Rubberen gebroken Pelham bit...... scherp of niet ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Rubberen gebroken Pelham bit...... scherp of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:37

Hoi,

Ik heb een 6,5 jarige e pony die bijhoorlijk fel is. Ik en mijn bijrijdster rijden hem met een K&K Conrad Ultra Aurigan 21mm, nu loopt hij daar inprincipe goed op maar af en toe vooral met buitenrijden is hij enorm sterk. Nu heb ik ook een rubberen gebroken pelham(bij hem nog nooit gebruikt) en ik vroeg me af of het kwaad zou kunnen om deze dan buiten in te doen. de teugel gewoon op de middelste ring maar misschien dat de kinketting net iets scherper inwerkt, het rubber is namelijk niet scherp.

Hulpteugels heb ik het niet zo op vandaar dat ik mij afvroeg of dit misschien een idee is. Alle reactie's zijn welkom

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:24

Hoi,

zelf rijd ik mijn fjord buiten ook met een pelham met dubbele teugel, ook al weet ik dat veel mensen er tegen zijn. In de bak rijd ik ook met een K&K Conrad Ultra Aurigan maar dan van 18mm. In het bos of op vreemd terrein kan hij soms net even té worden. Persoonlijk vind ik een ongebroken of een dubbelgebroken pelham vriendelijker dan een enkel gebroken. Door de hefboomwerking kan het zijn dat dan de punt (waar hij dus enkel gebroken is) tegen het gehemelte aan komt. Zelf heb ik een dubbelgebroken pelham.

Als je met een pelham rijd vind ik wel dat je met dubbele teugels moet gaan rijden. Dus één aan de gewone bitring en één aan die voor de hefboomwerking. De laatste houd je er los bij en kun je erbij pakken als hij net even té wordt. Of je moet met een enkele teugel rijden, maar dan wel op de normale bitring, in dat geval werkt het bit niet zo scherp in. Als je één teugel vast maakt aan de ring voor de hefboomwerking vind ik dit niet fair, want dan loopt het paard continue met hefboomwerking.

En als je besluit buiten met pelham te gaan rijden, neem dan eerst eens een keer les met de pelham in. Zo kijkt je instructrice ook mee en kun die ook zien of je het bit goed gebruikt. Dit vond ik persoonlijk heel fijn, omdat ik in het begin wat onzeker was over het rijden met dit bit. Succces!!!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:57

ik ben an zich niet tegen een pelham, maar wel "tegen" rubber. Rubber is nl helemaal niet zo vriendelijk omdat het stroef wordt, gaat schuren en daardoor warmte ontwikkeld in de mond.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:28

Een pelham heeft geen middelste ring. Bedoel je misschien een pessoa?

Verder geef ik hier de "standaard"-antwoorden: een scherper bit is zelden de oplossing, en een bit is zo scherp als de ruiterhand. Maw, kijk eerst of je je paard 'gewoon' beter gehoorzaam krijgt, zonder naar scherpere bitten te grijpen. Met 'gewoon' bedoel ik, scherp aan de hulpen, van achteren naar voren lopend en gereden, licht en soepel in alle richtingen, kortom durchlassig.

Hulpteugels met buitenrijden zou ik inderdaad al helemaal niet aanraden, behalve een martigaal of misschien een thiedeman. Slofteugels en gogues horen imo in ieder geval niet buiten.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:33

Een gebroken pelham is een van de grofste bitten die ik ken qua inwerking. Dat ding is echt niet over nagedacht
Neem liever een ongebroken.

_joellover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:25

heb iemand een foto daar van ?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:45

Heb je zelf geen Google?

Afbeelding

Als je nadenkt over de inwerking van zo'n ding... Nee, ik vind dat persoonlijk echt niet fris. Ongebroken is een stuk minder unfair.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:57

Tja, ik ben ook geen voorstander van allerlei wilde bitten.
Mijn paard kan zich heel sterk maken maar doet dat juist als je haar teveel in haar gevoelige mond ropt.
Als het echt op trekken aan gaat komen, wint het paard toch. Beter is het om het niet zover te laten komen.

Rubber is alleen zacht als je paard goed schuimt, anders is het juist stroef en zorgt het voor "brandblaren" in de mondhoeken.

