Paard verliest aandacht snel/geestelijk moe? Tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paard verliest aandacht snel/geestelijk moe? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 17:10

Ivm een rugprobleem van mijn paard moet ik weer helemaal opnieuw beginnen met rijden.
Hij is nu 10 en en heeft vanaf dat hij ingereden is verkeerd gelopen. Dus het is heel moeilijk voor hem. Samen met m'n instructrice zijn we nu alles van voor af aan opnieuw aan het leren.

Maar hij is geestelijk heel snel "moe" merk ik. Na een half uurtje dringt er nog maar weinig informatie tot hem door. We proberen het afwisseld te houden en doen steeds kleine stukje met stappen aan de lange teugel tussendoor.

Lichamelijk kan hij alles nu makkelijk aan. Maar hij blijft er heel erg in hangen dat hij het idee heeft dat hij het niet kan. Net als voorwaarts rijden. Hij blijft boos doen en "ik wil het niet, ik wil het niet" Uiteindelijk heeft hij dan wel door dat het allemaal zo erg niet is. Maar als ik het dan weer vraag begint het weer opnieuw.

Kan ik iets doen waardoor hij langer met z'n aandacht erbij kan blijven? Ik heb geen idee, dus alle tips zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 24-12-05 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:17

In de eerste plaats wil ik je een compliment geven, niet veel ruiters (h)erkennen concentratie problemen.
Eigenlijk hebben de meest paarden maar een korte concentratiespan. Ik geef ook eigenlijk altijd maar een half uur les en daarin zitten een aantal momenten van ontspanning en dat bevalt mij en de paarden prima. (Ik rijdt ook altijd maar een half uur, maar dat is door mijn eigen gebrek aan stamina). Het gaat niet om hoelang je rijdt, maar wat je doet. Als je oefeningen goed voor elkaar krijgt, kun je daarna best stoppen of een buitenritje gaan maken. Wat leid tot de volgende vraag: Rijd je buiten met hem en hoe is hij dan? En, heb je al geprobeerd op te laten warmen aan de longe (vrij geestdodend, kan hij daarna de aandacht bij het rijden houden). Dan kun je met rijden meteen "leuke dingen doen". Leer je paard iets nieuws. Ik heb pas bv een sloom paard twee passen linker galop aan laten springen, een paar passen draf en dan twee passen rechts galopperen. Puur het aanspringen geoefend. Ook eens stiekem in stap aan de lange teugel plosteling de hulp gegeven. Werd ze harstikke attent en vrolijk van! Dus misschien iets om te proberen. Heel veel kort op elkaar gereden overgangen zijn altijd activerend. Zijgangen zijn weer "remmend", dus altijd afwisselen met uitstekken van gangen. Probeer zo kort mogelijk de hoefslag te volgen. Dus steeds figuren rijden en eens een figuur in een figuur (gebroken lijn met een volte naar binnen of buiten op het midden bv). Balkjes lopen, of een balk in de hoeflag leggen waar hij dus wel even op moet letten als hij daar loopt.
Doe vijf minuten sessies, met pauzes ertussen. Doe eerst twee of drie van die sessies en bouw het op.

Ik hoop dat je meer tips krijgt.
En succes.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-12-05 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:19

Is het nodig om langer dan een half uur concentratie van je paard te vragen?

Persoonlijk doe ik dat nooit

ellepel

Re: Paard verliest aandacht snel/geestelijk moe? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:58

nee en inderdaad totaal onnodig.

maar.......
een paard wat lijkt moe te zijn en zich niet "wil"concentreren kan juist heel wat anders bedoelen.
misschien is het werk veel te saai en te eentonig voor hem, en hamer je veel te veel op dingen die hij onderhand wel kent.

gooi je trainingsschema helemaal om, doe totaal andere oefeningen op andere plaatsen in andere gangen, afwisselen, afwisselen nog es afwisselen is naar mijn mening het beste antwoord voor paarden die "geestelijk niet meer willen"

ik hoef met mijn pony maar 2x op dezelfde plaats ana te galopperen in d ebak of meneer gooit de rem erop, laat zijn hoofd hangen, reageerd niet meer op been en valt echt in slaap...

bezig houden want ze zijn niet dom,maar juist te slim!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 22:11

Lusitana: Heel erg bedankt voor je tips. Daar heb ik zeker wat aan.