Engelse neuriem en gecombineerde verschil qua druk etc.?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Engelse neuriem en gecombineerde verschil qua druk etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 21:13

Ik ben op zoek naar een nieuwe neusriem. Heb nu een gecombineerde niet heel dun maar ook niet heel dik. Nou wil een dikke neusriem. Nou vind ik een engelse neuriem dus zonder sperriem erg mooi staan.
Mijn paard is niet hard in haar mond of onrustig. Schuimt altijd goed en opent haar mond niet tot weinig. Zou het enig verschil zijn of slecht zijn als ik een engelse neusriem koop?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:53

Een neusriem werkt alleen als je paard zijn mond open doet. En dan zijn er verschillende neusriemen die verschillend inwerken.
Maar zolang je paard zijn mond netjes dicht houd zou hij weinig verschil merken.
En een neusriem is niet om de mond dicht te snoeren, dus doe hem niet te strak.
Dus je kan gewoon een engelse kopen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:53

Nee hoor, dat zou geen probleem moeten zijn.

Je zou nu al eens kunnen proberen hoe ze zonder sperriem loopt, dat kun je er immers eenvoudig af halen.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:58

Ik heb hier pas ook ongeveer een zelfde topic over geopend.Alleen met de vraag of je wel officieel mag starten zonder sperriem.
En ook mijn paard is niet hard in haar mond of onrustig. En schuimt ook erg goed.
Ik zou eerst proberen zonder neusriem te rijden.Als dat goed gaat een engelse kopen.
Die van mij loopt super zonder sperriem ..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:00

Ik heb eens een stukje gelezen waarin stond dat een speriem niet zo goed is. Maar ik weet niet meer waar en ik weet niet meer waarom
Je mag wel met een engelse neusriem starten, maar niet met een gecombineerde neusriem zonder sperriem. Dus dat lusje mag er niet aan zitten.
Ik heb die er gewoon afgetrokken. Zie je niks van en nu is het een engelse neusriem

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:06

Ik vind een Engelse neusriem ook heel mooi en het is ook vriendelijk. Niet aansnoeren natuurlijk! (ik vind een aansnoerneusriem een verschrikkelijk ding)
Ik dacht dat een sperriem zorgt voor iets beter stilliggen van het bit, maar dat weet ik niet zeker.

Misschien een beetje off-topic, maar ik ben zo benieuwd waarom je niet met een gecombineerde neusriem zonder sperriem mag starten.
Weet iemand dat?
Laatst bijgewerkt door beantsje op 23-12-05 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:07

Omdat je harnachement compleet moet zijn. Op het moment dat er wel een lusje zit, maar geen sperriem, dan is je tuig incompleet.
Lusje eraf trekken lost het probleem eenvoudig op

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:11

Haha wat een onzin van dat lusje .. Maar iig bedankt voor de reactie en het leek mij inderdaad ook vriendelijker. Ik ga morgen eens zonder sperriem rijden al weet ik bijna zeker dat ze dat mondje wel dichthoud.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:13

Een aansnoerneusriem opzich is niet verschrikkelijk, de naam wel. Hij is ooit bedoeld om snel om te kunnen doen en niet om aan te snoeren. De naam is dus fout. Je hoeft hem niet strak te doen.

Maar de meeste mensen denken dat een neusriem ervoor is om de mond dicht houden. Dit heeft echter een zeer afenrechts effect. Duw je kaken zelf maar eens tegen elkaar met je handen. Er ontstaat direct spanning. En dat is nu juist wat we niet willen bij paardrijden.
Een paard dat correct gereden wordt heeft geen reden om z'n mond open te doen (mond op is verzet) en zou het ook niet doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:21

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:06

Wat stom van dat lusje , heb het er al af proberen trekken , maar ik krijg het er niet af *zwak mens*

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:31

Je moet er even wat stevigs tussen doen (schaar ofzo) en daar hard aan trekken, dan is hij er zo af.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:47

Hij is er af hoor Heb het met een schaar geprobeerd

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:52