Kneveltrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 11:38

Hoi, ik wil graag een kneveltrens kopen, tenminste, als ze goed werken. Ik heb nu bitringen, maar die werken voor geen meter. Iemand hier ervaringen met een knevel? Is het scherp of niet? Werkt het goed?

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:43

Wat werkt er niet bij je huidige bit?
En wat wil je ermee bereiken?

het is mij namelijk niet helemaal duidelijk wat je wil

Toad

Re: Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 11:47

Nou, het enige waar Bonnie niet bij luistert is bij het sturen, en alstie echt niet luistert trek ik al gauw het bit door z'n mond. Met een kneveltrens wordt dit toch voorkomen?

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:27

Zoals jij het zegt, zit er eerder een probleem in jou sturen en dus niet in je bit, maar in jeullie communicatie onderling. Ik denk dat goede les meer oplost dan een ander bit.

Je bit hoort het niet voor je op te lossen dat je te hard aan je teugels trekt. Je kan een bit alleen door de mond trekken, als je een zeer ongelijke spanning op je teugels hebt. Dat los je rijtechnisch op. Als je het alleen op zou lossen met een ander bit en je blijft trekken, dan trek je constant het bit tegen de wangen aan, ook niet echt prettig op deze manier.

Dit is dus meer een vraag voor [RT] rijtechnische problemen.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:56

Ja dat denk ik ook,

en heb je misschien een foto van het bit zoals het nu in de mond van je paard zit?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:00

bitringen zijn bedoeld dat er geen velletje bij het draaien van de ringen kan komen
niet dat je wat harder aan de teugels kunt sjorren.

Een kneveltrens, word vaker in de springsport gekozen
dit omdat er in de barage wel eens onverwachte wendingen zitten.

maar voor de dressuur moet zoiets geheel onnodig zijn.
je doet dan al veel te veel met je handen
en ook veel te veel met 1 hand.
Als je het bit door de mond trekt, moet je toch eens echt na gaan denken wat je allemaal aan het doen bent, want helemaal normaal is het niet.

Ik zou dan ook eerder gaan voor goede les om daar mijn geld in te stoppen, ipv aan andere bitten denken.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:12

Even aanvulling op wat runningkawa zegt... als je het bit door de mond trekt, trek je inderdaad gewoon aan 1 teugel. Er mankeert zeker iets aan je manier van teugelgebruik. Desalniettemin als antwoord op je vraag:Nee, een kneveltrens is op zich niet scherp, het heeft gewoon twee zijstukken die goed kunnen helpen om bv jonge paarden stuurbaar te maken zonder dat je teveel in de mond hoeft te zitten.
De bitringen waar je (TS) over spreekt, heten bitschijven. Bitringen zijn het deel aan het mondstuk waar de teugels en bakstukken aan bevestigd zijn. De bitschijven zij idd gewoon bedoeld om de mondhoeken te beschermen en niet om doortrekken van het bit te voorkomen.
Enfin, vergeet je buitenteugel niet, altijd gelijke spanning op twee teugels houden, probeer in te werken met je gewicht en been.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:02

runningkawa schreef:
bitringen zijn bedoeld dat er geen velletje bij het draaien van de ringen kan komen
niet dat je wat harder aan de teugels kunt sjorren.

Een kneveltrens, word vaker in de springsport gekozen
dit omdat er in de barage wel eens onverwachte wendingen zitten.

maar voor de dressuur moet zoiets geheel onnodig zijn.
je doet dan al veel te veel met je handen
en ook veel te veel met 1 hand.
Als je het bit door de mond trekt, moet je toch eens echt na gaan denken wat je allemaal aan het doen bent, want helemaal normaal is het niet.

Ik zou dan ook eerder gaan voor goede les om daar mijn geld in te stoppen, ipv aan andere bitten denken.

Hier ben ik het mee eens. Maar toch is een kneveltrens een zacht bit. Als je jezelf hebt aangeleerd om aan 1 teugel te trekken, dan is dat niet fijn voor het paard. Met een kneveltrens zul je het bit niet door de mond trekken zodat het fijner is voor het paard.
Ik zou een kneveltrens in jou geval alleen aanraden als JE ZELF van plan bent om je stuurkunsten te verbeteren, DUS LES te nemen. Als je zelf beter stuurt (dus ook met been stuurt), dan kun je weer overstappen op een normaal bit.
Overigens kun je ook voor een D-trens kiezen. Werkt ong. hetzelfde als een kneveltrens, de inwerking is wat beperkter dan bij de kneveltrens, maar je wordt wel eerder gestraft op je stuurfouten (paard loopt rechtdoor of opent de mond).

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:18

Ik denk dat zo'n stuurprobleem eerder met je benen moet oplossen. Ik krijg het ervan als mensen zeggen dat ze aan hun bit moeten trekken om te sturen. Je paard stuur je toch grotendeels met je benen???En een paard stuur je ook niet met zijn hoofd naar de kant die je op wilt te trekken. Je moet zijn schouders plaatsen! Ik zou mss eerder een D-trens kopen ipv een kneveltrens. En probeer eerst eens te rijden met je benen, in een paard zijn mond mag je immers nooit trekken hé... En als hij niet luistert naar je benen, dan leg je een kort zweepje (springzweep) op zijn schouders, om je benen te "ondersteunen". Eens hij elecrtisch voor je benen is heb je die knevel of zelf bitringen ofzo niet meer nodig en worden ze heel licht in de hand.

Woogy

Re: Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:29

afhankelijk van de dikte van het bit en je gebruik is het scherp. ik werk er graag mee met paarden die willen weglopen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:34

Citaat:
Ik zou een kneveltrens in jou geval alleen aanraden als JE ZELF van plan bent om je stuurkunsten te verbeteren, DUS LES te nemen

echter is dat meestal niet het geval.
Dan werd de vraag ook wel angers gesteld, niet of het werkt oid

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:18

ik vind dat een ander bit nooit ruiterproblemen op kan lossen. als je het bit door de mond trekt, ligt dat aan jou, hoe hard het ook klinkt. een ander bit kan je waarschijnlijk niet helpen!