je eigen methode van inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

je eigen methode van inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 16:40

Ik was toch best beneiuwd, en ben er eigenlijk nog nooit een topic over tegengekomen ( nou ja, de heen en weer gevechten topics natuurlijk )

Hoe is jouw persoonlijke methode / traject om een paard of pony in te rijden? natuurlijk staan er dingen vast die eigenlijk iedereen gebruikt, maar vaak wijken mensen met kleine dingetjes toch af van anderen.
ben eigenlijk erg benieuwd wat die dingen zijn, en wat de reden is waarom je het zo doet.

als voorbeeld nemen we even 1 bepaald type paard, want elke paard vergt natuurlijk zijn eigen aanpak.

een 4 jarige E pony die alleen nog de basisdingen kent als halster, vaststaan, hoefjes en meelopen.
de bedoeling is dat hij dressuur matig wordt ingereden.

wat zouden jullie hiermee doen en hoe oplossen?
dit topic is trouwens niet bedoeld om mensen de grond in te boren omdat je je eigen methode superieur vind of iets dergelijks!
puur om eens te kijken hoe anderen het doen en of er bepaalde invalshoeken zijn waar je zelf nog nooit aan hebt gedacht.

Boktpony

Re: je eigen methode van inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:45

ik zou er eesrt meer mee aan de gang gaan zodat ie netjes luistert en er veel mee lopen en dan halthouden stappen draven en achteruit met commandoos...dat heb ik bij me eigen paard ook gedaan en werkte perfect! daarna zou ik gaan longeren (zijn die stemcommando's weer erg handig bij ) en aan het zadel en hoofdstel latten wennen en daarna erop...

beetje kort maar als ik alles uitgebreid moet uitleggen wat ik zou doen zit ik over een uur nog te typen

Nieke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:08

hoi..ja ik werk op een africhting stal..en wij doen het natuurlijk gewoon eerst longeren met hoofdstel, Maar wij hebben wel een paddock,dus als je dat niet heb eventjes je bak afzetten(anders ga je skieen). Dan met bijzet longeren(zodat hij druk krijgt in de mond) dan doen we er een zadel op.. Als hij een beetje braaf is op het zadel ga iemnad er op(wel voorzichtig!) maar zeker niethangen.. Want daar komen soms ongelukken van! gewoon opzitten iemand heb de longeerlijn vast en iemand anders de zweep en dan gaan longeren met iemand er op. Als hij erg op de plaats bokt doen we hem natuurlijk opjagen,want op de plaats bokken(vaak met 4 benen dan in de lucht op den duur!) vlieg je er heeel hard af. Is hij braaf ga die gene die er op zit een beetje been geven en sturen. Is hij dan braaf gaan wij naar de binnenbak (of de bak op de gewone formaat doen) en dan rijden. Iemand met de zweep sta er bij want bij ons ga hij naar ietes nieuws dus kan hij weer stil staan en op de plaats bokken.. en zo is hij zadelmak.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:28

Eerst grondwerk/freestyle/NHS (geef het beestje een naam...) en hem de basisdingen zoals goed mee lopen aan het halster, achteruit, halt houden en wijken voor (lichte) druk leren. In die tijd ook kennis laten maken met 'enge' dingen (zeil, Otto/Kliko, etc.).
Daarna longeren met hoofdstel maar halster eronder waar de longe aan vast zit. Begrijpt hij dit dan zadel erop en weer longeren. Accepteert hij dit een paar keer je voet in de beugel doen en er naast huppen maar er nog niet op gaan hangen/zitten. Dat huppen kan soms ook erg eng zijn Gaat alles nog steeds goed? Dan met een extra vertrouwd persoon erbij, die het paard onder alle omstandigheden zal vast houden, eerst over het paard heen gaan hangen. Zo een paar rondjes door de bak, er weer af, belonen en weer opnieuw er over heen hangen. Accepteert het paard dit zonder al te veel spanning in zijn lijf dan langzaamaan je rechterbeen over de rug van het paard heen brengen. Blijf zelf laag met je bovenlijf, pas als je je rechtervoet aan de rechterkant van het paard heb heel langzaam rechtop gaan zitten. Als je eenmaal zo ver bent kun je je voeten in de beugels doen en het paard leren dat benen aansluiten niet eng is. Eerst alleen stappen en draven aan de longe maar al vrij snel los en alleen door de bak. Vervolgens ervoor zorgen dat je er minimaal 2 versnellingen op hebt zitten (stap, draf ) en het halt houden (bij voorkeur op je zit). Van daaruit werk je door naar gehoorzaamheid, tempo, de galop en vooral het recht richten van je paard. Van uit een recht gericht paard kun je namelijk verder dressuurmatig een goede basis neer leggen. D.w.z.: een paard dat soepel in zijn lijf en zacht in de mond met een goede motor van achteren over zijn rug loopt.
Et voila: heb je je paard zover en zitten er 3 versnellingen + de rem erop dan kun je wel samen met je paard een redelijke B dressuurproef neerzetten

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:31

Ik zal hem eerst aan je laten wennen, vertrouwen winnen enz. Daarna gaan longern met hoofdstel. (wel eerst laten wennen aan bitje) en als dat goed gaat, zadel erop. En als dat goed gaat iemand erop (eerst nog aan de longe) Wat ik erg belanrijk vind is dat het paardje afwisseling heeft, dus ga ook een keer met hem een wandelingetje maken, of iets anders wat ie wel leuk vind en van kan leren. Dus niet alleen maar aan de longe. Als het opzitten aan de longe goed gaat en de ruiter zelf het tempo kan bepalen (en niet de gene die de longeerlijn in handen heeft) en kan sturen, kan je het los proberen. Als dat goed gaat kan je verder gaan in het rijden. Maak ook is een buitenritje o.i.d Zorg er wel voor dat je minsten met 2 personen bent!!

Ik heb eigenlijk alleen nog maar een shetlander ingereden van 4 jaar oud.. dus tja weet het eigenlijk ook niet ech tmaar zo zou ik het doen. Ben nog maar 14 jaar, en zou dus wel zorgen voor een ervaren persoon die oogje in het zeil houd en me begeleid.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:53

Ik begin zoals de meeste met netjes meelopen, stilstaan etc.
Als ze dat goed doen en het is vertrouwd ook buiten gaan wandelen.
Dan leren longeren aan een halster. En in de wei een keer een bitje indoen accepteerd die het er weer uit halen. Keer een dekje op tot de ontspanning is terug gekeerd.
Keertje zadel erop etc.
1e keer erop is drukken en wiebelen op de rug, even hangen (ja ik weet het is ook link) en als die dan ontspant voorzichtig gaan zitten en rondstappen tot ontspanning en dan is het klaar.
En dan telkens opbouwen. Hulpen leer ik aan dmv freestylen en rijden tegelijk. snappen ze heel snel

En mijn gouden regel: neem de tijd!
(ik heb er een maand of 4 over gedaan om zadelmak te maken en rondjes te kunnen hobbelen)
Natuurlijk is dit wel heel uitgebreid de tijd nemen, maar dan wist ik zeker dat ze tijd had om na te denken.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:32

Ik ken verschillende manieren, maar ik weet nog niet welke manier ik ga gebruiken voor mijn jonge paardje straks... In elk geval eentje met rust en tijd voor het paard

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:25

ik gebruik parelli level 1 ongeveer en dan gewoon rustig op en afstijgen en rondjes lopen met iemand ernaast.

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:30

Aangezien er pas topic over is geweest, gaat deze opslot.