Vraagjes trainingSchema endurance

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Vraagjes trainingSchema endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:20

Ik wil met Melody endurance gaan doen.En had op www.peelrand.tk een trainingschema gevonden wat 13 weken duurt en dan zou je klasse 1 kunnen rijden..

Ik snap iets niet aan het schema en dat is:
In de eerste kolom staat het aantal minuten van een training....
In kolom 2 staat hoevaak je moet trainen..
kolom 3 de onderverdeling van de minuten en wat je moet doen.

En nu komt de vraag: moet je elke keer precies dat schema volgen.
Dus stel: ikrijd 4 x per week moet ik dan 4 x exact die onderverdeelde minuten volgen of 1x per week dat onderverdeelde gedeelte?

En wat voor soort bodems moet je opzoeken voor welke gangen?

Er staat bijvoorbeeld in het schema zoek goede bodem voor DRAF...

Ik heb FAQ al gelezen maar kon dit er niet vinden dus hoop niet dat ik er weer naar verwezen word?!

Ook zou ik graag willen weten wat jullie van dit schema vinden of hoe jullie het schema op zoeken stellen?

Anoniem

Re: Vraagjes trainingSchema endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:48

Een trainingsschema is altijd een leidraad, het geeft je een idee van hoe je het zou kunnen doen. Persoonlijk vind ik dat trainingsschema nogal eenvoudig, en is het echt om mee te starten als je paard al heel lang stilstaat ofzo, dus dat je van de grond moet beginnen. Zelf zou ik meer midden in het schema instappen denk ik. Maar het is wel een aardig idee van hoe je begint met opbouwen, en dan rustig afwisselt en conditie verbeterd.

Soort bodems, hangt ook maar van je mogelijkheden af. Ik heb zelf een voorkeur voor gewoon gras (bermen dus). Zandpaden hebben wij hier niet, dus als je een wedstrijd gaat doen die veel over zandpaden gaat, dan kan je dat best eens een paar keer in zo'n gebied rijden, zodat je weet hoe je paard daarop reageert, en of je daaraan moet werken. Heb je zowel zand- als graspaden, dan wissel je het gelijkelijk af.

MelodyT

Re: Vraagjes trainingSchema endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:56

Ik rijd melody nu zo'n 3/4 x per week ongeveer 45/60 min...
En meestal veel drafwerk zo'n 30min zeker.
Welke week kan ik het beste instappen denk je..

Bermen heb je hier heel veel en ken een zandpad/licht kiezelachtig wat ongeveer 20 min stappen is zo lang is het...dus dat zou wel kunnen..
Dus zo'n pad om te draven?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:08

Dat hangt ervanaf hoe zwaar dat zandpad is. Sommige zandpaden kan je uitstekend langere tijd op draven of galopperen, maar op andere ben je wijzer als je blijft stappen. Dat moet je eigenlijk best zelf aankijken en inschatten, en kijken naar hoe je paard erop reageert Ik kan dat hier echt niet beoordelen.

In jouw geval kijk ik naar week 5, ik zou eens proberen te kijken naar hoe zij reageert op dat intervallenschema, of dat zonder problemen gaat, of het toch wat vermoeiender is. Afhankelijk daarvan, dat een week volhouden, en dan doorgaan naar week 6

Het belangrijkste blijft altijd kijken naar je paard, luisteren naar je gevoel, en niet koste-wat-kost vasthouden aan het schema, maar anticiperen op het paard, en als het niet gaat, gewoon wat meer stapmomenten inbouwen

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:16

als je een paard nu 5/6 keer in de week een 3 kwartier/uur rijd dressuur/springe in de bak in welke week kun je dan instappen?
niet dat in endurance wil gaan rijden maar een beetje intresse

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:48

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:47

Als je gewoon een klasse 1 netjes wilt kunnen uitrijden, dan hoef je volgens mij niet moeilijk te doen hoor .
Als je regelmatig (zeg 5 x per week) een uurtje rijdt in een stevig tempo, dan kan je paard dat makkelijk aan en heb je geen schema nodig. Als je echt voor endurance wilt gaan 'trainen', kun je wel proberen langere afstanden in een constant tempo te rijden en kijken hoe je paard daar op reageert, hoeveel hersteltijd heeft hij daarna nodig etc. . Gewoon goed op je paard letten, dat is het belangrijkste!

Je zou Karin nog even kunnen pb'en, die had een héle tijd geleden een heel duidelijk info-tekstje over beginnen met endurance, misschien kan ze je dat zo even pb 'en.

MelodyT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 17:43

Ik ga deze week met melody vanaf week 5 proberen..mocht dit te zwaar voor dr zijn doen we een stapje(week)terug..Maar verwacht niet veel problemen.

Binnen hoeveel minuten moet ze hersteld zijn(op adem) na ongeveer 20 min rustig drafwerk?

Dan kan ik dat in de gaten proberen te houden en dan steeds een stapje verder gaan..

@Rieja:Bedankt ik zal karin even PBen