Traktor, vrachtwagen angst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Traktor, vrachtwagen angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:19

Hoi!

Bijna 2 jaar heb ik nu mijn pony, die momenteel 2,5 jaar is. Ik heb veel met hem gewandelt, de laatste tijd iets minder, maar van begin af aan heeft hij traktoren en vrachtwagens en al dat wat daar op lijkt eng gevonden. En nu word het zo erg dat hij op de weg bij tegenkomst van 1 van die voertuigen gewoon midden op de weg gaat staan steigeren, en alleen maar probeerd weg te rennen! Terwijl, bij ons op het erf af en toe traktoren rijden/staan, en daar doet hij niks anders bij dan er met een gróte boog omheen lopen.... Heeft er iemand tips hoe ik hem hier vanaf kan helpen?

Alvast bedankt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:44

Ik heb het idee dat het niet alleen angst is. Dus ook dat hij reageert op jou. Jij weet dat hij gek gaat doen, en daarom reageert hij erop? Dit omdat hij op het erf niet zo overdreven reageert.

Toch zullen vrachtwagens en tractoren altijd meer invloed hebben op een paard dan een auto. Ze maken veel meer kabaal en zijn veel kolossaler. Hoe zit het met flinke busjes? Maken niet meer herrie dan een auto, wel groter.
En met kleine tractoren? Of kom je die nooit tegen?

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:46

Dyonne schreef:
Ik heb het idee dat het niet alleen angst is. Dus ook dat hij reageert op jou. Jij weet dat hij gek gaat doen, en daarom reageert hij erop? Dit omdat hij op het erf niet zo overdreven reageert.

Toch zullen vrachtwagens en tractoren altijd meer invloed hebben op een paard dan een auto. Ze maken veel meer kabaal en zijn veel kolossaler. Hoe zit het met flinke busjes? Maken niet meer herrie dan een auto, wel groter.
En met kleine tractoren? Of kom je die nooit tegen?

Dat met mij valt wel mee, want ik loop niet anders dan normaal en ga hem ook niet strakker vast houden ofzo.... Zodra hij ze maar hoort begint het gezeur!
Flinke busjes doen hem niet altijd wat... af en toe springt hij even opzij, maar niet zo extreem dat hij de weg opspringt of steigert..! Kleine tractoren kom ik vrijwel niet tegen . Laatst op de golfbaan wel een grasmaaier.. reageerde hij ook wel op, maar meer zoiets van "oeh wat is dat?" en liep er met een boog omheen...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:49

Ben je weleens meer aan de kant gegaan voor een tractor of wat? Zelfs de kleinste dingen kunnen voor een paard een waarschuwing van oplettendheid zijn.
Maar ik denk dat hij vooral 'bang' is voor iets groots met veel herrie. Rijden ze op het erf ook, of staan ze meestal stil?

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:50

Dyonne schreef:
Ben je weleens meer aan de kant gegaan voor een tractor of wat? Zelfs de kleinste dingen kunnen voor een paard een waarschuwing van oplettendheid zijn.
Maar ik denk dat hij vooral 'bang' is voor iets groots met veel herrie. Rijden ze op het erf ook, of staan ze meestal stil?

Ben nooit aan de kant gegaan voor een traktor... Ze staan bij ons vaak stil op het erf... maar heel af en toe rijden ze wel.. dan wilt hij ook wel draven, maar doet hij nog steeds niet zo debiel als op de weg!

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:29

Ik weet niet of het je helpt maar kan je niet aan 1 van die meiden vragen of ze een keertje mee wandelen.. dan kan je proberen dat als er een vrachtwagen/tractor aan komt dat het andere paard voor/naast *kortom zo dat zijn hoofd in het midden van het paard zit* hem komt lopen.. dan kan hij niet wegspringen....
Ze doen dit op het Reelaer ook met de paarden die het eng vinden en dat werkt echt heel erg goed.. want ze kunnen dan niet meer weg... en Als het andere paard niet reageerd dan neemt hij dit gedrag over *als het goed is*

Succes!!! Komt allemaal goed met Charlytje!!!

M_hOrse

Re: Traktor, vrachtwagen angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:59

Het zijn een paar klein ideetjes ;.
maar misschien kan je op het erf met je paard oefenen, dat de tractoren heel langzaam langs rijden, ik denk dat hij/zij na een tijdje dan veel minder schrikt.
Heb je het wel eens geprobeert met iemand anders er naast die hij/zij vertrouwt, want het kan zijn dat je toch iets heel kleins doet als je een vrachtwagen ziet wat je zelf niet merkt maar je paard toch wel.
Het idee van MsMarit is ook het proberen waard.
Ik weet niet wat voor stal je paard heeft maar als hij/zij een buitenbox heeft dan zou je, als dit past, de tractor een paar daagjes voor zijn box zetten, niet recht er voor, maar dat als hij/zij naar buiten kijkt, dan zie je de tractor. Verder denk gewoon rustig opbouwen, en als hij/zij dan een beetje vertrouwen in de tractor heeft niet gelijk de weg weer op dat alles weer weg is!
Succes!

