kosten na een weiland?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

kosten na een weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:15

hallo
mijn vader wil misschien een stuk grond kopen,
dat ik dan een paard krijg
maar nou zegt hij.. dat de amoniak
enzo ook allemaal moet betalen
maar nou was mijn vraag:
wat moet je als je weiland gekocht hebt nog allemaal na betalen ( als je paard er dan staat)

(p.s ik hoop dat ik het een beetje duidelijk hebt gezegt)

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:16

erm.. Niks
je hebt toch een land.
ja, mischien waar je je mest laat ?

Maar een stuk grond is duur hoor

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:19

mijn vader had het erover dat je moest betalen voor de amoniak die je versprijdt in de lucht ofzo? doordat je paard "mest"

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:07

Nog nooit van gehoort eigenlijk eerlijk gezegt
Het lijkt me dat je verder alleen voor het stalletje, het voer en de mest moet betalen

*edit: typ foutje*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:11

Ligt aan de grote van het land.

Als je land groot genoeg is, kun je de mest verspreiden over je eigen land.

Anders moet je het idd af laten voeren door een bedrijf.
Maar je zou ook aan een boer in de buurt kunnen vragen of je het bij hem op een maisveld mag doen 1 per jaar.
Dan is het vaak goedkoper.

Verder hou je uiteraard kosten aan het bijhouden van het land.
evt, mesten, sproeien, onkruid bestrijden.
En uiteraard een veilige omheining maken en houden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:28

idd wat RK zegt. dan heb je de meeste kosten gehad. en als je paardenmest een tijdje laat liggen blijft er sowiso al niet veel van over!

_Jody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:17

_Marinke_ hier, op jody's acount.

Als er geen goede omheining is of onveilige moet je die kopen.
Het land, evt. schuilstal. En evt. nog een stuk waar je in kan rijden (is heel handig, want ik rijd met verzorgpony ook in haar 'eigen'weiland (nu is er een sutk wat meer weiland is, en een stuk wat meer rijplek iks) maar toch wel iritant, en verwarend voor het paardje.
- De mest afvoer, maar veel mensen verspreiden het in het bos(als dat vlakbij is) Maar je kan het ook over je eigen land verspreiden.. of inderdaad bij een boer die een maïs land heeft, die kan het wel gebruiken denk ik Of bij de volkstuintjes.. die zijn er ook altijd erg blij mee..
Van die Amoniak lucht, nooit van gehoord. Ik zal het even bij de gemeente na-vragen als ik jou was

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:22

ik heb ff een vraagje in dit topic ..
als je bijv. een weiland zou hebben waar je je paard/pony in hebt staan.. en je woont niet dicht bij het paard, dus je kunt hem niet zien vanaf je huis, en je hebt gewoon een weiland met stroomdraad zegmaar.. en er zit een (klein) slotje op.. kunnen ze je paard dan niet stelen? ik bedoel.. als je er niet bij bent.. en hij staat ergens in een weiland wat niet bij 'mensen' hoort, dan kunnen ze hem toch zo meenemen? (sorry voor het lange verhaal)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:31

wan schreef:
ik heb ff een vraagje in dit topic ..
als je bijv. een weiland zou hebben waar je je paard/pony in hebt staan.. en je woont niet dicht bij het paard, dus je kunt hem niet zien vanaf je huis, en je hebt gewoon een weiland met stroomdraad zegmaar.. en er zit een (klein) slotje op.. kunnen ze je paard dan niet stelen? ik bedoel.. als je er niet bij bent.. en hij staat ergens in een weiland wat niet bij 'mensen' hoort, dan kunnen ze hem toch zo meenemen? (sorry voor het lange verhaal)

Als ze je paard echt willen stelen doen ze dat toch wel,
slotje erop of geen slotje !

Er komt inderdaad heel wat kijken bij een land,
Ook gedacht aan de winter?
Er staat weinig gras en je paard loopt alles stuk,ze meoten dus hooi of kuil erbij krijgen,
Je moet het opnieuw laten zaaien en natuurlijk je mest kwijt kunnen!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:34

oke bedankt ja dat is waar, als je een mooi paard hebt dan zouden ze hem denk wel mee willen nemen.. maar met bijv. een klein shetje denk ik niet .. je zit natuurlijk ook met je spullen waar je die kwijt moet

theaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:40

Hallo Bando, ik kan je vertellen hoe het in ZW Drenthe (eigen ervaring) zit mbt de gemeente ik weet alleen niet of dat landelijk hetzelfde is. Als je meer dan twee paarden wilt houden op stal moet je een milieu en hinderwetvergunning aanvragen bij de gemeente (tm twee paarden ziet men als hobbymatige paardenhouderij). Ze berekenen daar oa voor de oppervlakte van je land, afstand tot omliggende bebouwingen en bos van natuurmonumenten bijv. en dan berekenen ze de ammoniakuitstoot die max. mag. Vraag me niet hoe ze het precies berekenen maar een volwassen dier is een aantal punten en een dier in de opfok iets minder. Iedergeval dan komt het er op neer dat je bijv. een aantal kg amoniakrechten moet kopen van iemand in je gemeente die ze wil verkopen. Iemand die stopt met boeren bijv. De gemeente zit nl vast aan max. zoveel kg ammoniak voor de gehele gemeente en op is op. Dit alles is alleen van toepassing als je ze op stal wilt hebben. Mij is gezegd dat al wil je bij wijze van spreken 100 paarden in het land zetten dat dat zonder vergunning mag omdat de ammoniak uitstoot dan niet geconcentreerd is op een plek. Wel apart eigenlijk. Dus ik denk als je 1 paardje in het land zet dat je niets hoeft uit te geven verder behalve de voor de hand liggende dingen als afrastering etc. Hoop dat je hier iets aan hebt.

Tanja

Re: kosten na een weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:14

theaatje, gaat dit alleen om meer dan 2 paarden op stal houden?
Ik heb hier nl 2 paarden en 5 pony´s staan (midden Drenthe) en heb er nog nooit van gehoord dat daar een vergunning voor nodig is? Om mij heen ook veel paarden en niemand die zo´n vergunning heeft? (maar wel een andere gemeente, dat kan het ook nog zijn)
Maar goed, ik heb ze wel buiten dus niet op stal, ze hebben een grote schuur als schuilstal, dat telt toch niet als stal hoop ik?
Ik heb wel 4 stallen maar die worden niet of nauwelijks gebruikt, staat alleen 1 merrie in die ¨verstopt¨ moet worden voor de hengsten en nu ook een paard wat gewond is, meer dan 2 heb ik er dus niet op stal, dat zou dan gewoon mogen neem ik aan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:05

Regels verschillen per gemeente, vergunningen dus ook, maar het lijkt mij dat als je een stuk land koopt dat je er dan ook een paard op mag zetten. Daar is land voor. Over de kosten: je betaalt wel bij de gemeente mocht je wel een vergunning voor een schuilstal oid aanvragen.

Verdere kosten: waterschapslasten, je moet je evt sloot ieder jaar laten schoonmaken, het weiland moet gemest worden(poep of kunstmest, evt kalk, als je het goed wil doen bodemonderzoek), er moet een omheining om, watervoorziening voor je paard, mestafvoer, na het weiden slepen, bloten of schoonmaaien, en ook nog evt nieuw inzaaien of doorzaaien.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 12:24

okj alvast bedankt voor jullie reacties
als ( ik dan een paard krijg) komt die wel vlakbij iemands huis te staan )