Als je toch met pelham gaat rijden, doe dan niet zo'n pelhamriempje eraan maar rijd met dubbele teugel. Zodat je in principe op de teugel aan de grote bitring rijdt, die heeft maar een kleine hefboomwerking. (maar toch nog wel wat, natuurlijk, dus houd daar rekening mee) De onderste (die een sterkere hefboomwerking heeft) laat je dan alleen inwerken als het echt nodig is.

Als je de tweede teugel (die aan het schaartje) helemaal achterwege laat, heb je een soort Thiedemann bit. Die valt op zich mee, maar wees je bewust dat het toch een hefboomwerking heeft en wees dus extra voorzichtig met je hand!!

ikke

Re: Rubberen gebroken Pelham bit...... scherp of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:04

Tuhan schreef:
Hoi,

Ik heb een 6,5 jarige e pony die bijhoorlijk fel is. Ik en mijn bijrijdster rijden hem met een K&K Conrad Ultra Aurigan 21mm, nu loopt hij daar inprincipe goed op maar af en toe vooral met buitenrijden is hij enorm sterk. Nu heb ik ook een rubberen gebroken pelham(bij hem nog nooit gebruikt) en ik vroeg me af of het kwaad zou kunnen om deze dan buiten in te doen. de teugel gewoon op de middelste ring maar misschien dat de kinketting net iets scherper inwerkt, het rubber is namelijk niet scherp.

Hulpteugels heb ik het niet zo op vandaar dat ik mij afvroeg of dit misschien een idee is. Alle reactie's zijn welkom

Als je niet weet hoe het werkt, blijf er dan vanaf!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:10

nou zeg, iets opbouwender mag ook wel...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:46

Het is natuurlijk scherper dan wat je nu hebt. Ik zou wel eerst oefenen met een ervaren (met de pelham) persoon erbij. Bij verkeerd gebruik kunnen er ongelukken gebruiken.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 03:55

stef schreef:
ik ben an zich niet tegen een pelham, maar wel "tegen" rubber. Rubber is nl helemaal niet zo vriendelijk omdat het stroef wordt, gaat schuren en daardoor warmte ontwikkeld in de mond.

sluit me hier volledig bij aan, vind rubber ook niet vriendelijk
mss een martingaal omdoen tijdens de buitenrit?

_joellover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 08:30

dnak je het zieet er raar uit

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:57

Zo'n martelwerktuig is het toch ook weer niet? Ik rijd buiten (ALLEEN buiten) met een dubbelgebroken pelham met dubbele teugels. De teugel die aan de gewone bitring bevestigd is heb ik gewoon aangenomen en de teugel die aan de ring voor de hefboomwerking zit heb ik heel los vast tijdens het rijden. En ik ben het er helemaal mee eens dat je problemen rijtechnisch op moet lossen. Dit doe ik altijd in de bak en buiten ook, MAAR als mijn paard even té wordt is het veiliger als ik even de teugel voor de hefboomwerking erbij pak en hier lichte druk op geef. Zo kan ik mijn paard even bij de les roepen op momenten waarop het anders gevaarlijk zou kunnen worden.

Dit bit is eigenlijk gemaakt om een stang en onderlegtrens in 1 bit te krijgen. Natuurlijk werkt dit bit anders dan een S&T, maar hoe staan jullie tegenover S&T? Vinden jullie die dressuurstang ook zo'n martelwerktuig?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:27

heb je je wel eens verdiept in de werking van een gebroken pelham? Ik geloof het niet...

Pelham is niks mis mee, maar dan wel ongebroken.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:34

Margreet schreef:
heb je je wel eens verdiept in de werking van een gebroken pelham? Ik geloof het niet...

Pelham is niks mis mee, maar dan wel ongebroken.

Ik heb het over een dubbelgebroken pelham. Wat is daar mis mee dan?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:35

Delphi schreef:
Zo'n martelwerktuig is het toch ook weer niet? Ik rijd buiten (ALLEEN buiten) met een dubbelgebroken pelham met dubbele teugels. De teugel die aan de gewone bitring bevestigd is heb ik gewoon aangenomen en de teugel die aan de ring voor de hefboomwerking zit heb ik heel los vast tijdens het rijden. En ik ben het er helemaal mee eens dat je problemen rijtechnisch op moet lossen. Dit doe ik altijd in de bak en buiten ook, MAAR als mijn paard even té wordt is het veiliger als ik even de teugel voor de hefboomwerking erbij pak en hier lichte druk op geef. Zo kan ik mijn paard even bij de les roepen op momenten waarop het anders gevaarlijk zou kunnen worden.

