Peesbeschermers vraagje, kom er maar niet uit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Peesbeschermers vraagje, kom er maar niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 23:31

Hallo,

Ik was nu net zo aan het denken, van peesbescherms (kwam door een toppic over bandages met springen of peesbescherms wat beter was)

En nu zat ik te denken van, als een paard een balk eraf gooit (want daar zijn ze toch voor? En hij gooit die eraf met de voorbenen (zie ik ook wle hoor) Dan geven die peesbeschermers toch geen bescherming? Want dan komt de balk toch tegen de 'blote' huid aan, of toch het 'elastiek' van de peesbeschermers?

Maar aan de andere kant denk ik weer van, daar zijn ze eigenlijk ook helemaal niet voor bedoelt, maar zodat het paard niet met de achterbenen tegen de voorbenen aan komt en de strijklappen tegen het strijken. En dan denk ik ook nog dat de peesbeschermers wel enige 'stevigheid' geven bij de landing.

In ieder geval bedankt.

Groetjes

droebel

Re: Peesbeschermers vraagje, kom er maar niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:36

Peesbeschermers zijn tegen het aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen. dus bijv. bji een rare zijsprong of tijdens het landen na een sprong.

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:37

Volgens mij zijn peesbeschermers (zoals het woord al zegt) bedoeld om de pezen te beschermen tegen een klap van de achterbenen.
Balken in een springparcours liggen (als het goed is) nooit zo achterlijk vast dat een paard zich daar erg aan kan bezeren.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:37

Peesbeschermers beschermen tegen het raken van het voorbeen door het achterbeen. Steun geven ze niet, is ook nergens voor nodig.

Met springen mag hij best voelen dat hij een balk raakt, liever wel zelfs, dan let hij de volgende keer wel op.

_Jody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:39

Maar zo'n klap kan toch wel de pezen ofzo laten bleseren?
En als zo'n paard nou schrikt en keihard tegen de balk aan tikt?
En als zo'n paard nou door zo'n hindernis heen gaat? En er komt iets van die hindernis tegen het been aan? (hard)

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:41

Als je daar bang voor bent, dan kun je maar beter niet gaan springen.

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:43

Maar de pezen die ze dus beschermen zitten aan de achterkant van het voorbeen en daarmee tikken ze doorgaans geen balken af..

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:47

Nee, dat zou knap zijn

Bovendien is het eigenlijk maar zelden dat een balk er echt afgeramd wordt, meestal is het meer schampen. Echt stoten is eerder op de knieën dan op het pijpbeen, of je paard moet een enorm hangend voorbeen hebben of een beroerde afstand.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:04

Margreet schreef:
Nee, dat zou knap zijn

Bovendien is het eigenlijk maar zelden dat een balk er echt afgeramd wordt, meestal is het meer schampen. Echt stoten is eerder op de knieën dan op het pijpbeen, of je paard moet een enorm hangend voorbeen hebben of een beroerde afstand.

Achterste voren de sprong nemen??

Nee even zonder grapjes,
Wat margreet zegt klopt helemaal,
Peesbeschermers beschermen de pezen,die dus aan de achterkant zitten,
Strijklappen inderdaad tegen het strijken van de achterbenen,

En als een paard met zijn benen tegen de balk aanvliegt,
Dan vliegt de balk uit de staander,
Dus een erge klap zal het niet zijn,
En overigens,Doordat het paard een klap krijgt zal hij voortaan zijn benen optillen

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 01:17

Hmm bedankt, ik vond het namelijk wel beetje raar Haha en me nicht is echt niet bang voor springen hoor..

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:36

maar toch ook voor het aantikken van de voorbenen? de oude pony van een vriendin had o-benen en tikte telkens aan.. En een ander paard tikte zn achterbenen tegen zijn voorbenen, maar dan kwamen de hoeven tegen elkaar aan.. dus sna[ het even niet meer