Tips gevraagd voor in orde maken buitenbak!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Tips gevraagd voor in orde maken buitenbak!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 21:24

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij een paar goede tips kunnen geven voor het in orde maken van een buitenbak!
Zo is de stand van zaken:

We hebben een buitenbak die goed gedraineerd is,het zand is mooi droog ook bij veel regen.

Het probleem is dat de bak erg diep is waardoor de paarden een behoorlijk eind wegzakken. Het is een beetje kuilig, niet mooi egaal!

Ze hebben nog geen tractortje met sleepwagen die zit we in de planning. De bak wordt 1 keer per week helemaal geharkt!

Hoe krijgen we die bak nou een beetje meer rijbaar? En kunnen ze er kreupel van worden ls ze een eindje wegzakken in het zand???

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken,

En natuurlijk fijne feestdagen gewenst!!!!

Greetz Mariek

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:40

Wij hebben ook een zware bak, behalve als het echt nat is, dan is de bak goed zodra de plassen weg zijn. Bak moet ook meer gesleept worden dan nu gebeurt. De zandlaag moet wat inklinken, dus compacter worden om goed te rijden te zijn.
Harken heeft weinig zin, het zand moet aangedrukt worden en dat gebeurt niet op deze manier.

Het ongelijke zware lopen wat de paarden in zo'n bak moeten doen, nl constant verschillende stevigheid onder de voeten kan inderdaad voor peesproblemen zorgen.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:44

het hangt ook af van wat voor zand je hebt he... Als je strandzand neemt, is goedkoper dan ander zand maar is oliebol , met nat weer, dus zorg voor goed zand

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 21:49

heb geen idee wat voor zand erin ligt. Volgens mij niet echt speciaal zand in ieder geval!

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 21:51

tamary schreef:
Wij hebben ook een zware bak, behalve als het echt nat is, dan is de bak goed zodra de plassen weg zijn. Bak moet ook meer gesleept worden dan nu gebeurt. De zandlaag moet wat inklinken, dus compacter worden om goed te rijden te zijn.
Harken heeft weinig zin, het zand moet aangedrukt worden en dat gebeurt niet op deze manier.

Het ongelijke zware lopen wat de paarden in zo'n bak moeten doen, nl constant verschillende stevigheid onder de voeten kan inderdaad voor peesproblemen zorgen.

Dus eigenlijk zouden we het moeten aanstampen?! Zeg maar de kuil volgooien met zand en dan aanstampen???

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:24

Zo dat is duidelijk

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:30

ja inderdaad al het 17e topic.
Zal ook wel komen omdat het nu steeds minder goed weer is en dan de (buiten) rijbakken je nog wel eens in de steek willen laten

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 09:39

Nou nou, alsof ik bij hou hoeveel topics erover de bakbodem gaan. Heb dr iig zelf nog niet veel over gezien hier! En ik snap ook wel dat er een zoekfunctie is, maar al meerdere keren geprobeerd en ik vind het niet zo opschieten. Ieder topic is toch weer net anders als je eigen vraag.
Het heet niet voor niks vraag maar raak hier volgens mij, en als je je eraan stoort reageer dan niet. Lekkere kerstgedachte....

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:55

Je hoeft niet bij te houden hoeveel topics er over bakbodem gaat, maar het wordt een beetje irritant dat er zeker 2 tot 3 x per week op VMR een topic hier over wordt geopend. Het is dan wel een teken dat er niet eerst (goed) gezocht wordt. Via Google word je ook naar bokt verwezen en naar andere sites. In deze tijd zijn bijna alle bakken een groot probleem. Als je een bak goed aan laat leggen, heb je dat probleem niet of veel minder.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:56

Bak slepen gaat ook prima met een paard voor de sleep.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:36

De zoekfunctie doet het niet (al tijden niet), dus iemand verwijten dat-ie niet gezocht heeft is een beetje flauw.

Bij te grof zand helpt slepen niet. Hoe grover het zand (en dat is rivierzand dus) hoe ruller de bak. Zeezand/strandzand is juist wel fijnkorrelig. Aanvullen met fijner zand kan dus de oplossing zijn. De drainage wordt wel ook slechter als het zand fijner wordt, dus je moet een evenwicht zien te vinden.

Hoe grover de deeltjes, hoe groter de gaten tussen de deeltjes en hoe makkelijker water wegzakt. Klei is het allerfijnst, vandaar dat klei niet draineert. Daarna, oplopend in grootte van de deeltjes komt leem, löss, zeezand en tenslotte rivierzand. En nog grover wordt het grint.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 11:11

Dank u!!!!!