Dit bit is eigenlijk gemaakt om een stang en onderlegtrens in 1 bit te krijgen. Natuurlijk werkt dit bit anders dan een S&T, maar hoe staan jullie tegenover S&T? Vinden jullie die dressuurstang ook zo'n martelwerktuig?

Nee een stang en trens vind ik geen martel werktuig mits goed gebruikt.
En een ongebroken pelham is ontworpen om de overgang naar S&T te vermakkelijke(er zit een heel verschil tussen een ongebroken of een gebroken, ongebroken is een stuk vriendelijker)
Waar mijn haren recht op van gaan staan is een combi van 2 die in dit bit verwerkt zitten, het rubber(wat zoals beschreven brandblaren kan veroorzaken en na een beetje knauwen van het paard vleimscherpen randjes kan veroorzaken)
En het feit dat ie gebroken is, een gebroken pelham heeft door zijn hefboomwerking ook de neiging om dubbel te vouwen om de tong zodat de tong afgeklemt kan worden en de uiteinde pakken maar een heel klein velletje, dat doet zoals iedereen wel weet meer pijn als dat je bv. in je hele arm knijpt en goed in het gehemelte prikt.

Ik denk dat de TS beter af is met een 18mm bitje ipv het 21 mm bitje wat ze nu heeft(wat ik erg dik vind overgens) zonder hefboomwerking oid.

Als je dan toch met een pelham of iets in die strekking wilt rijden doe er dan een ongebroken pelham in!!(Is een heel stuk vriendelijker!!)

Ik heb ook heel veel met pelham gereden(uiteraard ongebroken) omdat mijn paard daar altijd mee gereden was, hij werdt knetter als je er een normaal gebroken bitje inhangde(hij kon niet tegen de inwerking in zijn gehemelte)

Nog 1 tip als je met pelham rijd, rij wel altijd met dubbele teugel en laat de onderse zo veel mogelijk met rust!!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:38

Heb even geen gelegenheid voor een uitgebreide reactie, maar het komt er op neer dat een gebroken variant van de pelham de onderkaak (tong, lippen, lagen etc.) bij elkaar perst. Waarbij de enkelgebroken ook nog eens tegenovergesteld in het gehemelte duwt.
Niet lief Ongebroken heeft deze nadelen niet.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:29

@TS, koop/lees het boek "Het paard, het bit en de ruiter" van Gertrud Jetten eens.

...overigens bestaan er ook nog pelhams met een gebroken mondstuk. Deze zijn over het algemeen ongeschikt om mee te rijden. Hun werking is nog onduidelijker dan die van de gewone (ongebroken) pelham en bovendien knijpt het bit de mond en onderkaak van het paard met grote kracht bij elkaar...

Margreet heeft het al een paar keer duidelijk gemaakt, een gebroken pelham is een erg onvriendelijk, zelfs wreed, bit.

Als je perse een kunststof bit wilt, kies dan voor een Nathe of Happy Mouth mondstuk, deze materialen zijn een stuk prettiger dan rubber.

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:33

Ibbel schreef:
Een pelham heeft geen middelste ring. Bedoel je misschien een pessoa?

Huh???

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:55

tegenwoordig is elk bit wat afwijkt van een trensje een martelwerktuig als je half bokt moet geloven.
ben ik vandaag met mijn shank snaffle (gebroken westernbit met schaar) kennelijk ook erg aan het mishandelen geweest

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:56

Zonder kinketting is het verhaal net ff anders.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 08:28

Dat is ook erg kort door de bocht, Stef. Een gebroken bit met hefboomwerking is nu eenmaal niet erg vriendelijk. Dat heeft alleen maar met gezond verstand te maken, en niets met "tegenwoordig" of "half bokt".

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:27

dat ligt er maar net aan hoe je rijdt ann

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:28

Aan de principes van hoe zo'n bit werkt verandert dat natuurlijk niks

En ik hoor beslist niet bij de "softies" en "heilige boontjes" waar jij op doelt.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 25-12-05 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt