Hoe pony verkeersmak maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Hoe pony verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:58

ik krijg waarschijnlijk binnenkort een pony, maar die is niet verkeersmak. aangezien dat ik heel graag buitenritten wil maken vraag ik me af hoe ik dat het beste kan doen. ik woon in een drukke stad. heeft iemand tips? alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 24-12-05 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:14

Eerst in de bak een combinatie worden met je pony en na een paar maanden samen met een ander paard wat goudmak is rustig gaan buitenrijden.

mirgino

Re: verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:24

als hij makkelijk in de hand is ,lekker gaan wandelen buiten.

en inderdaad een super verkeersmak paard meenemen.

zo ben ik ook naar buiten gegaan met de mijne.
en dat in de stro tijd!

ze liep gelijk voorop en keek wel wat schuin maar is nooit echt bang geweest.

ze vertrouwde mij

_Dunja_

Re: verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:25

Ik zou eerst in de bak vertrouwen opbouwen en dat je heel goed weet wat het karakter is van de pony die je misschien gaat kopen.
Ga dan lekker langs een rustige weg rijden desnoods ernaast of dat je erop gaat en dat iemand anders naast je gaat lopen en het liefst met een ouder verkeersmak paard erbij.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:27

Zoals de rest al zegt, eerst een band opbouwen met je pony. Daarna met een oudere verkeersmakke pony naar buiten gaan. Is dat niet mogelijk neem dan iemand mee die ernaast loopt. Die kan eventueel je pony even vast pakken als er wat engs komt en mijn ervaring heeft me geleert dat als je gezellig met die persoon klets je zelf meer ontspant. Je brengt dit dan ook over naar je pony

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:44

En eventueel zet je hem op de trailer en rij je naar een gebied waar het niet uitmaakt als hij een keer wegklettert, dan heb je de 'nieuwigheid' van opvliegende vogels en passerende fietsers al eens gehad voor je echt het verkeer ingaat

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:19

Urielle schreef:
En eventueel zet je hem op de trailer en rij je naar een gebied waar het niet uitmaakt als hij een keer wegklettert, dan heb je de 'nieuwigheid' van opvliegende vogels en passerende fietsers al eens gehad voor je echt het verkeer ingaat

Dat is idd wel slim!
Ik zou gewoon eerst goed aan elkaar wennen. Lekker in de bak rijden en misschien is het de mogelijkheid om kleine stukjes langs een niet zo drukke weg te rijden? Als dat kan raad ik je dat allereerst aan. Als jij er echt klaar voor bent om het bos in te gaan dan zou ik een ervaren ruiter mee nemen met ene paard dat goed verkeersmak is! dat brengt de rust op joun paard ook over.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:59

zet hem in een wei met druk verkeer erlangs.
Die van mij staat bovendien op een boerenerf waar druk gewerkt wordt; ze kijkt niet eens naar trekkers enz.

Overigens kan je beter een pony hebben zonder ervaring met verkeer dan een pony met slechte herinneringen aan verkeer!!

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 23:08

dank jullie voor de tips. die pony die ik ga kopen ken ik al 5 jaar dus vertrouwen is er wel. hij staat op een manege waar ook een trekker wordt gebruikt en daar schrikt hij iig niet meer van.

OemmiejO

Re: Hoe pony verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:17

Wandelen, in de bak trainen (of ergens anders waar je paard niet weg kan) met paraplu's, fietsen en andere dingen die je tegen komt onderweg. En een verkeersmak paard meenemen..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:20

ja, gewoon lekker gaan wandelen met een ander paard die er al ervaring mee heeft (het liefst natuurlijk 1tje die niet vaak schrikt) en dan langzaam opbouwen.. zo heb ik dat ook gedaan met mijn verzorgpony's

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:21

Ik zou er gewoon mee gaan wandelen, als je evt. de mogelijkheid hebt eventjes (al is het maar een uurtje) op een landje zetten waar verkeer langs komt. Bij het rijden vooral even iemand (met of zonder paard) meenemen die er langs kan lopen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:01

zorg dat je eerst een goede vertrouwensband krijgt, en dus het leiderschap krijgt. je pony zal op jouw reactie afgaan, dus als jij rustig bent in het verkeer is je pony dat ook. ik heb er nooit problemen mee gehad. als je een goede band wilt opbouwen kost dat eerst wel tijd natuurlijk. maar als je veel buiten wilt rijden kan je misschien beter een pony kopen die al gewend is in het verkeer...