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 11:06

Hij heeft geen buitenbox.. en degene die hij echt vertrouwd ben ik, de rest is hij angstiger bij op de weg.. ! Dus dan zou het dubbel op voor hem zijn én iemand anders naast hem én de traktoren op de weg !

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:57

moet ik anders eens met willem mee lopen. je staat toch vlakbij... willem is nergens bang voor.. ja voor rood/wit gestreepte borden
maar treinen, metro's, vrachtwagens, trekkers.. interesseert hem echt nix.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:52

Bij mij is het destijds vanzelf gegaan....de paarden staan naast huis maar wel aan een doorgaand pad waar onze trekkers en de vrachtwagens ook langsrijden. Met buitenstallen is het voor ze inmiddels een gewoonte geworden. Veelal een kwestie van wennen...

Een ouder ervaren paard erbij helpt veelal ook, maar als die schrikt heeft de ander wel aanleiding mee te gaan schrikken...wat je misschien ook kunt doen, als je pony straks onder zadel is, met een groepje ervaren ruiters en paarden naar buiten. In een kudde kan je pony zich wenden tot de andere dieren en zal veelal rustiger blijven omdat zij geen reden tot schrikken hebben...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:21

Ik wil niet heel vervelend zijn maar ik weet heel zeker dat dit bij jou of een andere eigenaar/verzorger vandaan komt. Als jij rust en vertrouwen naar je paard uitstraald, dan zal hij niet opzij springen voor een tractor. Want er is nog nooit een paard opgegeten door een tractor en dan zal niet gebeuren ook!
De enige die invloed heeft op dit soort dingen is de mens die ermee omgaat. En dit hoeft maar 1x fout gegaan te zijn, en ze onthouden het heel lang.

Ik reed met mijn pony overal langs, ik denk dat ik me midden in een grote stad ook super kon vermaken op hem. Maar zodra er maar iemand op had gezeten, een klein stukje, die bang was dat hij raar deed voor een vrachtwagen. Had je daar de keer erna nog last van.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:25

Sjonniej schreef:
Ik wil niet heel vervelend zijn maar ik weet heel zeker dat dit bij jou of een andere eigenaar/verzorger vandaan komt. Als jij rust en vertrouwen naar je paard uitstraald, dan zal hij niet opzij springen voor een tractor. Want er is nog nooit een paard opgegeten door een tractor en dan zal niet gebeuren ook!
De enige die invloed heeft op dit soort dingen is de mens die ermee omgaat. En dit hoeft maar 1x fout gegaan te zijn, en ze onthouden het heel lang.

Ik reed met mijn pony overal langs, ik denk dat ik me midden in een grote stad ook super kon vermaken op hem. Maar zodra er maar iemand op had gezeten, een klein stukje, die bang was dat hij raar deed voor een vrachtwagen. Had je daar de keer erna nog last van.

Dat hoeft echt niet altijd.. Mijn paardje heeft in een opfokje gstaan en werd nooit mee gelopen of wat.. en daar reed iedere dag een tractor langs met van alles en nog wat.. en HIj was als de DOOD voor die dingen.. ik kon echt niet in de buurt komen van een tractor.. Dus het komt echt niet altijd bij de mens vandaan hoor...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:40

Gewoon eerst eens goed op het erf oefenen met tractors. Als hij daarop braaf is, vraag dan eens of iemand een blokje met je wil gaan rijden, zij op de tractor, jij met de pony.

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:02

misschien moet je een ervaren paard mee laten gaan die er niet bang voor is
dan kan hij zien dat het niet eng is .
veel succes

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:36

heb je al geprobeerd hem af te leiden met wat lekkers als er iets engs aankomt?? Ik ken iemand die zo het probleem oplost.(heeft zelf vrachtwagen bedrijf, paard staat letterlijk tussen de draaien vrachtwagens, maar als ze over de weg langsdenderen, vind ie het toch wat anders).

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:49

Sjonniej schreef:

ik heb ook een iets andere mening.
Ik denk wel dat het vaak de probleem van de ruiter/verzorger is.
Maar niet altijd.
Omber ken ik al vanaf veulen af aan en die heeft nog nooit wat raars meegemaakt met een tractor of vrachtwagen en toch slaat ze op hol zodra ze er een hoort of ziet.

