Is mijn paard agressief?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Is mijn paard agressief?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 15:45

Sinds een tijdje verzorg en rijd ik een merrie van een man die bij mij in de buurt woont. De merrie is acht en haar broer van tien staat ook bij deze man(beide zijn van hem). De merrie is 4 jaar niet intensief bereden maar wel onder de mensen geweest en verzorgt.

Opzich zou je denken geen probleem, dat dacht ik ook. Maar als snel ontstonden er problemen. Ze steigerde met het opzalden zonder enige aanleiding(althans volgens mij het was rustig en het weer was goed). De problemen werden echter groter. Als ik de hoeven wou uitkrabben sloeg ze met regelmaat. En niet veel later heeft ze mij klemgeduwd tussen het hek en haar, toen ik haar wou weg duwen trapte ze, haar straffen gaat niet want ze doet agressief terug(slaan bijten). Dit is niet alles want als iets haar niet zint bijt ze naar me. Ook laatst in de wei bleek ze erg kwaad op me te zijn, met de oren in de nek kwam ze op me af en ze stopte niet(ik stapte gelukkig optijd opzij).

Het gedrag word me eigenlijk te gevaarlijk en ik merk dat ik bang begin te worden voor paarden(hoewel ik vroeger op allerlei paarden reed van hengst tot merrie tot arabier) Tijdens het rijden gaat het wel maar stappen is al een probleem ze wil harder en pakt het bit vast van stap naar draf naar galop etc.

Gelukkig is er nog niets ECHT mis gegaan maar ik weet niet wat ik moet doen. De eigenaar zelf doet niets, als ze steigerd op bijt aait hij haar juist.

Wat moet ik doen?

ps. Srry als ik dit verkeerd geplaatst heb ik ben nog nieuw hier.

Dianta

Re: Is mijn paard agressief?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:07

Het paard heeft geen respect voor je. Is ze dominant in de weide? Als ze afgestormd komt, probeer haar te negeren en haar buiten te sluiten (weg te jagen); ze heeft het recht niet dit te doen. Tegen het slaan weet ik niets, tegen het bijten moet je i.p.v. wegtrekken, het deel dat ze wil bijten bewegen richting haar mond, dus eigenlijk haar terug pakken. Bij mijn jong paardje lukt dit goed, ze schrikt dan. Je kan misschien i.p.v. rijden, grondwerk gaan doen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 16:14

het is geen jong paard en het wegjagen lukt niet ze trekt zich er niets van aan. Het nadeel is ook dat het mijn paard niet is als ik iets anders doe dan de eigenaar kan het eigenlijk al niet.

maar bedankt voor de tips

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:29

Jij bent de baas!

Flink schreeuwen en met stijgeren een rot schop onder de buik geven. En ook bijten en slaan moet je gewoon aanpakken anders word het van kwaad tot erger.

Wat je ook kan gaan proberen is natural horseman ship, een join-up zoek het maar op op google.

Succes!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:34

Pfff, het probleem zit m dus ook vooral bij die eigenaar. Daar is het waarschijnlijk fout gegaan, als hij aait als zij bijt of schopt... Ze is dus de baas over alles en iedereen daar. Tja...

Je moet eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen met haar en dat zou ik idd met grondwerk gaan doen. De verhoudingen zijn verstoord, zij is de baas. Ik snap dat je bang wordt. Als je er niet ervaren in bent, zou je eens kunnen kijken of iemand in de buurt je zou kunnen helpen... Join up (en follow up) zou een heel goed begin zijn. En vervolgens aan de hand goed leren meelopen, halsthouden als jij stopt etc etc.

Eerlijk gezegd ben ik bang dat het al te laat is, omdat je al bang bent. Op die manier is het heel moeilijk de baas te worden. Denk je dat iemand je kan helpen? Ik weet niet waar je woont...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 16:39

ik wil best wat met haar gaan doen. Maar het is mijn paard niet. Mijn ideen wijst hij af. en ik blijf ook niet lang meer in deze buurt. Ook vind ik het zonde omgeld te stoppen in iets wat niet van mij is. Ik raak haar toch wel weer kwijt want het is mijn paard niet.

Grondwerk doe ik ook wel
en aan t halster lopen gaat allemaal wel rdelijk. Maar optreden gaat niet vanwege de eigenaar.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:50

Je klonk in je eerste bericht zo wanhopig en nu kan het allemaal niet. Tja, dan moet je je angst overwinnen en gewoon veel grondwerk blijven doen zelf (voor zover dat kan). Anders weet ik het ook niet...

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:57

Ooh dat is echt een probleem. Maar wat nou het nadeel van het paard is ,en het voordeel van jou als ze steigert, is dat je haar op dat moment op haar buik moet tikken want die komt dan open en bloot zo kan je het haar misschien afleren, maar als je bang bent (wat ik zeker kan begrijpen) moet je dat niet doen. Je moet weten wat je doet.

Bijten kan je tegen gaan door als ze drijgt te bijten of echt bijt haar aan de kin haren te trekken.( zo voorkom je dat ze kopschuw wordt)

Pik dit niet van haar, maar beloon de goede dingen die ze doet uitgebreid.
Sla haar niet met je handen want dat verergerd de situatie alleen maar, ook niet slaan met een zweep of een stok natuurlijk. Maar duw haar weg of geef en stoot met je elleboog.

