Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Tuhan schreef:Hoi,
Ik heb een 6,5 jarige e pony die bijhoorlijk fel is. Ik en mijn bijrijdster rijden hem met een K&K Conrad Ultra Aurigan 21mm, nu loopt hij daar inprincipe goed op maar af en toe vooral met buitenrijden is hij enorm sterk. Nu heb ik ook een rubberen gebroken pelham(bij hem nog nooit gebruikt) en ik vroeg me af of het kwaad zou kunnen om deze dan buiten in te doen. de teugel gewoon op de middelste ring maar misschien dat de kinketting net iets scherper inwerkt, het rubber is namelijk niet scherp.
Hulpteugels heb ik het niet zo op vandaar dat ik mij afvroeg of dit misschien een idee is. Alle reactie's zijn welkom
stef schreef:ik ben an zich niet tegen een pelham, maar wel "tegen" rubber. Rubber is nl helemaal niet zo vriendelijk omdat het stroef wordt, gaat schuren en daardoor warmte ontwikkeld in de mond.
Margreet schreef:heb je je wel eens verdiept in de werking van een gebroken pelham? Ik geloof het niet...
Pelham is niks mis mee, maar dan wel ongebroken.
Delphi schreef:Zo'n martelwerktuig is het toch ook weer niet? Ik rijd buiten (ALLEEN buiten) met een dubbelgebroken pelham met dubbele teugels. De teugel die aan de gewone bitring bevestigd is heb ik gewoon aangenomen en de teugel die aan de ring voor de hefboomwerking zit heb ik heel los vast tijdens het rijden. En ik ben het er helemaal mee eens dat je problemen rijtechnisch op moet lossen. Dit doe ik altijd in de bak en buiten ook, MAAR als mijn paard even té wordt is het veiliger als ik even de teugel voor de hefboomwerking erbij pak en hier lichte druk op geef. Zo kan ik mijn paard even bij de les roepen op momenten waarop het anders gevaarlijk zou kunnen worden.
Dit bit is eigenlijk gemaakt om een stang en onderlegtrens in 1 bit te krijgen. Natuurlijk werkt dit bit anders dan een S&T, maar hoe staan jullie tegenover S&T? Vinden jullie die dressuurstang ook zo'n martelwerktuig?
Ongebroken heeft deze nadelen niet. Ibbel schreef:Een pelham heeft geen middelste ring. Bedoel je misschien een pessoa?