee Fredt, maar het is dus een pachtwei, daar mag ik niet zomaar een vracht zand in laten rijden.
Wel is het zandgrond bij ons, dus dan wordt het toch gewoon een deel van de wei afzetten, denk ik.

LauEef, ik had daar ook al gedacht aan terugsturen,, maar we willen het eerst nog proberen op te lossen, eigenlijk.
Een stal hebben we niet, helaas.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:10

Misschien dat je het er met de landheer over kan hebben? Persoonlijk zou ik liever willen dat iemand dat deed, dan dat het hele land kapot werd gemaakt..

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:21

skessa schreef:
Leuk idee Fredt, maar het is dus een pachtwei, daar mag ik niet zomaar een vracht zand in laten rijden.
Wel is het zandgrond bij ons, dus dan wordt het toch gewoon een deel van de wei afzetten, denk ik.

LauEef, ik had daar ook al gedacht aan terugsturen,, maar we willen het eerst nog proberen op te lossen, eigenlijk.
Een stal hebben we niet, helaas.

Jammer dat je geen stal hebt...
Dan denk ik dat de enige oplossing(en) die overblijven zijn:
-iemand met de fjord bezig houden
-zand storten, maar aangezien dat het niet je eigen land is kan dit idd een probleem vormen...
Pff, wat een moeilijk geval
*volgt dit topic*

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 18:42

Dank je! Dan voel ik me in elk geval gesteund!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:47

Tja, als ze dat eeenmaal doen, dan gaat het vaak niet meer over. Heb je al eens geprobeerd om te splitsen? Bijv. de tinker met een shet samen die niet rijdt op een ander stukje zetten? Zou haar anders idd tijdens het rijden met een ander op een klein stukje zetten, zodat ze alleen dat kapot maken. Toch is het vervelend want door het zweten kan ze ziek worden en door al dat gerag ook een blessure oplopen... Jammer dat je geen stal hebt om haar in te zetten.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:53

Tot nu toe hebben ik onze paarden juist om hun rustige karakter uitgezocht, maar ja, deze heb ik zelf dus niet uitgekozen.

De fjord heeft een baasje dat fantastisch helpt met de verzorging van alle paarden en zij vindt dit gedrag van haar fjord ook heel vervelend. Voor mij extra moeilijk om er steeds wat te zeggen.

Dat aparte paddockje zal er zeker komen.
Maar niemand een idee hoe we dit gedrag kunnen doorbreken?