Gedraaid bit, vraagje en foto

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Gedraaid bit, vraagje en foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 15:02

Ik heb omdat ik een bitje zocht met wat zachtere inwerking gister voor het eerst een dubbelgebroken bitje gebruikt. Het is een bustrens met licht D vormige ringen en een vrij groot plat tussenstukje.

Fleur reageerde hier echter heel heftig op en toen zag ik dat bij lichte druk op de teugel het bitje helemaal kantelde. Ik heb foto's bijgevoegd. Het ziet er vreselijk uit, maar probeer erbij te blijven bedenken dat dit echt redelijk lichte teugeldruk was en de vreselijke uitwerking dus aan het bit en niet aan mijn hand ligt.

De bakstukken zaten overigens strak genoeg.

Iemand enig idee wat er mis is met het bitje of de optoming?

Afbeelding
Afbeelding

shine_miesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:50

meschien is het bit te klein het ziet er erg dun uit.. verder zou ik het ook niet weten!

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 16:55

Het is idd een vrij dun bit. Met een dikker bit wil ze haar mond niet sluiten, dus dat is helaas noodzaak. Te klein is het zeker niet, er steekt nog een stukje aan beide kanten uit.
Het probleem is dus dat normaal de bitringen evenredig aan het hoofd lopen en ze op de foto kantelen.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:59

Hmm, heel apart eigenlijk nog nooit gezien

Het enige wat ik kan bedenken is dat je het bit er verkeerd aan hebt gedaan.
Ik volg dit topic

_Marleen_

Re: Gedraaid bit, vraagje en foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:00

Ik denk dat het rood-omcirkelde riempje strakker moet

Afbeelding

xxx

_Marleen_

Re: Gedraaid bit, vraagje en foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:02

Zo moet het zitten:

Afbeelding

xxx

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:05

Ze zij al dat het bakstuk strak genoeg zat, dat lijkt me dus niet, _Marleen_, hoewel dat wel erg voor de hand liggend is.

Ik denk zelf eigenlijk dat het met de grootte van de ringen te maken heeft? Omdat die klein zijn, zit de teugel dichter bij het bakstuk, en kantelt die?

Ik zou het verder ook niet weten...

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:58

[naam] schreef:
Ze zij al dat het bakstuk strak genoeg zat, dat lijkt me dus niet, _Marleen_, hoewel dat wel erg voor de hand liggend is.

Ik denk zelf eigenlijk dat het met de grootte van de ringen te maken heeft? Omdat die klein zijn, zit de teugel dichter bij het bakstuk, en kantelt die?

Ik zou het verder ook niet weten...

Ik bedoel natuurlijk

Ze zei al dat...

Maar ik ben nu eig. wel heel benieuwd waar of het precies weg komt

koekie01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:13

Ik heb zelf ook voor mijn paard een dubbelgebroken D trens gehad maar bij mij was het ook zo dat de bit ringen gingen kantelen en toen heb ik een dubbelgebroken water trens gekocht en nu gaat het goed want de ringen draaien een beetje mee en daardoor kan het bitje niet kantelen en volgens mij is het ook een zacht bitje.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:20

het ziet er vreemd uit, maar is het gewoon niet te klein

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:29

Dat bit is een dr Bristol-bit. De uitvoering met bussen werkt scherp in, omdat het platte tussenstukje haaks op de tong komt te staan als je de teugels aanneemt. Heeft dus niets met pasvorm, hoofdstel etc te maken, maar is de werking van het bit.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:58

Dat meen je niet, dit is dus de bedoeling? Jeetje, wat een rotbit!

Als ik de bakstukken 1 gaatje strakker doe zitten haar mondhoeken bijna achter haar oren, dat lijkt me niet echt een goed plan!

Ik ga wel terug naar de winkel, uitleg volgt..
tnx!

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:00

dubbelgebroken met PLAT middenstuk is juist héél scherp, die met een dik middenstuk (africhtingsbit) zijn heel zacht!!

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:02

Jeetje! Wat een miskoop zeg!
Volgende keer goed opletten dus met bitten kopen!

Hopen dat de volgende wel goed zit!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:03

Ik kan het goed niet goed zien op de foto's, maar weet je zeker dat het bit niet op z'n kop hangt?

Ik gebruik ook een bit met een plat tussenstukje, maar daar gebeurt dat beslist niet mee Heb wel de watertrens uitvoering overigens. En dat héél scherp valt ook nogal mee.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:07

tís in iedergeval een scherp bit hoor!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:08

Alles is relatief...

