slof bij 3 jarige:S

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike14

slof bij 3 jarige:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:56

Wat mij nou weer iemand vertelde...

Die heeft een paard van 3 jaar waar ze een slof strak aan heeft hangen. Zo verpest je toch het hele paard vind het harstikke zielig voor dat dier.

Is toch zo of ligt dat aan mij?

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:58

HALLELOEJA

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:01

huh, jaja Bugsje_loveu.

Naar mijn idee is het gewoon schadelijk voor een paard, ongeacht de leefdtijd(altijd gespannen dan he, het kan vast ook goed werken, maar ik ben er gewoon tegen.)

annepaardoes

Re: slof bij 3 jarige:S

hahahaha, dat is idd heel erg zielig voor dat dier. en gewoon al een slof bij een 3-jarige vind ik dom maar hem dan ook nog te strak doen

boeflover

Re:

strak hoort idd niet. maar bij vip rijden we op het moment ook met slof. dit komt omdat hij zn hoofd steeds wilt kantelen en dan onbestuurbaar raakt, helaas hebben we hem dit eerst toegestaan, omdat we vermoede dat hij last had van zn tanden, maar na een bezoekje van de tandarts was dit verholpen en had hij er dus een nieuw kunstje bij om onder het werk uit te komen. na een hele poos weer aan de longeerlijn werdt het weer minder en rijden we nu sinds 2x weer los.. maar wel met slof, die hangt gewoon los maar hij kan dan alleen zn hoofd niet meer in verzet gooien mocht hij weer op dat idee komen. als hij nou weer een aantal keer braaf blijft lopen kan hij er weer af.
ik zie niet in wat daar verkeerd aan is..

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:02

ik vindt inderdaad dat je hierdoor het paard verpest ( altijd eigenlijk wel maar ook zeker bij een 3 jarige) mijn mening is als je de slof zo strak houdt dat je het paard zijn spieren kan vast trekken? en hij loopt niet ontspannen over zijn rug, en het lijkt mij niet zo'n fijne ervaring voor een jong dier als er een slof strak getrokken wordt op je, ik ben niet tegen het gebruik van de slof hoor maar als je hem gebruikt moet je hem wel goed gebruiken en het eerst met je eigen handen en benen proberen optelossen voor je er wat bij pakt maar dat ben ik

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:03

je kan een 3-jarig paard best met slof rijden, tenminste als je weet hoe je hem moet gebruiken. Als het paard gaat rennen oid dan moet hij strak zijn, als hij gewoon braaf is niet. Een paard van 3 hoeft nog niet aan de rond te lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:05

Een strakgetrokken slof hoort nooit. Of het paard nou drie is of tien.
Een driejarige met slof heb ik niet automatisch een probleem mee. Ligt eraan wie die slof in z'n handen heeft...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:09

Ik schrok vandaag ook nog hoe een paard in de krul werd getrokken door een slof . Te erg om dat te zien .

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:21

had 1 of andere bekende ruiter ofzo gezegt zei ze. Maar waarom hij dat had gezegt wil ze me niet vertellen:S

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:25

Het is natuurlijk altijd beter om zonder te rijden, maar als je weet hoe je er mee om moet gaan, is dat geen probleem. Het heet niet voor niets HULPteugel, maar is alleen een hulpmiddel als je weet hoe je daar mee om moet gaan.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:26

Zielig is het niet.Zolang je hem maar goed gebruikt.En zo te lezen diegene niet...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:27

Inderdaad als je weet hoe je er mee om moet gaan kan het een heel goed hlpmiddel zijn. Ik vindt het eéén van de meest fijne hulpteugels. gebruik hem daar nodig bij het rijden en ook aan de longe

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:33

idd Ik gebruik hem ook weleens.Als ik hem net niet genoeg los krijgt.Of als ik naar buiten gaat.Is het meer voor mezelf.dat ik toch meer te zeggen heb.En ik longeer er idd ook weleens mee.Maar meestal met een pessoa.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:33

Ben het eens met verschillende mensen hier.
Als je weet hoe je er mee om moet gaan, en het niet te vaak doet, is het niet zo'n probleem.
Heel vaak grijpt men naar een hulpteugel, als het eventjes niet meer gaat. Ik vind dat je het eerst anders op moet lossen, en daarna evt een hulpteugel moet gebruiken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:37

Ik vind het aardig onverstandig. Een 3- jarig paard moet toch eerst op zn EIGEN benen leren lopen? Daarbij richt je het paard veel schade aan met de slof op zo'n jonge leeftijd.
Jammer dat sommige mensen dat niet helemaal snappen..