Dit zit er eenmaal in en ik krijg het er niet meer uit.
We hebben zelfs wel eens tractors op het erf gehad maar ook al staat hij niet aan ik krijg haar er niet bij in de buurt.
Ik heb op buitenrit weleens 40 meter in een bouwland staan wachten tot de tractor voorbij was en dan nog sloeg ze op hol terwijl ik er niet anders voor ging zitten.
Ik had gewoon mijn teugels losjes en zat een beetje te kletsen met een vriendin.
Ik dacht namelijk dat we wel ver genoeg uit de buurt waren dus maakte me ook geen zorgen.

Ik ben het verder wel met je eens hoor.
Vaak is er iets voorgekomen of gaat de uiter zich anders gedragen omdat ze denken dat er wat gaat gebeuren.
En je hoeft het alleen maar te denken nog niet eens uit te stralen en een paard heeft het door.
En aangezien JIJ de leider bent en jij bang bent dat er wat gaat gebeuren is het aard nog banger want die vertrouwd op jou.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:57

knap dat bepaalde mensen kunnen oordelen over iets waarbij ze zelf niet aanwezig zijn geweest...

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 09:19

RUBYWHITE schreef:
knap dat bepaalde mensen kunnen oordelen over iets waarbij ze zelf niet aanwezig zijn geweest...

Ja vind ik dus ook....

Gekke_Koei, ik vind het best als je een keer mee wilt lopen, net wat je zegt, we staan niet ver van elkaar vandaan ! En als willem aan Charly zijn binnekant loopt, kan hij ook niet naar de weg toe springen!

Afleiden met een snoepje, is niet de manier denk ik, denk zelfs dat het me geeneens lukt! Zodra meneer een traktor hoort is het gedonder al aan de gang! Maar ik zal het eens proberen!

Ik ga de komende tijd iig níet zonder een ander, braaf, paard erbij naar buiten, om verdere miscommunicaties met mn paard te voorkomen!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:11

mijn paard begint hier ook mee vind je het goed dat ik even alles mee lees?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:37

Ha Pris, heel herkenbaar. Boya doet 't ook! Op 't eiland hadden ze ook tractoren en trekkers en daar was ie nooit bang voor, maar nu springt ie met 4 benen de lucht in.

Ik neem em gewoon aan een hoofdstel mee, waar de longeerlijn aan vast zit. Op het moment dat er een tractor komt loop ik gewoon door, laat het touw wat langer en hij ziet dan maar wat ie doet. Meestal loopt ie dan bijna in me (achter me) en op 't moment dat de trekker bijna naast em is, vliegt ie naar de zijkant. Ik negeer het en loop gewoon onverstoorbaar door. De lengte van de longeerlijn heeft ie dan. En daarna draaft ie weer naar me toe.

Hij doet 't niet altijd, meestal alleen maar als ie 't idee heeft dat ie niet weg kan. Als hij zich ingesloten voelt tussen tractor en bomen/hek o.i.d. Als het open is en hij gewoon uitzicht opzij heeft, doet ie het niet.
Kan het daar ook mee te maken hebben?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 09:49

XlucienneX schreef:
mijn paard begint hier ook mee vind je het goed dat ik even alles mee lees?

Ja tuurlijk!

Boya, ik heb geen idee, ik loop altijd gewoon op de dijk met hem, met aan 2 kanten fietspad, en daartussen gewoon weg... Beide kanten liggen sloten en stukken gras, verder geen bomen oid... Dusja, of het daar aan ligt, lijkt me niet... Hij vind gewoon het geluid en de grootte van het apparaat eng

Mar__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:24

Ik wil je ook best helpen dan kom ik met Amanda (en Willem miss??)

Aman is er ook niet bang van. En denk ook echt niet dat het altijd wat met mensen te maken heeft.

De allereerste keer dat ik alleen naar buiten ging kwam er dus een mega tractor aan met aanhangwagen en losse zeilen erop. Ik was onwijs bang terwijl mijn pony vrolijk doorloopt en er niet eens naar omkeek

Maar als ik je moet helpen geef je maar een gil

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:55

Myn paard heeft vroeger aan een trekker vastgebonden gelopen, niks aan de hand dus. Nu is hij er wat schrikkerig voor, maar dit zijn ook veeeel grotere trekkers

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 17:32

Marrie schreef:
Ik wil je ook best helpen dan kom ik met Amanda (en Willem miss??)

Aman is er ook niet bang van. En denk ook echt niet dat het altijd wat met mensen te maken heeft.

De allereerste keer dat ik alleen naar buiten ging kwam er dus een mega tractor aan met aanhangwagen en losse zeilen erop. Ik was onwijs bang terwijl mijn pony vrolijk doorloopt en er niet eens naar omkeek

Maar als ik je moet helpen geef je maar een gil

Graag

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:23

moeten we maar met zijn 3en afspreken