Als ik jou was zo ik maar eens de boeken er op naslaan over rangorde. Jij moet namelijk de dominante merrie zijn en de beschermde hengst en dat moet je haar duidelijk maken, nu is het anders om. Wees de leider ze mag zeker niet boven jou uitkomen als ze een neer buigende beweging maakt moet je haar uitgebreid belonen. (Dit is namelijk over gave)
LAAT NIET OVER JE HEEN LOPEN!!!
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

xxx

robunny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:07

idd heeft dit iets te maken met rangorde,maar denk ook eens aan pijn.
misschien heeft de merrie erg veel last van een bepaalt deel van haar lichaam dat als je het met borstelen er over heen gaat dat het op die bepaalde plek zeer gevoelig is en dat duidelijk wil maken. is het het paard gekeurd?
en zo ja wanneer? zij er in hat land of op stal scherpe of ongelijke dingen waardoor ze ergens last van kan hebben en anders kan je haar misschien een keer laten keuren (niet op jou kosten natuurlijk!!!) als het steeds zo blijf zou ik idd stoppen met het paard en zoeken naar een ander paard waar je welke leuke dingen mee kan doen want hier schiet je niet veel mee op.... is inderdaad zonde van je geld!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 17:36

Ze maakt zelf van haar stal een puinhoop(graven) maar ze staat bijna nooit op stal de weides zijn goed voor zover ik weet.
ze heeft geen vaste plekken waarop ze reageerd wel heeft ze deze zomer een veulen gehad en heeft ze nu voor de 2de keer binnen 2 weken koliek.

ze is laatst gekeurd want ze zou verkocht worden alles was prima niets aan de hand.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:45

Ik denk ook niet dat het lichamelijk is hoor, klinkt meer als dominantieprobleem!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 18:05

uhu denk ik zelf ook. maar ik vraag me af dat als ze zo al 8 jaar word opgevoed of je het er dan nog wel uit kan krijgen?

veel geld heb ik niet voor zo'n cursus en met geweld ja:sben ik ook niet echt een voorstander van.

ik denk zelf dat het ook wel moeilijk is om er wat aan te doen omdat het niet mijn paard is

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:13

Ja hoor, leeftijd maakt niet uit! Het kan namelijk echt wel zo zijn dat ze het bij iemand anders (die zich dominanter opstelt) niet doet! Geef de moed niet op, ga erover lezen!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:23

Als je er zeker van bent dat je het paard toch niet lang verzorgt (verkoop, verhuizing) en de eigenaar eigenlijk ook niet meewerkt (eerder tegen door het foute gedrag te belonen), zou ik er mee stoppen.

Deze merrie is al jaren de baas en dat laat ze goed merken.

Jij wordt daar onzeker van, dat voelt ze en ze maakt er gebruik van.

Deze merrie weer in de juiste rangorde terug krijgen is niet makkelijk.
Ze zal waarschijnlijk nog agressiever worden, als jij haar ineens op haar plek zet. Mevrouw is immers gewend dat zij de baas is en de eigenaar bevestigt dat alleen maar.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om deze merrie weer wat hanteerbaarder te krijgen, maar het zal niet makkelijk zijn.

Jij geeft aan al onzeker door haar zijn en ik zou in jouw plaats er niet aan beginnen en een ander verzorgpaard gaan zoeken.

Het is tenslotte niet jouw paard en vergeet niet dat het een hobby is, het moet leuk zijn!

Succes met wat je ook beslist!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 01:39

Fairytail schreef:
uhu denk ik zelf ook. maar ik vraag me af dat als ze zo al 8 jaar word opgevoed of je het er dan nog wel uit kan krijgen?

het paard was toch 4 jaar?

Of lees in nou verkeerd?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 02:41

Bramblerose schreef:
Ja hoor, leeftijd maakt niet uit! Het kan namelijk echt wel zo zijn dat ze het bij iemand anders (die zich dominanter opstelt) niet doet! Geef de moed niet op, ga erover lezen!

ja zo staat er op de stal waar ik wel eens van de hal gebruik maak een super strond eigenwijse haflinger..
zo gauw je m om wil drukken draaid ze naar je toen met de oren in de nek en ze slaat (nou ja sloeg)
ze beet als je haar aansingelde , (echt bijten)
poetsen was ook niet altijd makkelijk.
met rijden bokte ze op je been of op de zweep.
wij (hun) zijn gewoon doorgegaan en hebben niet opgegeven.
ze hebben haar een paar x flink op haar nummer gezet.
en nu wil ze nog wel eens dreigen maar een flinke schreeuwEH! en ze houd op.

dit heeft wel een poos geduurd.
haflinger is ook al wel 8 denk ik.

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:58

Innderdaad zo moet je het doet, ze moet goed op haar plaats worden gezet. En zoals Stennisje al zei, het zal echt moeilijk worden. Maar ik denk dat als je er in blijft geloven, en niet op geeft dat het best goed zal komen.

Het maakt opzich niet zo heel veel uit dat de eigenaar beloont als ze iets fout doet. Hem ziet ze dus niet als leider, maar dat houd niet in dat ze jou niet als leider kan zien.( het vermoeilijkt echter de situatie wel)
Ik vind dat je aan al deze reacties die je al gekregen hebt echt veel hebt, ik zal het maar eens een aantal keren goed overlezen.

Maar als echt echt niet beter, en je kan haar vertrouwen echt niet winnen, dan zou ik ook als ik jou was een ander verzorgpaardje zoeken.

Maar probeer het eerst!!

xxx

xXMelanieXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:23

Ik denk dat je gewoon moet doorgaan en laten zien dat JIJ de baas bent en niet andersom, anders is het misschiejn toch verstandig om met de eigenaar te praten, misschien weet hij iets of helpt hij je.

succes ermee