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:40

Het is mij ook geleerd een jong paard moet je altijd voorwaarts rijden en dan mag je die hulpteugels pas gebruiken!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:41

Te strak is helemaaal niet goed, verder gebruik ik het ook helemaal niet hoor, ben bang dat ik er niet goed mee om zou gaan of wat dan ook.
Maar op het bedrijf waar ik stage heb gelopen werd ook wel bij de net zadelmakke paardjes wel eens een slof (op de juiste manier!!!) gebruikt. was wel een goede trainingsstal, dus...

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:41

kijk maar naar mijn onderschrift

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:44

per paard en per ruiter is het verschillend. Ik ben zelf geen voorstander van een slof ( in eigen gebruik) omdat ik er niet op de juiste wijze mee kan rijden ( heb t ook nog nooit geprobeerd). Misschien heeft een ander er wel baat bij en kan die m op een positieve manier gebruiken en er zijn paard wel mee verbeteren zonder t paard enige schade toe te brengen door fout gebruik. Per situatie bekijken dus en niet alleen maar zwart -wit kijken ( gebruik van een slof hoeft niet altijd fout te zijn!).

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:20

alano schreef:

ant hulpmiddelen ben ik niet. het ligt er echt aan hoe ze gebruikt worden. En bij een slof geldt meestal toch: als je weet hoe je 'm moet gebruiken heb je hem niet nodig.

Een slof bij een 3 jarige is imo niet nodig. Zulke jonge dieren moet je eerst voorwaarts leren rijden en vertrouwen geven (in zichzelf en in de ruiter). Het is helemaal nog niet belangrijk dat ze 'aan' de teugel staan.

@boeflover hoe zorgt die slof ervoor dat hij z'n hoofd niet kan kantelen

BarbaLala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:26

ja ik kan me daar ook zo kwaad over maken! *komt ook veel overmatig of ongelooflijk slofverkeer voor op stal waar ik (bij)rijd echt triest!

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 22:32

Als je hoort wat ze zegt waarom ze het gebruikt schiet je echt in de lach:P

Ze doet het omdat die bekende ruiters dat ook gebruiken en dat moest van haar dan:S

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:46

Sammie schreef:
alano schreef:

ant hulpmiddelen ben ik niet. het ligt er echt aan hoe ze gebruikt worden. En bij een slof geldt meestal toch: als je weet hoe je 'm moet gebruiken heb je hem niet nodig.

Een slof bij een 3 jarige is imo niet nodig. Zulke jonge dieren moet je eerst voorwaarts leren rijden en vertrouwen geven (in zichzelf en in de ruiter). Het is helemaal nog niet belangrijk dat ze 'aan' de teugel staan.

@boeflover hoe zorgt die slof ervoor dat hij z'n hoofd niet kan kantelen

nou hij kantelt hem zo erg dat hij onbestuurbaar wordt, en die gek let dan niet meer op waar hij loopt en gaat gerust het lint in of tegen een paal aan.. door de slof kan hij zn hoofd niet zo hoog doen dat hij zn hoofd zo kan draaien dat je hem niet meer kan sturen.

we gebruiken die slof iig niet voor het 'aan de teugel' lopen, maar om hem bestuurbaar te houden zodat we verder kunnen gaan met het voorwaarts rijden en dingen leren.

en idd ben ik het ook wel eens dat je eerst moet proberen zonder hulpmiddelen en dan evt. een hulpmiddel kan pakken. hebben wij ook zo gedaan. eerst weer een hele poos aan de longeerlijn zodat hij niet de draad in zou lopen en maar 'eeuh' zeggen als hij vervelend werd, nu houd hij zn hoofd bijna altijd weer normaal, maar nu hebben we er dus ff een paar keer een slof aan hangen om ervoor te zorgen dat als hij zn hoofd weer omhoog wil doen dat niet kan en hij toch los kan rijden.

(overigens wordt vip op het moment nog steeds gereden door iemand anders)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:43

ik HAAT de slof. Lees mijn topic maar eens * Het gaat slecht met Balou, het einde? *
Door een slof is mijn paard zwaar kapot