Ik gebruik 2 hoofdstellen, in het ene hangt een dubbelgebroken met een bol tussenstukje, de andere heeft een platte. Merk eerlijk gezegd geen enkel verschil.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 23:24

Het bit is ondersteboven symmetrisch alleen van achter naar voor niet (ben ik een beetje duidelijk?! ) Het bit hangt echt zoals het hoort, dat heb ik nog gecheckt. Normaal zou ik 'm met liefde ook andersom in doen, maar je snapt dat ik dat liever niet doe

Ik heb nu een vrij dun enkelgebroken bitje waar ze de laatste tijd wat minder fijn op reageert. Ik wilde iets wat wel mooi naar de mond vormt, maar het mag best een beetje inwerken (alles met mate uiteraard) Als het dus stil had gelegen was het precies wat ik zocht, maar zo is de werking uiteraard veel te sterk.

Citaat:
dit zgn. pinchless bit onderscheidt zich doordat elke zijde van het mondstuk geheel rond kan draaien t.o.v. de andere zijde
hierdoor kan op 1 zijde van de mond een andere inwerking worden gegeven dan aan de andere
het bit werkt makkelijker in en het paard pakt het bit minder gauw vast Ligt makkelijker in de mond dan conventionele bitten. RVS.

Dit is de omschrijving bij de Dr Bristol. De foto lijkt ook sprekend:
Afbeelding
Het is niet hetzelfde bit, mijne is een goedkopere versie (wilde eerst even kijken of dubbelgebroken aanslaat) Zoals het omschreven is klinkt het nog niet zo onvriendelijk, maar goed.

Nou ja, probleem opgelost, het hoort dus zo.. Ik ga morgen even een bitje inruilen.. dank voor het meedenken!

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:05

je paard heeft zijn tong achter het bit en dat geeft het probleem, denk ik.
( op de foto)
het ligt bloot op de lagen en de tong zit er dus niet onder, misschien zelfs wel erboven, dat is hetgene wat zeer doet.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:20

en als ik het goed zie heeft je paard ook een hangend-rooster???

(laag gehemelte)

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 01:31

Het bit draaide toen haar tong goed lag (het kan best dat ze haar tong er hier achter heeft gelegd, kan ik echt niet zien) heb een paar keer gecheckt en dat lag goed. Het draaien ligt dus niet aan de tong.

De foto vertekent denk ik een beetje, ze trekt haar bovenlip heel ver op hier, waardoor het lijkt alsof haar gehemelte laag is maar ik zal het zeker morgen even navragen als de tandarts komt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 08:58

Margreet schreef:
Ik gebruik ook een bit met een plat tussenstukje, maar daar gebeurt dat beslist niet mee Heb wel de watertrens uitvoering overigens. En dat héél scherp valt ook nogal mee.

Dat klopt, omdat het de watertrensuitvoering is. De bustrens uitvoering is de scherpe soort.

Met een olijfvormig tussenstuk zijn dubbelgebroken bitten dan ook alleen maar in watertrensuitvoering te krijgen. Omdat je dan dat kantelen niet kunt krijgen. Het ligt aan de constructie van bustrens + dubbelgebroken.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:02

batje schreef:
Citaat:
dit zgn. pinchless bit onderscheidt zich doordat elke zijde van het mondstuk geheel rond kan draaien t.o.v. de andere zijde
hierdoor kan op 1 zijde van de mond een andere inwerking worden gegeven dan aan de andere
het bit werkt makkelijker in en het paard pakt het bit minder gauw vast Ligt makkelijker in de mond dan conventionele bitten. RVS.

Dit is de omschrijving bij de Dr Bristol. De foto lijkt ook sprekend:
Afbeelding
Het is niet hetzelfde bit, mijne is een goedkopere versie (wilde eerst even kijken of dubbelgebroken aanslaat) Zoals het omschreven is klinkt het nog niet zo onvriendelijk, maar goed.

Nou ja, probleem opgelost, het hoort dus zo.. Ik ga morgen even een bitje inruilen.. dank voor het meedenken!

Dit is de omschrijving van de Dr Bristol Robart. Hierbij zit er een extra draaipunt links en rechts van het platte stukje, waardoor het juist níet haaks op de tong komt. Dit bit is dus wél weer vriendelijk. Jouw bit zal links en rechts dat extra draaipunt niet hebben.

Lastig he, al die bitten!

Ruil hem gewoon voor een dubbelgebroken watertrens met rond tussenstuk. Die zijn heerlijk zacht. Ik rijd er al mijn paarden op.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:31

Ibbel schreef:
Met een olijfvormig tussenstuk zijn dubbelgebroken bitten dan ook alleen maar in watertrensuitvoering te krijgen.

Oh?

En wat is dit dan?

Afbeelding

K&K bitje van de Divoza site, hoefde niet eens lang te zoeken.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:24

Weer wat geleerd. Ik ben ze nog nooit IRL tegengekomen.