Vaststaan (niet met de achterbenen kunnen bewegen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Vaststaan (niet met de achterbenen kunnen bewegen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 13:04

Vandaag stond m'n pony met d'r achterbenen vast(compleet niet meer kunnen bewegen met de achterbenen). Ze zweette er progressief bij en ze had enorme paniek. Ik begrijp totaal niet hoe het gebeurt kan zijn. ze had niet mega druk gedaan of uit d'r stekker gegaan of iets dergelijks. Ik begrijp niet hoe het gebeurt kan zijn. Ze heeft ook al de hele week gewoon doorgelopen en gewoon voer. Ik weet het niet
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 24-12-05 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:08

Goh wat eng. Misschien even je dierenarts bellen hoe te handelen

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 13:15

ze heeft al chroom gehad en een homeopatisch middel zodat het beter door het lijf verwerkt kan worden. Ikzelf voel me afschuwelijk als ik wegliep stond ze weer te krabbelen en de voorbenen te slaan. zo sneu

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:21

klinkt een beetje als spierbevangenheid (maandagziekte).. ik zou toch even met een veearts overleggen voordat je weer gaat trainen.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:24

Oh bah, ja dat lijkt me naar om te zien. Ik zou ook even overleggen met de VA...

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:25

Klinkt als klassieke maandagziekte. Is de urine donkergekleurd?

DA erbij en CK enzymen laten bepalen.

nikki16

Re: Vaststaan (niet met de achterbenen kunnen bewegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:38

ooh dat is wel, raar had ze het bij allebei de achter benen?
Ik heb het wel vaker meegemaakt met paarden maar dat was een knie opslot, en dat is maar aan 1 been.
Dus ik weet het verder ook niet.
Hoop dat het niet nog eens gebeurt.

xxx

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 16:43

dit waren echt de spieren en hier heet het gewoon vaststaan. m'n lieveling had het toen ze net in nederland was bijna iedere keer als ze gereden was. weet hoe het allemaal vanaf nu moet. rustig opbouwen zo min mogelijk eiwitten erin en zo snel mogelijk iedere keer een deken erop gooien etc. etc. maar het is zo sneu om te zien ze was compleet in paniek maar kon niks.
mijn vraag was dus ook eigenlijk hoe het kon komen aangezien het spontaan is op een onverwachts moment...

OemmiejO

Re: Vaststaan (niet met de achterbenen kunnen bewegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:12

Sjee.. Kan de DA niet beter even komen?

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 14:31

even weer op de hoogte stellen. gisteravond was ze alweer goed en kon ze weer vrij bewegen ik had haar d'r deken opgedaan en wat warm voer gegeven. Vanmorgen was ze een beetje stijf heb d'r een kwartier gestapt toen in de box gezet met een berg hooi en daarna nog een keer los gegooiid beetje laten rollen en stappen door het kampje en d'r nog een kwartier gestapt. morgen ochtend ga ik nog een kwartier stappen even losgooien en 's middags een kwartiertje in de molen stappen. Geen ontbijt meer voor een week misschien twee, 's middags peen en 's avonds een schepje warm voer en veel hooi. Als goed is komt het wel weer goed met d'r.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:53

chaai schreef:
klinkt een beetje als spierbevangenheid (maandagziekte).. ik zou toch even met een veearts overleggen voordat je weer gaat trainen.

Precies,dat is ook het eerste waar ik aan dacht!
Zou als ik jou was,de DA maar eens gauw bellen!

[edit:]
Ik lees dat het al beter gaat! [edit]

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 07:45

gelukkig zijn er mensen op stal met veel ervaring met vaststaande paarden en die hebben een groot deel van de midelen van de veearts. die hebben haar gelukkig gelijk geholpen. en nu is het weer een kwestie van lagzaamaan opbouwen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:10

Vreemd hoor. Ook dat iemand veel ervaring heeft met vaststaande paarden, ik heb in mijn leven nog maar 1 keer maandagsziekte gezien. Ik zou zo'n vraag nooit op een forum stellen maar altijd aan de veearts. Voor je het weet heb je blijvende schade.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 14:08

er zijn paarden die er mega gevoellig voor zijn. M'n lieveling had het ontzettend vaak en daardoor weet ik gelukkig zelf ook wel wat ik doen moet als ze vast staan en wat ik absoluut niet doen moet. het gebeurt helaas binnen de renwereld vrij vaak omdat de paarden grote hoeveelheden voer en dus ook eiwitten binnen krijgen wat niet altijd afgestemd wordt op de hoeveelheid beweging...